Dansk tøjvirksomhed advarer mod avanceret svindel

Danwear i Silkeborg er blevet franarret varer for 350.000 kr. Bedragere udgav sig for at være et kendt fransk varehus og identificerede sig med indkøbers navn, signatur og telefonnummer.

Header artikel gylden
25 okt. 23

Artiklen er udarbejdet af Helle Mathiesen, Mathiesen Media som udgiver magasinerne NU.

Der var god stemning på Ole Poulsens kontor i Silkeborg, da han modtog ordren på overtøj til en værdi af 350.000 kr. umiddelbart før sommerferien 2023. Ole Poulsen er indehaver af Danwear, som specialiserer sig i overtøj til kvinder.

Kunden, som havde lagt ordren, var et kendt fransk varehus og mailen, hvori ordren fremkom, så helt plausibel ud, inklusive signatur, logo, korrekt mailadresse og navn på indkøberen. Da Ole Poulsen ringer for at takke for ordren og bekræfte den personligt, kommer han igennem på varehusets linje til indkøb - den navngivne indkøber er dog ikke til stede. Men hans kollega bekræfter, at han er ansat. Ole Poulsen pakker varerne og får dem sendt efter anvisning med DSV. Modtageradressen er et lagerhotel tæt på varehuset.

Danwear er i besiddelse af et underskrevet og stemplet fragtbrev, hvor der er kvitteret for modtagelsen med stempel, dato og underskrift. Smilene på Danwear-kontoret falmer desværre efter sommerferien. Det viser sig nemlig, at det er svindlere, som har udgivet sig for at være fra varehuset, og at varehuset ikke kender til ordren.

Men de kender derimod til flere tilfælde af, at deres identitet er blevet misbrugt.

Tabet dækkes ikke

Hos Danwear må Ole Poulsen indse, at han er blevet svindlet for et stort beløb. Varerne er væk. Betalingen kommer aldrig. Herefter går et nyt mareridt i gang. For hvordan får producenten dækket sit tab?

Danwear har kreditforsikret det kendte franske varehus. Men det er ikke varehuset, som Ole Poulsen har handlet med. Det er en svindler.

Danwears normale forsikringsselskab dækker heller ikke sådan en form for bedrageri.

Nogle måneder efter, at Danwear har oplevet ovenstående, modtager en anden dansk overtøjsproducent i øvrigt en næsten identisk mail med en bestilling på overtøj. Heldigvis har Ole Poulsen ikke lagt skjul på, at han er blevet bedraget, men har åbent advaret andre i branchen om svindlernes fremgangsmåde. Derfor reagerer kollegaen med en opringning til Ole Poulsen, som kan bekræfte, at afsenderen er den samme falske kunde. Kollegaen ringer til den lokale politiafdeling, som ifølge kollegaen meddeler, at man intet samarbejde har med fransk politi på området.

Advarer kolleger

Ole Poulsen står frem med sin historie for at advare kolleger i branchen om de meget avancerede metoder, svindlerne bruger, og som får dem til at fremstå troværdige. Han har selv været udsat for andre falske indkøbere, som deltog på modemesser og personligt lagde ordrer her. Han har kendskab til udstillere, som har leveret varer til de falske indkøbere - varer, som derfor aldrig er blevet betalt. Han har desuden oplevet at få en ordre fra en person, som udgav sig for at repræsentere en stor belgisk aktør. Da Ole Poulsen foreslog, at ”kunden” lagde pengene up front mod at få fem procent i rabat - og firmaet ikke var interesseret i denne ordning - regnede Danwear-direktøren dog med, at det måtte skyldes, at kunden reelt ikke var den, han gav sig ud for at være.

Ærgerlige lærepenge

Danwear står tilbage med et beløb på 350.000 kr., som hverken forsikringsselskab, kreditforsikringsselskab eller andre dækker.

”Det er ærgerlige lærepenge, og jeg har brugt en masse ressourcer på den her sag. Ressourcer, som havde været bedre anvendt til at drive min forretning og handle med ægte kunder,” konkluderer Ole Poulsen, der håber, at hans historie kan advare andre leverandører, så de ikke havner i samme situation.

Redaktionen er bekendt med, hvilken fransk kunde, der har henvendt sig til Danwear med forfalsket identitet, samt navnene på det nævnte kreditforsikringsselskab og forsikringsselskab. Vi har set korrespondancen mellem de involverede parter og dokumentation i form af fragtbrev med videre.

Vi har valgt at anonymisere de involverede parter, da formålet med artiklen ikke er at hænge nogen ud, men alene at advare andre leverandører i branchen mod at gå i samme fælde som Danwear.