Menu

Du så dem i Løvens Hule. Om ti år ser du dem på prominente adresser verden over

Iværksætter Camilla Balle er overbevist om, at verden har brug for mindre, men bedre tøj. Det er hun ikke alene om, for hun forlod tv-programmet Løvens Hule med en investering på to millioner kroner. Nu er hun klar til næste skridt.

Just Eat-medstifter og såkaldt angel investor Jesper Buch har købt sig ind i slow fashion-virksomheden Basic Apparel. Foto: Basic Apparel
Just Eat-medstifter og såkaldt angel investor Jesper Buch har købt sig ind i slow fashion-virksomheden Basic Apparel. Foto: Basic Apparel

28. januar 2021

- Når jeg rejser, så ser jeg den ene flotte butik efter den anden på de rigtige adresser, hvor jeg tænker, at der skal ligge en Basic Apparel-butik i stedet for en high-street-kæde med fast fashion. For vores ambition er større og bedre, siger Camilla Balle, der er co-founder af tøjbrandet Basic Apparel, hvis erklærede mål er at lave mindre men bedre tøj.

Derfor kan det måske undre, at du ganske givet har set hende i Løvens Hule, hvor kun én løve ikke er interesseret i en bid af Basic Apparel. For i et program, hvor investorerne søger at hente deres investering hjem via en skalering af virksomhederne, de investerer i, så må Basic Apparel vel skulle vokse.

Og det skal de. Men det ordentlige og det bæredygtige er stadig det centrale, fortæller Camilla Balle til DM&T.

- Corona-kulleren kom snigende af at arbejde hjemme i foråret, og til sidst havde jeg virkelig en trang til, at ”nu skal der altså ske noget”. I forvejen arbejdede jeg hen mod at søge investorer og tage Basic Apparel til det næste niveau, men det kræver kapital og andre kompetencer end dem, jeg har. Jeg er rimelig skarp på mange ting, men de digitale aspekter er ikke mine spidskompetencer. Forretningsplanen var på plads, så jeg besluttede, at det var en god måde at nå ud til ”familien Danmark” og måske få en investor, der netop kunne hjælpe med det digitale.

Det må man sige, at Basic Apparel fik.

Camilla Balle (tv) har været i spidsen for Basic Apparel siden 2013, men er efter et besøg i Løvens Hule nu klar til næste skridt. Fotos: Basic Apparel
Camilla Balle (tv) har været i spidsen for Basic Apparel siden 2013, men er efter et besøg i Løvens Hule nu klar til næste skridt. Fotos: Basic Apparel

”Faktisk havde jeg tænkt Jacob eller Mia som investor…”

Camilla Balle og Basic Apparel modtager den største investering, Jesper Buch nogensinde har lavet i Løvens Hule.

Det lyder i sig selv både flot og imponerende, men det kan også lyde som et mismatch. Jesper Buch var medstifter af Just Eat og har tjent en stor del af sine penge på at få virksomheder til at vokse betragteligt.

I vælger at gå med Jesper Buch som investor. En mand, der er kendt for at pushe ”salg, salg, salg”. Hvordan harmonerer det med jeres mantra om, at verden ikke har brug for mere tøj, men bedre tøj?

- Det forstår jeg godt, du spørger om, siger Camilla Balle og smågriner, inden hun fortsætter:

- Inden jeg stod på scenen, havde jeg tænkt på Jacob (Risgaard, medstifter af bl.a. Coolshop, red.) eller Mia (Wagner, tidligere adm. direktør i Freeway-koncernen, nu investor i Nordic Female Founders) som de optimale investorer, fordi de umiddelbart passer bedre på vores brand. Men da jeg stod på scenen, kunne jeg mærke, at Jesper brændte for det, og der var en god kemi, og jeg får en fornemmelse af, at det er dét, vi skal.

En af årsagerne til valget skal også findes i netop det faktum, at Jesper Buch, trods flere investeringer i modebranchen, ikke er insider i branchen. Det tiltalte også iværksætteren i hende.

- Modsætninger mødes, kan man sige, men Jesper passer også godt til den type, jeg er som person. Det er ikke lange mails i CBS-sprog, det er korte Whatsapp-beskeder på alle tider af døgnet. Og så tror jeg på, at det er godt at have en investor med, der tør tænke stort og presse mig. Nu har jeg haft Basic Apparel i syv år, men vi er ikke vokset så meget, som vi kan, eller har udnyttet potentialet, som der er berettigelse til. I den forbindelse er det vigtigt at få det ud til slutforbrugerne, og det kan både Jesper og Løvens Hule bidrage med, siger Camilla Balle.

Hvad angår mantraet ”the world doesn’t need more clothes, it needs better clothes”, så er det også årsagen til, at iværksætteren laver tøj, selv om der vel ret beset var mindre tøj i verden, hvis hun lod være at producere sit.

- Nogen skal lave det produkt, der er bedre end det, der bliver solgt i forvejen. Jeg vil udvikle og sælge tøj - jeg ville aldrig fungere som bæredygtighedskonsulent.

Basic Apparel forsøger at skabe de favorit-items, man hver dag hiver ud af skabet. Fotos: Basic Apparel
Basic Apparel forsøger at skabe de favorit-items, man hver dag hiver ud af skabet. Fotos: Basic Apparel

Den komplicerede bæredygtighed gjort simpel

Med fire kollektioner om året hvoraf 50 procent af alle styles er reruns, hvor eksisterende styles forfines, er Basic Apparel allerede på et markant lavere kollektions-antal end mange fast fashion-kæder.

Det er også blandt disse kæder, Basic Apparel satser på at skulle stjæle markedsandele.

- Der er en kæmpe udfordring i bæredygtighed. Mange forbrugerne gider ikke sætte sig ind i det og synes, det er kedeligt. Min opfattelse er, at de gerne vil købe bæredygtigt, men de vil også gerne bare have tilliden til brands, så de ikke selv skal tænke over det, siger Camilla Balle og påpeger, at hun ikke tror, det er en tillid man skal vise fast fashion-producenterne.

- Det er blandt andet dem, vi skal tage markedsandele fra, for vi har styr på vores leverandører og vores bæredygtighed. Vi kan ikke konkurrere på prisen med fast fashion produceret under kummerlige forhold. Plastiktøj, noget man nærmest kan kalde engangstøj, der ikke kan holde til at blive brugt ret mange gange. Det er ikke det, vi vil, men vi vil gerne vise forbrugerne, hvordan de får deres tøj til at holde længere, hvordan de bør vaske det, hvordan det er produceret.

- Derfor forsøger vi at kommunikere det på en måde, hvor alle kan forstå det. Af og til sammenligner jeg det med, da Irma lancerede økologi på en luksushylde for mange år siden. Det nåede de ikke ret langt med, men da Netto tog økologi til sig på et langt bredere plan, så rykkede det meget mere. Jeg skal ikke sammenligne os med Netto, men det er et spørgsmål om at flytte noget, siger Camilla Balle.

Basic Apparel prøver derfor at flytte forbrugerne med simple budskaber. For eksempel på de hangtags, der bruger.

- Vi er fuldt GOTS-certificeret, men det er der altså ingen slutforbrugere, der går op i. Derfor arbejder vi med tre kategorier. ”Clean” er ordentlige og rene materialer. ”Clean Up” er genbrugsmaterialer eller deadstock-materialer. ”Care” er ansvarlighed, fx ordentlig dyrevelfærd. Kan vi ikke med god samvittighed putte vores materialer ind under disse kategorier, så skal vi ikke arbejde med dem. Men bæredygtighed er voldsomt kompliceret, siger hun og fortæller en ganske sigende historie.

- Jeg har en stor gruppe veninder, der alle har SF-hjertet på det rigtige sted og virkelig prøver at købe bæredygtigt og økologisk, men selv dem, der prøver, kan jo blive snydt, når der så er brands, ingen navne nævnt, der lancerer kollektioner, som er bæredygtige. Dykker man ned i det, så er det to procent af produktet, der er økologisk.

Et bedre produkt til en fair pris

Slow Fashion, som Basic Apparel kalder sig selv, er en svær disciplin i 2021, hvor moden bevæger sig hurtigt. Måske hurtigere end nogensinde.

- Alle er konstant på jagt efter det næste ”it-item”, men det er ikke det, vi skal lave. Vi skal lave det, man faktisk bruger og bliver ved at bruge, når moden skifter. Det, vi alle har brug for, som med tiden bliver vores yndlingstøj. Jeg tror, det bliver svært at vende forbrugerne 100 procent fra, at de skal have nyt tøj, især i disse Instagram-tider, men hvis de så køber bedre tøj, så hjælper det også, siger Camilla Balle.

- Vi lever alle travle liv, og ofte stikker man bare en hånd ind i klædeskabet, mens to børn kalder på en, og tager det første og bedste. Det er den nemme løsning, der fungerer, og det er vores mission at levere det tøj. Vi arbejder også på at kunne tage tøj, kunden ikke bruger længere, tilbage. Det vil vi gerne implementere.

Apropos at implementere, så har Basic Apparel og Jesper Buch allerede gjort det med en håndfuld nye tiltag.

- Siden investeringen, som jo var i sommeren 2020, så har vi både lagt ny strategi, skabt en ny hjemmeside og etableret samarbejde med et nyt marketingbureau, hvor vi blandt andet har lavet en masse nyt content. Vi har også indgået et samarbejde med Vækstfonden. Vi glæder os til det fortsatte samarbejde med Jesper Buch og tror på, at det var det helt rigtige valg for os at deltage i Løvens Hule.

Afsnittet af Løvens Hule, hvor Basic Apparel medvirker, blev sendt torsdag den 28. januar 2021 på DR1 og kan streames her, hvis du ikke har set det endnu. Basic Apparel er på efter cirka 42 minutter.

Fakta om Camilla Balle

  • Camilla Balle er 34 år og bor med sin kæreste og deres datter i København.
  • Tidligere afdelingsleder i Bahne og Key Account Manager hos Blond Accessories. Fik for alvor øjnene op for, hvad det er for produkter, slutforbrugeren køber mest af i disse jobs.

  • Kunne efter finanskrisen se, at der skulle hentes profit hjem, hvorfor de naturlige metervarer forsvandt ud af virksomhedernes sortiment, hvilket inspirerede hende til at arbejde med de naturlige materialer i Basic Apparel.

  • Startede i 2013 et modeagentur, da hun blev afskediget hos Blonde Accessories, der havde økonomiske vanskeligheder. Agenturet udviklede sig hurtigt med blandt andre Basic Apparel som ét af mærkerne i stalden, om end brandet endnu ikke var et stiftet selskab på dette tidspunkt.

  • Videreudviklede i samråd med to andre på brandet, fik en plads på CIFF i sidste øjeblik, fik 26 nye kunder på messen, tog på landevejen og havde 50 kunder på det første år.

  • Stiftede herefter Basic Apparel som egentlig firma.
"