Menu
Persondataforordningen

Databeskyttelsesforordningens betydning for samtykker til markedsføring

Forbrugerombudsmanden har sat ord på, hvordan persondataforordningen spiller sammen med reglerne for markedsføring. Overholder du allerede markedsføringsloven i forhold til samtykker er du godt stillet.

Den nye persondataforordning trådtei kraft den 25. maj. Dansk Mode & Textil hjælper din virksomhed med at sikre, at processen forløber så smertefrit som muligt.
Den nye persondataforordning trådtei kraft den 25. maj. Dansk Mode & Textil hjælper din virksomhed med at sikre, at processen forløber så smertefrit som muligt.

25. maj 2018

I dag træder den nye databeskyttelsesforordning i kraft. Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringsloven, har i den anledning fået en række spørgsmål fra virksomheder og brancheorganisationer om, hvilken betydning forordningen har for virksomheders samtykker til at sende markedsføring.

Hvis en virksomhed har indhentet samtykke til at sende markedsføring, og samtykkerne overholder reglerne i markedsføringsloven, behøver virksomheden ikke gøre noget, lyder det fra Forbrugerombudsmanden. Virksomheden kan fortsætte med at bruge samtykkerne til at sende markedsføring, men samtidig oplyser Forbrugerombudsmanden, at der dog ikke er noget i vejen for, at virksomheden sender en mail ud og oplyser om sin persondatapolitik. Virksomheden kan samtidig gøre opmærksom på, at samtykket til markedsføring kan trækkes tilbage.

Når en virksomhed fremadrettet indhenter samtykke til at sende markedsføring, skal virksomheden være opmærksom på, at det skal stå i samtykketeksten, at samtykket kan trækkes tilbage.

Forbrugerombudsmanden beskriver reglerne for elektronisk markedsføring og betydningen af databeskyttelsesforordningen her.

Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet forventer inden længe at udsende en vejledning, der indeholder eksempler på, hvordan du kan udforme en samtykketekst, så den både overholder markedsføringsloven og databeskyttelsesforordningen. Dansk Mode & Textil sørger naturligvis for at holde dig opdateret.

"