Menu

Det er nu, du skal fremtidssikre din virksomhed

Er du direktør eller ejer, bør du læse videre. Du er nemlig nødt til at sikre en ansvarlig virksomhedsdrift, ellers risikerer du at komme i problemer, både når lovgivning på CSR-området bliver hverdag, men ikke mindst i forhold til stigende kundekrav og forbrugernes og omgivelsernes forventning om ansvarlig virksomhedsadfærd.

Foto: Clark Tibbs on Unsplash
Foto: Clark Tibbs on Unsplash

22. januar 2019

Det er ligegyldigt, om vi kalder det CSR, sustainability, bæredygtighed eller noget helt fjerde. Faktum er, at ansvarlighed er det allervigtigste strategiske valg, du kan foretage. Inden for en overskuelig fremtid, står det nemlig skrevet i sol, måne og stjerner, at EU indfører lovgivning, der stiller krav til virksomheders ansvarlighed. Og vigtigheden bliver kun understreget af, at omverdenen og i særlig grad de yngre forbrugere som noget helt naturligt forventer, at virksomheder som en integreret del af deres forretningsdrift bidrager til at løse verdens udfordringer.

Hvis du ikke allerede er hoppet på ansvarlighedstoget, er det ved at være på høje tid. Kommer man ikke med i tide, er der en reel risiko for:

  • at lovgivning forhindrer virksomheden i at tilrettelægge sin strategi så den passer til forretningens DNA
  • at virksomheden på kort sigt mister konkurrenceevne, hvilket på lang sigt truer selve overlevelsen af forretningen
  • uden en strategi for at fremtidssikre forretningen kan I komme i problemer i forhold til f.eks. ressourcer som materialer, vand, energi, logistik osv ude i leverandørkæderne

Det stiller krav til dig som leder! For ansvarlighed handler om strategiske valg og forretningsudvikling. Dermed peger pilen på ledelsen. Men bare rolig, Dansk Mode & Textil hjælper dig.

Hvis du vil være helt sikker på, at du kommer i mål med at være en ansvarlig virksomhed, skal I:

a) demonstrere på jeres hjemmeside, at virksomheden vil følge den globale minimumsstandard for ansvarlig virksomhedsadfærd og at I har sikret kompetencer og ressourcer til indsatsen

b) vurdere forretningens risici inden for menneskerettigheder, miljø og anti-korruption, følge op på disse risici, og kommunikere offentligt om indsatsen

c)  sikre, at I har en procedure for at give oprejsning, hvis det værste skulle ske

 

Det er ikke raketvidenskab. Kast et blik på DM&T’s toolbox til ansvarlig virksomhedsdrift, og se, hvordan I kommer i mål! Find toolboxen her.

Husk, at du altid er velkommen til at kontakte Pia Odgaard eller Jette Lindgaard, hvis vi skal hjælpe jer med indsatsen. 

"