Menu

DK Company sætter rekord i historisk år

2021 var på en gang det mest udfordrende og det bedste år nogensinde for Danmarks næststørste modekoncern, som samtidig kunne fejre 20-års jubilæum. Nu vil DK Company investere for at være rustet til at sikre ansvarlig vækst de kommende år.

01. februar 2022 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

I 2021 var det 20 år siden DK Company blev stiftet, og det i sig selv gjorde det til et historisk år. Men 2021 blev også året, hvor DK Company satte ny rekord for både omsætning og indtjening. Koncerndirektør og hovedaktionær Jens Poulsen kalder selv 2021-resultatet historisk, og det med rette, for jubilæet kunne fejres med et rekordresultat på DKK 611 mio. før skat, hvilket er en markant forøgelse i forhold til 2020’s rekordresultat på 335 mio. før skat. Også omsætningen satte rekord og udgjorde i 2021 DKK 3.900 mio. mod sidste års omsætning på DKK 3.250 mio., altså en vækst på 20 %.

Jens Poulsen erklærer sig tilfreds med årets udvikling, som bærer tydeligt præg af en stor holdindsats.

”Med baggrund i fire måneders Corona nedlukning af mange butikker i Europa er vi både taknemmelige, ydmyge og særdeles tilfredse med årets resultat. Det er en kæmpe holdpræstation under ledelse af de tre medejere Kasper Philipsen, Jens Obel og Søren Lauritsen, hvor vores medarbejderes fleksibilitet, forandringsvillighed og fight har gjort en kæmpe forskel. Jeg glæder mig over, at vi har en stærk wholesale-forretning båret på alle tre domiciler i Ikast, København og Vejle samt en sund vækst i både online og retail,” siger Jens Poulsen om rekordåret og tilføjer:

”For første gang nogensinde er vi kommet gennem alle 12 måneder med overskud, og det vidner om en sund balance i vores aktiviteter. Der er god efterspørgsel fra markedet, og det gælder, uanset om vi taler wholesale, retail eller online.”

Dermed bekræfter udviklingen i DK Company den udvikling, den samlede danske modebranche står i. De nyeste tal viser, at branchens samlede omsætning steg næsten 12 procent til 48,7 mia. kroner.

Group CEO i DK Company Jens Poulsen.
Group CEO i DK Company Jens Poulsen.

Er blevet belønnet for win win-filosofi

En ting er at øge omsætningen. Den disciplin er svær nok i sig selv, men i et år, der for hele den globale modebranche har været præget af hastigt stigende fragtpriser, forsinkelser og generelle udfordringer i forsyningskæden, er det også lykkedes DK Company at øge resultatet. Her vurderer Jens Poulsen, at den løsningsorienterede tilgang har givet pote:

”Vi har været meget fokuserede på hele tiden at finde konstruktive løsninger, også da krisen var størst. Vi har haft en tæt dialog med vores samarbejdspartnere og kunder, og har virkelig efterlevet vores filosofi om at skabe win-win for alle,” siger han, og kalder i samme ombæring 2021 for ’det mest udfordrende år’ i DK Companys historie, men DK Company er blevet belønnet for at være konstruktive og samarbejdsvillige.

”Ja, der har været logistikkaos og store udfordringer med at få varer hjem, og det er vi selvfølgelig ikke gået fri af. Men her kan jeg virkelig mærke, at det er blevet husket, at vi var der for vores samarbejdspartnere, da de havde det svært, og blandt andet derfor har vi kunnet få vores varer hjem inden for vores vinduer, og generelt kunnet håndtere fragtsituationen,” siger han og fortsætter:

”Det har ikke været uden besværligheder, men når jeg kigger på, hvor meget der er lykkedes, må jeg rose de ansvarsfulde og dygtige folk, der har gjort det muligt.”

Langsigtede planer og kort lys

DK Company er allerede kommet godt i gang med 2022 og ordrebeholdningerne stiger, og man regner således med en toplinjevækst på 10 %. Jens Poulsen peger på, at der på tværs af markederne er positive toner, og at wholesale-kunderne belønner DK Company for at have været i stand til at levere som aftalt i løbet af det forgangne år.

”Vi oplever, at der generelt er en optimisme derude. Der er en positiv boblen og en tro på, at verdenen går videre, efter alt det, vi har været igennem. Man fornemmer en købelyst og optimisme over en bred kam, og vi kan virkelig mærke at kunderne bakker op,” siger han.

Men covid-19 findes stadig, og koncerndirektøren er heller ikke blind for, at der kan ske omvæltninger fra den ene dag til den anden. Men organisationen er gearet og har gennem de sidste to år for alvor demonstreret, hvad forandringsvillighed og omstillingsevne betyder. Derfor er man også i stand til at navigere efter forholdene.

”Vi styrer efter langsigtede planer, men kører med kort lys,” siger Jens Poulsen.

I 2022 forventer man til gengæld ikke, at bundlinjen kommer til at stige, men at den i stedet lander i nogenlunde samme niveau som i 2021. For året kommer i høj grad til at bære præg af investeringer i blandt andet logistik, digitalisering, bæredygtighed samt markeds- og brandpositionering.

”Vi kigger positivt på fremtiden, og derfor er det også nu, vi skal investere i at styrke vores position og sikre, at vi kan vækste ansvarligt,” siger han.

Det taler ind i en overordnet branchetendens, hvilket kommer til udtryk i DM&T’s halvårlige brancheanalyse.

”Det ser ud til, at 2022 bliver et år, hvor den danske modebranche for alvor positionerer sig til at tage det næste store skridt. Virksomhederne investerer i vigtige strategiske forhold, som skal fremtidssikre deres forretning, mens de samtidig balancerer med stigende ordrer og logistikudfordringer. Det er ikke nogen nem øvelse, men det er det eneste rigtige at gøre med tanke på de stigende krav til bæredygtighedsindsatsen og den benhårde globale konkurrence,” siger DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen i den sammenhæng.
"