DM&T vejleder: Opsigelse af en distributør

Branchen er kendt for at servicere sine internationale markeder ved hjælp af agenter og distributører. Men nogle gange går samarbejdet ikke som ønsket, og der kan være behov for at opsige kontrakten. Men hvilke regler gælder egentlig, når man vil opsige en distributør?

dmogt rådgiver distributører 1300x650
AfCamilla Christensen - cc@dmogt.dk - 30 apr. 24

Samarbejdet med en distributør er ulovreguleret, forstået på den måde, at der ikke findes en egentlig distributør-lovgivning. Samarbejdet vil derfor i høj grad afhænge af, hvad man har aftalt i kontrakten.

Det kan være den første grund til at lave en skriftlige kontrakt med en distributør. På den måde ved begge parter, hvad de har at indrette sig efter i løbet af samarbejdet – og ikke mindst, hvad der skal ske, hvis samarbejdet en dag skal ophøre.

En anden god grund er, at skriftlige kontrakter har stor værdi, hvis virksomheden en dag skal sælges. På den måde kan man som sælger fremvise distributørkontrakten til køber, så køber ved helt konkret, hvad der er aftalt i forholdet mellem virksomheden og distributøren.

Hvis man ønsker at opsige samarbejdet med en distributør, kan der være god grund til at tænke sig om, således at opsigelsen forløber så gnidningsfrit som muligt.

Som virksomhed kan der være flere grunde til at man ønsker at afslutte samarbejdet. Måske lever distributøren ikke op til forventningerne salgsmæssigt, måske er kemien ikke god eller måske har man fundet en anden distributør, som lokker med bedre omsætning?

Når man skal opsige en distributør, skal man overveje følgende:

  • Er det muligt at få kendskab til distributørens kunder? Som udgangspunkt har virksomheden ikke ret til dette, med mindre det er aftalt. Og selv om det er aftalt, kan det være svært at få distributøren til at udlevere oplysningerne frivilligt. Nogle gange kan det komme på tale, at virksomheden køber kundelisterne, hvis virksomheden vurderer at kendskab til det opbyggede markedet er nødvendigt. Sørg også gerne for at få kendskab til distributørens kunder løbende, mens samarbejdet fungerer godt.

  • Hvad skal der ske med distributørens varelager? Hvis distributøren har et stort varelager, kan det være en fordel at købe det tilbage, fremfor at distributøren underbyder markedet.

  • Har distributøren lang kredit og stort udestående? Det kan være værd at vente med afgivelse af opsigelsen, indtil distributøren har betalt et større udestående. Hvis distributøren bliver sur over opsigelsen, risikerer virksomheden, at distributøren holder betalingen tilbage.

DM&T anbefaler, at man afgiver opsigelsen skriftligt, og at man tager en god dialog med distributøren for at sikre sig, hvordan samarbejdet skal forløbe i opsigelsesperioden.

Hvis man ikke har en skriftlig kontrakt med distributøren, skal man stadig opsige samarbejdet med et rimeligt varsel. Hvor lang tid et rimeligt varsel er, afhænger af, hvor længe man har handlet med distributøren og vil være en konkret vurdering. Det er dog sjældent under 3 måneder, da distributøren skal have tid til at indrette sig på, at samarbejdet ophører. Hvis distributøren har indgået egne forpligtelser – fx om et showroom eller andet, kan varslet være længere.

DM&T har en standard kontrakt, der kan benyttes, når man skal indgå samarbejde med en distributør, og vi er altid klar med råd og vejledning både ved indgåelse og ved afslutning af samarbejdet.

Du finder kontrakten i den juridiske medlemsportal, hvor du også finder en række andre værdifulde juridiske dokumenter.

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen 2025
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen 2025
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384