Menu

Derfor skal din virksomhed beskæftige sig med korruption

Selv i ’verdens mindst korrupte land’, Danmark, oplever vi med jævne mellemrum korruption. Det understreger vigtigheden af, at de danske virksomheder har fokus på korruption i alle led af forretningen. DM&T er på vej med nyt værktøj til dette.

Foto: Pepi Stojanovski on Unsplash
Foto: Pepi Stojanovski on Unsplash

28. maj 2019

Korruption. Det lugter af brune kuverter, der skifter hænder i fjerne lande, hvor lyssky forretning er hverdagskost og den eneste vej til overvejelse. Den slags finder selvfølgelig ikke sted i Danmark, som flere gange har toppet Transparency Internationals ’Global Corruption Perception’. Eller hvad? Hvad med Atea-sagen, Se&Hør-sagen, hvidvask i store banker, politibetjente der udskriver falske bøder og det der efterhånden er en lang række sager om embedsmisbrug i landets kommuner? Og netop nu er Britta Nielsen blevet tiltalt for at have bedraget staten og overført 117 mio. kr. til egne konti. Selv i Danmark er der brodne kar.

Korruption er i virkeligheden et bredere begreb end bestikkelse, som ganske vist er det, man oftest taler om. Transparency International definerer korruption som ”misbrug af betroet magt for egen vindings skyld”, og derfor falder ovennævnte danske sager sammen med en række andre sager ind under korruptionsbegrebet.

Netop dette understreger med al tydelighed, at danske virksomheder – også i livsstilsbranchen – skal være på vagt. For selvom korruption er forbudt i størstedelen af verdens lande, er det alligevel udbredt, og det bliver særligt slemt i lande, hvor det politiske og økonomiske system er underudviklet.

Virksomheder har et ansvar og skal som minimum overholde al lovgivning i de lande, hvor de har aktiviteter. Det gælder i Danmark, men også i de lande, hvor man sælger og producerer, og dermed har man et ansvar for at overholde de respektive landes korruptionslovgivning, ligesom virksomheder også har et ansvar for at minimere negativ indflydelse i forbindelse med forretningsdriften. Den skrappeste lovgivning på området, finder man i Storbritannien, som med UK Bribery Act fra 2010 oplister en række no go’s for virksomheder, der har aktiviteter i Storbritannien. UK Bribery Act skiller sig markant ud ved, at man som virksomhed også er forpligtet til at forebygge korruption.

Men korruption kan være en svær størrelse at håndtere, og af og til er virksomheden slet ikke bevidst om, at den finder sted. Dansk Mode & Textil vil gerne gøre det lettere for medlemmerne at arbejde mod korruption. Inden længe lancerer vi derfor et værktøj, der hjælper din virksomhed med at forstå og modarbejde korrution, ligesom det giver din virksomhed mulighed for at teste og træne den interne viden om korruption.

"