Menu

Dansk firma lancerer bionedbrydeligt polyester, der ædes op af smådyr, når det ender i oceanerne

Polyester er et af verdens mest benyttede råmaterialer, men det er også et af de mest forhadte grundet den lange nedbrydningstid. Nu kommer vejlenserne fra Fiberpartner med et polyesterprodukt, der ædes op af havets mikroorganismer og dermed forsvinder. Men hvordan forsvinder et plastprodukt på ”magisk” vis?

Fiberpartners CEO Thomas Wittrup (tv)
Fiberpartners CEO Thomas Wittrup (tv)

10. juli 2020 Af Anders Kristiansen , ask@dmogt.dk

- Mikroberne synes, additivet smager fantastisk, og så æder de simpelthen polyesteren, der på den måde forsvinder.

Sådan siger Thomas Wittrup, der er CEO for virksomheden Fiberpartner, der med en global licensaftale har produktions- og salgsrettighederne på det nye bionedbrydelige polyestermateriale, der er udviklet af Fiberpartners amerikanske partner Primaloft Inc. Den aftale kan potentielt have enorm effekt på måden, hvorpå polyester i alle afskygninger forbruges og dermed også bortskaffes.

Et materiale, der på mange måder er lige så alsidigt, som det er problematisk. For selvom modebranchen, og en masse andre, er store aftagere af det plastikbaserede materiale, så ender resterne ofte sine dage det samme sted som meget andet plastikaffald.

I oceanerne.

Det vil de hos Fiberpartner gerne gøre deres til at løse, og de er også overbeviste om, at der er en god businesscase i det.

- Polyester er et utrolig alsidigt produkt, hvorfor det også bruges i en enormt lang række produkter – både i vedvarende og ”disposable”-produkter som babywipes, bleer og lignende. Vi har udviklet et additiv til polyester, der gør, at mikroorganismer i verdens oceaner, kloakker, affaldspladser og andre steder, mikrober lever, tiltrækkes af det og æder polyesteren, hvorfor det er bionedbrydeligt, siger Thomas Wittrup, der understreger, at bionedbrydeligt i denne sammenhæng ikke skal tolkes som, at materialet nedbryder sig selv på samme måde, som man måske kender det fra kompostbunken i haven.

- Det er ikke sådan, at dit skitøj nedbrydes på vej ned ad løjpen. Der skal mikrober til, for at polyesteren med vores additiv kan nedbrydes. Men den kan nedbrydes på blot tre til fem år, hvilket jo er ekstremt hurtigt sammenlignet med de op til 1000 år, det tager naturen at nedbryde polyester.

Et materiale med store muligheder

Additivet, som faktisk er det nye produkt, der iblandes polyesteren, kan for danske Fiberpartner være en potentiel gamechanger. Det er Thomas Wittrup ikke i tvivl om.

- Det er et virkelig interessant produkt, fordi polyester anvendes i stor stil og i så mange forskellige brancher. Vi er stadig i den relativt tidlige fase, men vi har allerede fået positive tilkendegivelser fra mange samarbejdspartnere, der godt kan se potentialet i at kunne tilbyde et langt mere bæredygtigt produkt til sine kunder, siger Fiberpartners CEO og fortsætter:

- Det skyldes også, at materialet kan produceres til en langt mere tilgængelig pris end de hidtidige bæredygtige alternativer til polyester som for eksempel PLA, der er lavet på majsstivelse. Det er også årsagen til, at succesen for disse alternativer har været begrænset. Vi kan snart tilbyde materialet til volumenproduktioner, hvor forbrugerne sandsynligvis kommer til at opleve beskedne merprisen i butikkerne på bionedbrydelige produkter.

Det hilser de velkomment hos Fibertex Nonwovens, der i stor stil benytter sig af polyesterfibre i produktionen.

- Vi er meget bevidste om vores samfundsansvar og tænker konstant bæredygtighed ind i vores forretning. Derfor er vi også forpligtiget til at lytte, når der kommer et så spændende koncept som det bionedbrydelige polyester. Og det er specielt interessant, fordi det er realistisk at indarbejde i en volumenproduktion, siger Jørgen Bech Madsen, der er adm. direktør hos Fibertex Nonwovens.

Også et materiale for mode- og tekstilbranchen

Fiberpartner siger selv, at de starter med at tilbyde produktet til eksisterende samarbejdspartnere, som de allerede sælger polyester til.

Herefter kommer turen til brancher, der producerer produkter, der som hovedregel kun anvendes én gang. Det kan være bleer, babywipes, hygiejnebind, støvsugerposer eller lignende, som Thomas Wittrup forklarer.

Det ændrer dog ikke på, at ambitionerne er mere vidtrækkende, og direktøren kan også sagtens se produktet gøre sit indtog i mode- og tekstilbranchen.

- Det er kun fantasien, der sætter grænser. Globalt set er polyester den klart hyppigste råvare, så potentialet er kæmpestort for et produkt, der kan nedbrydes. For nuværende er der dokumentation for, at det bionedbrydelige polyestermateriale overholder de krav, det skal, samt lever op til de forventelige egenskaber.

- Mode- og tekstilbranchen vil også kunne benytte materialet, og vi leverer allerede ”almindelig” polyester til producenter, der leverer til IKEA og Jysk, hvorfor det bestemt kommer til at findes i tekstilindustrien. Men der er som sådan ingen begrænsninger på brancher, der kan benytte det, siger Thomas Wittrup.

Godt nyt for miljøet

Potentialet er dermed stort for polyestermaterialet fra Fiberpartner, der desuden regner med, at deres materiale vil have positiv indvirkning på mængden af plast i verdenshavene. Samtidig kan PET-polyester, som i stor stil benyttes i drikkeflasker, opløses, hvis det opsamles fra verdenshavene og tilføjes additivet ved en omsmeltning.

- Verdenshavene flyder desværre med polyester, men vi tror på, at vores produkt kan være med til at lave om på det faktum. Hvis vi indsamler polyester fra verdens oceaner og omsmelter dette med vores additiv, så slår vi to fluer med ét smæk. Så man kan sige, at det, på godt jysk, kan have temmelig omfattende positive konsekvenser for miljøet.

- Det kræver selvfølgelig, at værdikæden følger med, hvis vi som verden skal lykkes med at forurene havene mindre. Hvis vi kan producere det til de priser, vi regner med, så tror vi på, at det bliver meget attraktivt rent kommercielt, hvilket er vigtigt for en omstilling som denne for de fleste virksomheder, lyder det fra Thomas Wittrup.

Det er flere års intens forskning i samarbejde med den amerikanske partner Primaloft Inc., som laver isoleringsmaterialer til jakker, der udgør rygraden i det nye produkt, og umiddelbart ser Fiberpartner kun små forhindringer i forhold til udbredelse af det bionedbrydelige polyesterprodukt.

- Der er ikke noget, materialet ikke kan anvendes til, men det skal selvfølgelig leve op til alle krav, der er til de specifikke varegrupper. Det er, uden at være nemt, nemmere at få godkendt et nyt produkt til ikke-kritiske applikationer end kritiske applikationer som for eksempel emballage i fødevareindustrien. Omvendt er der intet, der tyder på, at det er svært for at få det godkendt, så det går vi naturligvis også efter.

- Først og fremmest skal vi prioritere og udvikle til de varegrupper, hvor der er størst potentiale. Andre varegrupper må så følge efterfølgende, men vi tror bestemt på, at det kan bredes ud til alle brancher, lyder det fra Fiberpartner-direktøren.

Om Fiberpartner

  • Privatejet virksomhed
  • Hovedkvarter i Vejle
  • 6 medarbejdere i Danmark, 5 uden for landets grænser
  • Leverer ca. 3000 tons polyesterråvarer om måneden til kunderne
"