Menu

DOXA vægter historiefortælling i distributionen

Selvom DOXA laver løbetøj, har de valgt en modepræget distributør i form af RICH & HANC. Brandets ejer vægter selektiv distribution og historiefortælling, og det skal distributøren være garant for.

Det danske løbebrand DOXA vægter design lige så højt som teknisk funktionalitet. Det kommer også til udtryk i brandets kampagnebilleder, her fra SS 19 sæsonen.
Det danske løbebrand DOXA vægter design lige så højt som teknisk funktionalitet. Det kommer også til udtryk i brandets kampagnebilleder, her fra SS 19 sæsonen.

13. juni 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Han var ikke regnet blandt favoritterne, men alligevel var William Morwabe den første, der krydsede målstregen i dette års Copenhagen Marathon, som blev afholdt i maj. På 2 timer og 11 minutter fløj kenyaneren gennem Københavns gader, men ikke iført tøj fra Nike eller Asics, som så mange andre af løberne. Vinderen var nemlig iklædt tøj fra det langt mindre danske brand DOXA. DOXA har igennem de seneste år markeret sig som en spændende ny aktør på markedet for løbetøj, men det er ikke kun performance, der tæller for brandet. Brandets grundlægger og indehaver John Hansen har kombineret sin store passion for løb og sin erfaring fra modebranchen og skabt et løbebrand, der har lige så stort fokus på det designmæssige udtryk som på produkternes praktiske egenskaber.

Det har også haft betydning i valget af distributør. Her har DOXA-grundlæggeren valgt RICH & HANC, som allerede distribuerer brands som The North Face, HI-TEC HTS74, MUF10, Filling Pieces & Kappa. Hidtil er DOXAs varer blevet solgt i den aarhusianske modebutik STOY og den nørdede løbebutik Marathon Sport i København, men det nye samarbejde skal nu give brandet luft under vingerne på et internationalt plan.

Den opgave glæder Mads Hancock, partner i RICH & HANC, sig til.

”Vi har fulgt DOXA det seneste års tid og synes brandet er enormt spændende! DOXA har en international approach, der gør, at vi kan se en skalerbar businessmodel i samarbejdet. Vi oplever en stigende interesse for funktionelt design, både fra moden og sporten, og især kundernes jagt på noget andet, end det mere tilgængelige udvalg man ser fra ’The Usual Suspects’. Vi glæder os derfor meget til at vise den nye INJURIES MAKES YOU STRONGER kollektion frem til alle vores partnere i den nærmeste fremtid og i det hele taget repræsentere DOXA globalt,” siger han. Den første kollektion, RICH & HANC kommer til at sælge, bliver SS19.

Løbere stiller krav til design og funktionalitet

Løbesporten – og hele livsstilen omkring den – har udviklet sig enormt i løbet af de senere år. Løberne stiller i dag store krab til teknisk funktionelt tøj kombineret med et markant design, og den kombination har DOXA fra dag et satset på. Derudover spiller social ansvarlighed også en stor rolle for det unge løbebrand. DOXA har gennem deres samarbejde med den svenske velgørenheds organisation Global Relation og skolen Kenswed Academy i Kenya tilført brandet et ekstra element. Hver sæson donerer DOXA RUN tøj til skolens elever, som af økonomiske eller sociale årsager er blevet taget væk fra slummen i Nairobi for at få adgang til en betalt uddannelse og et professionelt coachingforløb indenfor løb og træning.

Dette – kombineret med en selektiv distribution – har spillet en afgørende rolle i DOXAs valg af distributør.

”For mig har det aldrig været et spørgsmål om at sælge mange varer, men om at finde de rette folk til at formidle min historie og turde være selektive i distributionen. Begge dele formår RICH & HANC med deres mangeårige erfaring at gøre på bedste vis og derfor ser jeg frem til, at DOXA nu får mulighed for at komme ud til løbere i hele verden,” siger John Hansen om sit valg af distributør.

RICH & HANC er grundlagt i 2012 og har base og showroom I København, men repræsenterer også deres kunder i Paris, New York, London, Amsterdam og Berlin, både via showrooms og messer.

"