Menu

Dansk brand rykker produktion tættere på og sparer penge

Det danske womenswearbrand Eva&Claudi har rykket størstedelen af deres produktion til Danmark og Europa for at spare penge og få et tættere samarbejde med producenter. Dermed har brandet kunnet reducere deres udsalgspriser med 30%.

Foto: Eva&Claudi
Foto: Eva&Claudi

12. januar 2018

Af Rikke Kynde, rk@dmogt.dk

I løbet af det seneste år har det danske womenswearbrand Eva&Claudi rykket størstedelen af deres produktion til lande i Europa, særligt Polen, Litauen og Danmark.

Det sker blandt andet, fordi brandet var nødt til at bestille meget større mængder, end de ønskede, for at have glæde af deres tidligere producenter i Østen.

”Vi er kendt for unikke styles i små mængder med mange farver og detaljer. I Europa har vi fundet leverandører med større fleksibilitet med hensyn til udvikling af detaljerede designs i små kvantiteter,” fortæller Hans-Kurt Bejer, ejer og administrerende direktør i Eva&Claudi til Dansk Mode & Textil.

Direktøren pointerer samtidig, at de, ved at få produktionen tættere på, får et tættere samarbejde med leverandører. Blandt andet i Danmark, hvor al strik og kollektionsprøver nu bliver udviklet og produceret:

”Udviklingsprocessen bliver meget hurtigere og mere smidig, da vi geografisk er tættere på hinanden og hurtigt kan tage en beslutning på stedet ude ved strikkemaskinen.”

Besparelser og reduktion af udsalgspris
Et godt eksempel på fordelen ved at rykke produktionen til Danmark og Europa ses allerede ved kreationen af én style fra deres kommende efterårskollektion 2018, som de har brugt syv forskellige farver garn til.

Foto: Eva&Claudi

”For at få den produceret i Østen skal vi købe en minimum mængde garn per farve, og det minimum er så stort, at hvis den farve, vi bruger mindst af, skal bruges, så skal vi producere 800 til 1000 styk, for at varen ikke bliver dyrere. Når vi producerer den samme style i Danmark, har vi op til 100 forskellige farver på lager, som vi kan vælge mellem, og da de også benyttes til andre modeller i kollektionen, kan vi producere ned til 50 styk uden spild,” fortæller Hans-Kurt Bejer.

Udover at indkøbe et lager af råvarer, arbejde tættere med leverandører og mindske ordremængderne, fortæller direktøren, at Eva&Claudi også vil spare på at undgå mellemled:

”Vi har ikke eget indkøbskontor i Østen, derfor er det ofte en lang og kompliceret proces at udvikle styles med mange detaljer. Derudover er det i Østen nødvendigt at benytte indkøbsagenter, som er et fordyrende mellemled.”

Ved at rykke produktionen tættere på, forventer Eva&Claudi at spare 50% på udvikling af kollektioner og 30% på produktionen. Derfor har de tilsvarende reduceret deres udsalgspriser med 30%.

Forventer positiv reaktion
Foruden at spare penge, ser Eva&Claudi også en god mulighed for at brande sig på deres nye produktionslokation:

”Vi ved, at det betyder meget for butikker og forbrugere i vores segment, at varer er produceret under ordentlige forhold og helst i Europa. Vi har flere kunder i Tyskland, Holland og Schweiz, der ikke vil købe varer, der er produceret i Kina eller i Bangladesh,” siger Hans-Kurt Bejer.

Til den kommende modeuge vil Eva&Claudi fremvise den første kollektion, der er produceret efter rykket til Danmark og Europa, på CIFF. 

"