Menu

DM&T-direktør fylder 50

DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen fylder 50 år i dag. Gennem seks år har han stået i spidsen for DM&T, men mode- og tekstilbranchen har været omdrejningspunktet for størstedelen af Thomas’ karriere.

Adm. direktør i Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.
Adm. direktør i Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

27. august 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen fylder 50 år i dag, den 27. august. Thomas har været direktør i Dansk Mode & Textil siden september 2012, men allerede fra karrierens begyndelse hos Tytex har mode- og tekstilbranchen været hans hjemmebane.

For Thomas har altid været draget af branchen. Særligt den dynamik og skabertrang, der præger branchen har draget ham. Hans veneration for branchen kommer dog ikke fra fremmede, da faderen Anders Klausen er tidligere direktør i egetæpper. Thomas startede altså karrieren hos Tytex i Ikast, men den unge Thomas fik hurtigt nye græsgange, da han rykkede til Tytex’ irske afdeling og en nye udlandstilværelse. Som mange andre før ham, tog Thomas turen over Atlanten, hvor Boston meget naturligt blev destinationen. Her var Thomas direktør for Tytex’ amerikanske datterselskab. Han startede med ansvaret for et lokalt salgsselskab med tre ansatte, men selskabet voksede i løbet af Thomas’ periode ved roret til en selvstændig produktionsenhed med 50 ansatte og et salgs- og produktions-setup, der dækkede hele det amerikanske kontinent. Netop den høje grad af internationalisering, er en af de andre faktorer, Thomas sætter pris på ved mode- og tekstilbranchen, og noget han gennem sin karriere selv har opsøgt.

I 1994, efter tre år i spidsen for det amerikanske datterselskab, blev Thomas direktør Sahvatex A/S – et joint venture mellem Tytex og Sahva, som han stod i spidsen for indtil 2000. Her tog han en afstikker til reklamebranchen og Happy Advertising, hvor Thomas var kontaktchef, indtil branchen kaldte igen. Altså den branche, som kun kan betegnes som hans rette hylde. Efter en periode som salgsdirektør hos Pagh Mørup bliver Thomas ansat som adm. direktør for T-Wear A/S, en nystartet private label-producent under Thygesen Textile Group. Private label-organisationen omfattede partnerskaber i Kina og Vietnam med kontorer i både Shanghai og Hanoi.

Ud af en fusion mellem Tytex og en tysk nonwoven virksomhed, Norafin, opstod i 2007 Vernal Group, hvis målsætning var at vokse globalt indenfor Helthcare markedet. Hovedkontoret blev flyttet til Basel i Schweiz, og her var Thomas Klausen President for healthcare-divisionen Tytex fra 2007 – 09, og da denne afdeling senere blev udskilt, og hovedkontoret flyttet tilbage til Danmark, forblev Thomas i stillingen indtil 2012. Ved siden af sit daglige virke i Tytex, var Thomas i fire år medlem af bestyrelsen i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, hvor han også nåede at være næstformand.

Fra bestyrelse til direktørpost

Derfor var det ikke fremmed land, Thomas gik ind i, da han takkede ja til at blive adm. direktør i Dansk Mode & Textil og dermed stå i spidsen for en branche, der tilsammen tegner sig for en omsætning på mere end 55 mia. kr. årligt, hvoraf 60 % kommer fra eksporten.

Under Thomas’ ledelse har Dansk Mode & Textil styrket sin position i branchen og udvidet forretningsmulighederne takket være strategiske alliancer med Danske Guldsmede og Urmagere, Guldsmedebranchens Leverandørforening og Sportsbranchen i Danmark. Derudover har Thomas Klausen også stået i spidsen for den proces, der sikrede at Danish Fashion Institutes medlemsnetværk blev indsluset i Dansk Mode & Textil.

Igennem Thomas’ periode som adm. direktør har arbejdet for at styrke samarbejdet internt i branchen, hvilket i høj har kunnet lade sig gøre takket være Thomas ligefremme og åbne personlighed. Nærmest uanset hvem du spørger - det gælder både virksomhedsejere, ministre og direktørkollegaerne i Dansk Arbejdsgiverforening – vil de svare, at Thomas er enormt sympatisk, hæderlig og fuldstændig nede på jorden. Thomas møder alle med respekt og et smil, uanset om det er erhvervsministeren eller lagermedarbejderen, hvilket også gør det svært at finde nogen, der har dårligt at sige om Thomas. Når man tænker på, hvor mange mennesker, Thomas møder i sit virke, er det en præstation, der er værd at nævne.

Tager ansvar for branchen – også gennem bestyrelsesarbejde

Thomas Klausen varetager flere bestyrelsesposter, som understøtter hans ambition om at tage ansvar for branchens udvikling. Han er næstformand for bestyrelsen i Copenhagen Fashion Week, næstformand for bestyrelsen i den erhvervsdrivende fond Headstart Fashion og næstformand i bestyrelsen for Lifestyle and Design Cluster, Næstformand i Textilforum og formand for børneskolen Bifrost. Derudover er han bestyrelsesmedlem i ejendomsselskabet Egelunden.

Thomas er en aktiv golfspiller ligesom han har en stor passion for fodbold, som han dog ikke længere udøver aktivt. Han følger de lokale helte fra FC Midtjylland tæt og er fast inventar på MCH Arena til en stor del af klubbens hjemmekampe. Derudover har han trofast stået bag engelske Liverpool FC siden barndommen, og så er han Danmarks måske største Bruce Springsteen-fan.

Thomas Klausen bor i Herning med hustruen Susanne og deres to børn.

Alle medarbejdere i Dansk Mode & Textil ønsker Thomas hjerteligt tillykke med de 50 år. 
"