Menu

Danskerne er vilde med genbrug

Et stigende antal danskere køber og sælger genbrugsvarer som aldrig før, viser DBA’s genbrugsindeks. Forklaringen kan langt henad vejen findes i forbrugernes ønske om at handle mere klimavenligt.

26. september 2019

Intet mindre end 21,5 millioner annoncer blev oprettet på DBA.dk i 2018 svarende til mere end en fordobling på bare fem år. Danskerne er altså vilde med at købe og sælge brugte varer, viser DBA’s genbrugsindeks, der for fjerde år i træk har kortlagt danskernes genbrugsvaner.

Udsigten til at gøre en god handel vejer selvfølgelig stadig tungt, når det kommer til genbrug, men for et stadigt stigende antal danskere handler det i lige så høj grad om at handle mere klimavenligt og mindske overforbrug. Generelt ønsker hver anden dansker at leve mere bæredygtigt, hvor 31% af respondenterne i DBA’s undersøgelse fortæller, at de køber brugt for miljøets skyld, mens 35% gør det for at mindske overforbrug.

Genbrug vs. genanvend

Der tegner sig efterhånden et tydeligt billede, når genbrugsaktører som DBA, Røde Kors og Trendsales oplever utrolig vækst samtidig med, at detailhandlen er udfordret. Selvom flere både små og store aktører i branchen er begyndt at fokusere på genanvendte materialer, er det ikke nær så bæredygtigt som at købe og sælge genbrug.

Det skyldes blandt andet, at teknologien endnu ikke er på et niveau, hvor man effektivt kan adskille og genanvende fibre. Derudover bliver kvaliteten af tekstilfibre som fx bomuld forringet jo mere, det bliver vasket, hvilket betyder, at det skal blandes op med minimum 70% jomfrubomuld. Derfor er det på nuværende tidspunkt ofte plast eller tekstilaffald fra producenter, der bruges i genanvendelsesprocessen. Det bæredygtige udbytte er altså ret begrænset, når det kommer til at anvende genanvendte fibre og materialer.

”Genanvendelse kan maksimalt reducere den samlede udledning fra tøjindustrien med 30 pct., for selv om man genanvender materialer, har man stadig processerne, hvor man farver og væver osv.,” siger David Watson, ekspert i cirkulær økonomi i tekstiler hos PlanMiljø, til Berlingske.

Der, hvor branchen til gengæld kan gøre en markant forskel, er når det kommer til det enkelte stykke tøjs levetid. Derudover bliver der også nødt til at være et endeligt opgør med ”fast fashion”, så forbrugerne i langt højere grad køber mindre, men af bedre kvalitet, så produktet holder endnu længere – og potentielt får nyt liv fra de genbrugsglade danskere.

Få adgang til DBA’s Genbrugsindeks her.

"