DM&T-direktør: Droppet greenwashing-anklage mod modeugen giver håb
Branchen møder stadigt flere anklager om greenwashing, og det medfører en reel risiko for, at brands holder op med at kommunikere om deres positive initiativer eller investere i grønne initiativer. Men Forbrugerombudsmandens nylige beslutning om ikke at forfølge anmeldelsen af Copenhagen Fashion Week for greenwashing giver håb. Sådan lyder det i denne kronik fra DM&T-direktør Thomas Klausen.

Forbrugerombudsmanden går ikke videre med den anklage om greenwashing mod Copenhagen Fashion Week, som Forbrugerrådet Tænk og Continual ellers havde indgivet i februar 2025. Klagen omfattede også syv brands, som også går fri for yderligere behandling fra Forbrugerombudsmandens side.
Det er er noget, vi i DM&T er meget glade for, og vi har længe afventet afgørelsen. Hele vejen igennem har vi både troet og håbet på, at Forbrugerombudsmanden ikke ville gå videre med klagen. Det står heldigvis klart nu, og det glæder mig både i min egenskab af adm. direktør i DM&T og som forperson for Copenhagen Fashion Weeks bestyrelse.
Denne afgørelse giver nemlig håb for, at man godt kan kommunikere om de positive initiativer, man tager, og det har vi brug for. Særligt fordi vi befinder os i en tid, hvor greenwashing-anklagerne flyver om ørerne på branchen. Tænk bare på omtalen af genanvendt polyester, som netop har fyldt medierne i forbindelse med en TV2-dokumentar om Bestseller. Forsøger man at fortælle om sine positive initiativer, står kritikerne, nogle voldsommere end andre, straks klar med anklager om greenwashing.
Både Copenhagen Fashion Week og branchen har været under hård beskydning med anklager om greenwashing i den seneste tid. Og man skal naturligvis holde sig indenfor retningslinjerne, når man kommunikerer, og det er hævet over enhver tvivl, at der har været behov for en oprydning, for der har været alt for mange vage og generelle udsagn, så der har været behov for et skærpet fokus. Men den intense kritik kan hurtigt få en negativ effekt.
For der er en reel risiko for, at virksomhederne bliver så bange for at fortælle om deres initiativer, at de vælger slet ikke at sige noget. På den måde slipper de (måske) for kritikernes anklager. Men det kan også resultere i, at vi står med en hel branche, som af frygt for konsekvenserne ikke længere kommunikerer om de mange positive initiativer, der findes på tværs af branchen, ligesom der også er en reel risiko for, at det fjerner incitamenterne til at foretage investeringer i grønne løsninger.
Det må ikke ske. Vi har brug for at fortælle de positive historier, for at være transparente og for at have muligheden for at kommunikere – også selvom vi langt fra er i mål med omstillingen af branchen, og selvom vi ikke har de perfekte løsninger. Fremskridt kommer nu engang i små bidder, og hvis det gode er det perfektes fjende, bliver det svært at sige noget som helst. For der er mange, der gør noget godt, og de skal fortsat have mulighed for at fortælle om det.
Det gælder også Copenhagen Fashion Week, som har brugt mange ressourcer på at udvikle et sæt bæredygtighedskrav, og som har turdet gå i en anden retning for at inspirere branchen. Vi har brug for gode initiativer og mod til at gøre en forskel, og det finder vi heldigvis på mange niveauer i den danske branche.
Derfor er jeg også glad for, at vi nu har et konkret eksempel, der viser, at branchens kritikere nogle gange går for langt i deres anklager. Der er en bekymrende tendens, for det medfører jo en reel risiko for, at kritikerne i deres iver efter at kritisere alt andet det perfekte, ender med at kvæle de gode initiativer og standse den positive udvikling.
Jeg har stor tillid til Forbrugerombudsmanden, og netop derfor har vi gennem en længere periode været i dialog med dem og forsøgt at få uddybet retningslinjerne, for selvom retningslinjerne er blevet mere klare over de foregående år, er der fortsat dele af dem, der giver anledning til spørgsmål. Dem, har vi endnu ikke fået svar på, men vi håber naturligvis snart at få klarhed og for at få et sæt uddybende retningslinjer, så mode-, tekstil- og livsstilsbranchen fortsat kan kommunikere om deres initiativer på en retvisende og nuanceret måde uden straks at blive mødt med anklager om greenwashing.
Det er for nyligt kommet frem, at den ekstra bevilling, Forbrugerombudsmanden årligt har modtaget siden 2022, ser ud til at bortfalde. Det er vi i DM&T ærgerlige over, fordi den bevilling netop har været medvirkende til, at man har kunnet udvikle retningslinjerne, udvikle vejledende materiale og tage en dialog med aktører som DM&T med henblik på at skabe større klarhed om reglerne.
Afgørelsen i denne sag viser med al tydelighed, at der er behov for en øverste myndighed, som kan foretage grundige vurderinger. Ellers risikerer vi, at greenwashing-begrebet bliver slynget rundt i flæng med store negative konsekvenser for de gode initiativer.