Er blevet belønnet for win win-filosofi
En ting er at øge omsætningen. Den disciplin er svær nok i sig selv, men i et år, der for hele den globale modebranche har været præget af hastigt stigende fragtpriser, forsinkelser og generelle udfordringer i forsyningskæden, er det også lykkedes DK Company at øge resultatet. Her vurderer Jens Poulsen, at den løsningsorienterede tilgang har givet pote:
”Vi har været meget fokuserede på hele tiden at finde konstruktive løsninger, også da krisen var størst. Vi har haft en tæt dialog med vores samarbejdspartnere og kunder, og har virkelig efterlevet vores filosofi om at skabe win-win for alle,” siger han, og kalder i samme ombæring 2021 for ’det mest udfordrende år’ i DK Companys historie, men DK Company er blevet belønnet for at være konstruktive og samarbejdsvillige.
”Ja, der har været logistikkaos og store udfordringer med at få varer hjem, og det er vi selvfølgelig ikke gået fri af. Men her kan jeg virkelig mærke, at det er blevet husket, at vi var der for vores samarbejdspartnere, da de havde det svært, og blandt andet derfor har vi kunnet få vores varer hjem inden for vores vinduer, og generelt kunnet håndtere fragtsituationen,” siger han og fortsætter:
”Det har ikke været uden besværligheder, men når jeg kigger på, hvor meget der er lykkedes, må jeg rose de ansvarsfulde og dygtige folk, der har gjort det muligt.”
Langsigtede planer og kort lys
DK Company er allerede kommet godt i gang med 2022 og ordrebeholdningerne stiger, og man regner således med en toplinjevækst på 10 %. Jens Poulsen peger på, at der på tværs af markederne er positive toner, og at wholesale-kunderne belønner DK Company for at have været i stand til at levere som aftalt i løbet af det forgangne år.
”Vi oplever, at der generelt er en optimisme derude. Der er en positiv boblen og en tro på, at verdenen går videre, efter alt det, vi har været igennem. Man fornemmer en købelyst og optimisme over en bred kam, og vi kan virkelig mærke at kunderne bakker op,” siger han.
Men covid-19 findes stadig, og koncerndirektøren er heller ikke blind for, at der kan ske omvæltninger fra den ene dag til den anden. Men organisationen er gearet og har gennem de sidste to år for alvor demonstreret, hvad forandringsvillighed og omstillingsevne betyder. Derfor er man også i stand til at navigere efter forholdene.
”Vi styrer efter langsigtede planer, men kører med kort lys,” siger Jens Poulsen.
I 2022 forventer man til gengæld ikke, at bundlinjen kommer til at stige, men at den i stedet lander i nogenlunde samme niveau som i 2021. For året kommer i høj grad til at bære præg af investeringer i blandt andet logistik, digitalisering, bæredygtighed samt markeds- og brandpositionering.
”Vi kigger positivt på fremtiden, og derfor er det også nu, vi skal investere i at styrke vores position og sikre, at vi kan vækste ansvarligt,” siger han.
Det taler ind i en overordnet branchetendens, hvilket kommer til udtryk i DM&T’s halvårlige brancheanalyse.
”Det ser ud til, at 2022 bliver et år, hvor den danske modebranche for alvor positionerer sig til at tage det næste store skridt. Virksomhederne investerer i vigtige strategiske forhold, som skal fremtidssikre deres forretning, mens de samtidig balancerer med stigende ordrer og logistikudfordringer. Det er ikke nogen nem øvelse, men det er det eneste rigtige at gøre med tanke på de stigende krav til bæredygtighedsindsatsen og den benhårde globale konkurrence,” siger DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen i den sammenhæng.