Menu

Dansk modebrand indfører grønt og innovativt butiksdesign på europæisk plan

Det danske herretøjsbrand KnowledgeCotton Apparel ruller et nyt shop-in-shop koncept ud rundt omkring i Europa, hvor al inventar i deres shop-in-shops er genanvendeligt. Med designfirmaet Markant Design bag projektet er brandets stilrene og urbane stil blevet videreført i en indretning, der udelukkende består af økologiske og bæredygtige materialer.

KnowledgeCotton Apparel lancerer nyt shop-koncept i tråd med brandets DNA, hvor al inventar udelukkende er lavet af økologiske og bæredygtige materialer. Foto: PR-foto
KnowledgeCotton Apparel lancerer nyt shop-koncept i tråd med brandets DNA, hvor al inventar udelukkende er lavet af økologiske og bæredygtige materialer. Foto: PR-foto

23. august 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Hos det danske brand KnowledgeCotton Apparel bliver bæredygtigheden nu ført helt ud i butikkerne. Skjorter i økologisk bomuld hænger på FSC-certificerede træbøjler og mærkets stramme farveholdning understreges af den økologiske vægmaling. Det er en del af nyt shop-in-shop koncept, som Markant Design har udviklet for det danske herretøjsbrand, hvor al inventar er genanvendeligt.

Vi ønsker at gøre en forskel og bidrage til at gøre modeindustrien mere miljøvenlig ved hele tiden at sætte nye mål for vores indsats for bæredygtighed. Et naturligt led i det arbejde er et nyt shop-design, som reflekterer vores CSR-politik og -holdninger til at sætte et grønt ”footprint”, siger adm. direktør, Mads Mørup fra KnowledgeCotton Apparel.

Grønt, men ikke brunt
Det bæredygtige brand står for herremode til den moderne mand, som kendetegnes af en aktiv livsstil, bevidst forbrug og forkærlighed for naturen. Og det skal afspejle sig i indretningen. Ifølge brandet selv tænker man ikke umiddelbart bæredygtighed, når man træder ind i butikken. Her bliver kunderne hverken mødt med brune papreoler, genbrugspaller, eller nyt træ, der fremstår ”genbrugt” med en omgang maling.

Ifølge design manager og CEO i Markant Design, Stig Mortensen, har udfordringen været at udtrykke brandets DNA i et minimalistisk design med anvendelse af bæredygtige materialer uden at gå på kompromis med det stilrene:

”Vi har eksempelvis valgt at bygge podierne i FSC-certificeret træ og anvendeligt stål i stedet for det gængse materiale laminat, da det ikke er genanvendeligt,” siger han.

KnowledgeCotton Apparels nyindrettede showroom i hovedkontoret i Herning. Al inventar er bæredygtigt og kan genanvendes, når det engang skal kasseres.

KnowledgeCotton Apparels nyindrettede showroom i hovedkontoret i Herning. Al inventar er bæredygtigt og kan genanvendes, når det engang skal kasseres.

Skiltene i butikken fremstilles af genanvendeligt glas i stedet for plast og akryl, da de ikke har kunne skaffe en leverandør, som ville sikre genanvendelsen efter brug. Gulvtæpperne er fremstillet af gamle fiskenet hos Egetæpper, og alle inventardele er produceret i Danmark for at bidrage med en positiv indvirkning på transporten.

"Shop-in-shop koncepteter samtidig udtryk for et innovativt butiksdesign med en stemning og atmosfære, der giver forbrugerne en ”good feeling” af brandet og købsoplevelse. I dag er det vigtigere end nogensinde før at tænke innovativt omkring shop-indretning,” siger Stig Mortensen.

Det nye bæredygtige shop-in-shop koncept er blevet rullet ud i hele Europa bl.a. i LaFayette i Paris, Âhlens i Stockholm, Stockmann i Helsinki samt i Magasin og Illum i København.

"