Menu

DM&T opdaterer vejledning til markedsføring & bæredygtighed

Det er afgørende, at din virksomhed overholder reglerne, når I kommunikerer om bæredygtige tiltag. Risikoen for greenwashing er stor, men med DM&T’s opdaterede vejledning er du sikker på, at kommunikationen holder sig inden for skiven.

15. marts 2022

Forbrugerombudsmanden har øget sit fokus på greenwashing, og lancerede i slutningen af 2021 sin ’Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring’, som skal gøre det nemmere for virksomheder at holde sig inden for rammerne. Kvikguiden er et supplement til Forbrugerombudsmandens ’Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande’, men det kan være lidt af en øvelse at læse og forstå begge udgivelser. Derfor har DM&T samlet alt, du skal vide i vejledningen til bæredygtighed og markedsføring. Vejledningen blev første gang udgivet i maj 2021, og den er nu blevet opdateret, så den afspejler den nyeste holdning og praksis fra Forbrugerombudsmanden.

”Det er vanskeligt at kommunikere korrekt om sine initiativer på det her område. Forbrugerombudsmanden vurderer, at ordet bæredygtighed praktisk taget er umuligt at benytte, og det understreger, at man virkelig skal være opmærksom, når man kommunikerer om sine initiativer. Men det er ikke ensbetydende med, at det er umuligt, og samtidig er det vigtigt, at man gør omverdenen opmærksom på de mange gode ting, man gør,” siger CSR- og bæredygtighedschef i DM&T, Marie Busck.

DM&T’s vejledning er sammensat, så du får den nødvendige viden til at kommunikere. Du får indsigt i regler og lovgivning, ligesom du får praktiske eksempler på, hvad man kan, og hvad der ikke er tilladt. Ved at følge vejledningen kan man som virksomhed føle sig forvisset om, at man kommunikerer inden for de givne rammer.

”I bund og grund handler det om at have styr på dokumentationen og være konkret, neutral og præcis, når man kommunikerer på dette område. Man skal ikke blive bange for at kommunikere, man er bare nødt til at have styr på reglerne og efterleve dem. Efter at have læst vores vejledning er man til gengæld også godt rustet til det,” siger Rikke Mynster Johansen, advokat i DM&T, som også har bidraget til udviklingen af vejledningen.

DM&T har tidligere udgivet en letforståelig gennemgang af Forbrugerombudsmandens kvikguide. Den finder du samme sted som den lidt længere vejledning, og DM&T anbefaler, at du gennemgår begge vejledninger. 

Fem gode råd fra DM&T's vejledning

  • Skriv kun noget, du ved er rigtigt, og som du kan dokumentere. Dokumentation skal bero på data. 
  • Undgå generelle, abstrakte og upræcise udsagn. Vær konkret, neutral og præcis.
  • Sørg for, at udsagnet ikke giver anledning til en masse spørgsmål, men modsat giver svar og klarhed.
  • Sørg for, at dokumentationen  er uvildig og fra en anerkendt kilde. 
  • Undlad at lade ordet bæredygtig/bæredygtighed stå alene.
"