Menu

DK Company sætter rekord med eftertryk

DK Company skyder modeugen i gang med at offentliggøre et nyt rekordregnskab. Omsætningen rammer næsten 3 mia. kr., mens resultatet før skat mere end fordobles.

DK Company er Danmarks næsstørste modevirksomhed kun overgået af Bestseller
DK Company er Danmarks næsstørste modevirksomhed kun overgået af Bestseller

30. januar 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

DK Company har netop offentliggjort hovedtal for regnskabsåret 2017. Og der er endnu en gang vækst på menuen. Således runder omsætningen 2,96 mia. kr., mens resultatet før skat lander på 235 mio. kr., hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2016, hvor resultatet udgjorde 104 mio. kr.

Det flotte resultat er endda påvirket af udfordringer med valutakurserne.

”Vi er blevet ramt af dollarens markante fald i december, fordi vi ligger inde med en ret stor dollarbeholdning. Så set i det lys er det et overordentligt flot resultat, vi formår at skabe,” lyder det fra koncerndirektør Jens Poulsen, som også noterer sig, at de strategiske beslutninger bærer frugt:

”Vi begynder nu at høste af de mange frø, der er blevet sået gennem de seneste års opkøb. Vi kan se effekterne af den integration, der er sket løbende gennem hele virksomhedens levetid, og som nu viser gode resultater ikke kun i form af toplinjevækst, men også en kraftig vækst på bundlinjen. Jeg glæder mig over, at de strategiske overvejelser, der har ligget bag de akkvisitioner, der er sket, nu realiseres i flotte resultater,” siger han og forklarer, at væksten hentes bredt:

”Væksten materialiseres bredt på de fleste markeder og hos stort set alle 20 brands. Det er yderst tilfredsstillende, at vi præsterer 7 % organisk vækst på toplinjen. Vi er ved at opnå en god balance mellem egen retail-omsætning, traditionel wholesale og online, der er markant øget. Og vi står derfor godt rustet til kommende års investeringer og strategiske initiativer for at skabe yderligere vækst. ”

Der er flere markeder, som oplever tocifrede vækstrater. Det tyske marked er vokset med imponerende 35 %, og her er en stor del drevet af salget online. Også i Sverige, Holland, Belgien og Canada melder DK Company om tocifrede vækstrater.

Fremgang gavner også branchen

Den flotte vækst offentliggøres lige op til Copenhagen Fashion Week, som starter i dag. Branchens totale salg beløb sig i 2017 til 45 mia. kr., hvor eksporten tegner sig for 29 mia. kr. Både det samlede salg og eksporten er således på rekordniveau. I Dansk Mode & Textil glæder man sig over, at branchens virksomheder har succes, og her går DK Companys imponerende vækst heller ikke ubemærket hen.

”Det er meget positivt, når Danmark næststørste modevirksomhed bare lægger på og fortsætter den konstante fremgang. Det er imponerende og bidrager til at skabe en stærkere branche, hvilket er til gavn for alle. Fra mange sider er der blevet skelet til DK Companys metode, nogle gange med forundring sågar skepsis. Det her understreger med al tydelighed, at DK Companys model er bæredygtig, og det er noget vi som branche kan være stolte af,” siger Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil.

Medarbejdere spiller nøglerolle

Jens Poulsen er ikke sen til at sende ekstra rosende ord til medarbejderne. De spiller nemlig en nøglerolle i væksten.

”Igen i år skal der lyde en stor tak til vores medarbejdere, der har formået at drible videre med de muligheder, som har vist sig. Vi er et fantastisk team af medarbejdere og ledere med et velfungerende set-up. Der hersker en positiv stemning, der smitter af på både kunder og leverandører, og vi er overbeviste om, at de gode relationer med et tæt samarbejde er en af årsagerne til de fine resultater. Vi er både stolte og samtidig ydmyge over for den kæmpe indsats, der lægges for dagen,” siger Jens Poulsen, der over for Dansk Mode & Textil afslører, at alle de danske medarbejdere godt kan pakke rejsetaskerne. Således sender DK Company alle danske medarbejdere, som beløber sig til 6-800 mennesker, til Sölden på det, Jens Poulsen kalder en julefestskitur.

”Det er vores medarbejdere, der gør arbejdet, og derfor vil vi gerne belønne dem på en lidt sjov måde. Vi flytter derfor vores julefrokost til Østrig, så vi sikre på, at de kan få en hvid jul.”

Væksten ser dog ikke ud til at stoppe her. I hvert fald forventer ledelsen, at 2018 bliver endnu et positivt år.

”Også i indeværende regnskabsår har vi grund til at forvente yderligere vækst. Vi er optimistiske for året og har realistiske forventninger til, at de gode takter opretholdes, idet vi allerede kan se, at ordrebeholdningen for første halvdel af indeværende regnskabsår ligger foran budget. På alle de messer, vi har været på indtil videre, er det gået rigtig godt, så 2018 tegner meget fornuftigt”

I aften skyder DK Company modeugen i gang med et stort anlagt kickoff-arrangement for alle sælgere. Her kommer racerkører Jason Watt og fortæller om livsværdier og udstråling. 

Koncerndirektør i DK Company Jens Poulsen
Koncerndirektør i DK Company Jens Poulsen
"