DM&T bakker op i kampen mod ultra fast fashion
Sammen med en række andre europæiske aktører, har DM&T i denne uge sat sin signatur på en erklæring, der skal sætte en stopper for de enorme mængder tøj, accessories, sko og andre produkter, der vælter ind over Europas grænser fra platforme som Temu og Shein. DM&T’s direktør forventer opbakning fra EU i kampen.

4,5 milliarder pakker. Så meget sendte ikke-europæiske onlineaktører ind i EU i 2024. Det svarer til fem procent af det samlede tøjsalg; ser vi kun på onlinesalget er det hele 20 procent. Aktører som Shein og Temu, begge med kinesiske rødder, har for alvor sat fart under deres europæiske indtog over de senere år, men forbrugernes glubende appetit på de vanvittigt billige produkter kommer med en pris. Ringe produktsikkerhed, krænkelse af design- og ophavsret, en eksplosion i tekstilaffald og konkurrenceforvridning er bare nogle af de negative konsekvenser, de vanvittige strømme af billige livsstilsprodukter medfører.
Derfor er DM&T også blandt underskriverne af en erklæring, der blev offentliggjort i denne uge. Under Première Vision-messen i Paris satte en stribe af de europæiske mode- og tekstilorganisationer deres underskrift på en erklæring, der skal sætte en stopper for ultra fashion. Og selvom DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen ikke selv kunne være til stede i Paris er han og DM&T blandt underskriverne.
”Alt for længe har e-commerce-aktører som Temu og Shein fået lov at konkurrere på unfair vilkår. Jeg er dybt bekymret for de europæiske forbrugere, for detailhandlen på tværs af Europa og for de europæiske og danske mode- og livsstilsvirksomheder, der ser disse aktører løbe med større og større andele af markedet og skaber et overforbrug af hidtil usete dimensioner. Det er på tide, at EU sætter hårdere ind,” siger Thomas Klausen.
Underskriverne opfordrer i erklæringen EU’s ledere, parlamentarikere og myndigheder til at handle hurtigt. Ellers frygter de, at mængderne af tekstilaffald eksploderer, da der er tale om varer af ringe kvalitet med meget kort levetid, ligesom der er en alvorlig risiko for, at europæiske SMV’er og detailhandlere kommer til at lade livet i den ulige konkurrence. Derudover advarer de om momssvindel, kopivarer og konkurrenceforvridende adfærd fra ultra fast fashion-platformene.
Sammenslutningen af europæiske mode- og tekstilorganisationer har en klar liste med ønsker til de europæiske institutioner og EU’s medlemslande:
Håndhævelse af reformen af den europæiske toldkodeks, der blev vedtaget den 27. juni 2025.
En styrket kontrol og sanktioner gennem DSA og DMA.
Krav om, at e-handelsplatforme udpeger juridisk autoriserede repræsentanter, så de kan stilles til ansvar.
Der skal indføres beskatning af små pakker og toldfritagelsen for pakker under 150 euro skal fjernes.
Der skal sikres opkrævning af moms på disse massive varestrømme.
Der skal påbegyndes en dialog med de kinesiske myndigheder for at regulere deres platformes praksis.
Derudover opfordrer man de europæiske forbrugere til at tænke over deres forbrug og vælge holdbare produkter og støtte de virksomheder, der investerer i kvalitet og innovation.