Den komplicerede bæredygtighed gjort simpel
Med fire kollektioner om året hvoraf 50 procent af alle styles er reruns, hvor eksisterende styles forfines, er Basic Apparel allerede på et markant lavere kollektions-antal end mange fast fashion-kæder.
Det er også blandt disse kæder, Basic Apparel satser på at skulle stjæle markedsandele.
- Der er en kæmpe udfordring i bæredygtighed. Mange forbrugerne gider ikke sætte sig ind i det og synes, det er kedeligt. Min opfattelse er, at de gerne vil købe bæredygtigt, men de vil også gerne bare have tilliden til brands, så de ikke selv skal tænke over det, siger Camilla Balle og påpeger, at hun ikke tror, det er en tillid man skal vise fast fashion-producenterne.
- Det er blandt andet dem, vi skal tage markedsandele fra, for vi har styr på vores leverandører og vores bæredygtighed. Vi kan ikke konkurrere på prisen med fast fashion produceret under kummerlige forhold. Plastiktøj, noget man nærmest kan kalde engangstøj, der ikke kan holde til at blive brugt ret mange gange. Det er ikke det, vi vil, men vi vil gerne vise forbrugerne, hvordan de får deres tøj til at holde længere, hvordan de bør vaske det, hvordan det er produceret.
- Derfor forsøger vi at kommunikere det på en måde, hvor alle kan forstå det. Af og til sammenligner jeg det med, da Irma lancerede økologi på en luksushylde for mange år siden. Det nåede de ikke ret langt med, men da Netto tog økologi til sig på et langt bredere plan, så rykkede det meget mere. Jeg skal ikke sammenligne os med Netto, men det er et spørgsmål om at flytte noget, siger Camilla Balle.
Basic Apparel prøver derfor at flytte forbrugerne med simple budskaber. For eksempel på de hangtags, der bruger.
- Vi er fuldt GOTS-certificeret, men det er der altså ingen slutforbrugere, der går op i. Derfor arbejder vi med tre kategorier. ”Clean” er ordentlige og rene materialer. ”Clean Up” er genbrugsmaterialer eller deadstock-materialer. ”Care” er ansvarlighed, fx ordentlig dyrevelfærd. Kan vi ikke med god samvittighed putte vores materialer ind under disse kategorier, så skal vi ikke arbejde med dem. Men bæredygtighed er voldsomt kompliceret, siger hun og fortæller en ganske sigende historie.
- Jeg har en stor gruppe veninder, der alle har SF-hjertet på det rigtige sted og virkelig prøver at købe bæredygtigt og økologisk, men selv dem, der prøver, kan jo blive snydt, når der så er brands, ingen navne nævnt, der lancerer kollektioner, som er bæredygtige. Dykker man ned i det, så er det to procent af produktet, der er økologisk.
Et bedre produkt til en fair pris
Slow Fashion, som Basic Apparel kalder sig selv, er en svær disciplin i 2021, hvor moden bevæger sig hurtigt. Måske hurtigere end nogensinde.
- Alle er konstant på jagt efter det næste ”it-item”, men det er ikke det, vi skal lave. Vi skal lave det, man faktisk bruger og bliver ved at bruge, når moden skifter. Det, vi alle har brug for, som med tiden bliver vores yndlingstøj. Jeg tror, det bliver svært at vende forbrugerne 100 procent fra, at de skal have nyt tøj, især i disse Instagram-tider, men hvis de så køber bedre tøj, så hjælper det også, siger Camilla Balle.
- Vi lever alle travle liv, og ofte stikker man bare en hånd ind i klædeskabet, mens to børn kalder på en, og tager det første og bedste. Det er den nemme løsning, der fungerer, og det er vores mission at levere det tøj. Vi arbejder også på at kunne tage tøj, kunden ikke bruger længere, tilbage. Det vil vi gerne implementere.
Apropos at implementere, så har Basic Apparel og Jesper Buch allerede gjort det med en håndfuld nye tiltag.
- Siden investeringen, som jo var i sommeren 2020, så har vi både lagt ny strategi, skabt en ny hjemmeside og etableret samarbejde med et nyt marketingbureau, hvor vi blandt andet har lavet en masse nyt content. Vi har også indgået et samarbejde med Vækstfonden. Vi glæder os til det fortsatte samarbejde med Jesper Buch og tror på, at det var det helt rigtige valg for os at deltage i Løvens Hule.
Afsnittet af Løvens Hule, hvor Basic Apparel medvirker, blev sendt torsdag den 28. januar 2021 på DR1 og kan streames her, hvis du ikke har set det endnu. Basic Apparel er på efter cirka 42 minutter.