E-handel: Skal fragtomkostninger betales retur ved delvis fortrydelse af et køb?
DM&T får ofte spørgsmål om de juridiske forhold ved e-handel, og flere af dem handler om de samme emner. Denne gang spørger vores medlemmer om, hvem der egentlig skal betale returomkostninger, hvis kunden fortryder dele af et køb. Det får du svar på i denne artikel.

Vores medlemmer spørger om, hvordan man skal forholde sig, når det kommer til returomkostningerne i forbindelse med, at en kunde fortryder sit køb helt eller delvist.
Det giver vores knivskarpe advokater Rikke Mynster Johansen og Camilla Christensen svaret på:
Som forbruger har man 14 dages lovbestemt fortrydelsesret. Det betyder, at virksomheden er forpligtet til at refundere prisen på varen samt eventuelle fragtomkostninger, som kunden har afholdt ved købet.
Forbrugeren skal med andre ord stilles som om, at købet aldrig var gennemført.
Reglen gælder imidlertid kun, hvis kunden fortryder hele købet. De fleste webshops tilbyder dog delvis fortrydelse, fx hvis man har købt et par bukser i to forskellige størrelser, men kun vil beholde et par.
Men hvad så med fragtomkostningerne ved delvis fortrydelse?
Hvis man tilbyder kunderne muligheden for delvis fortrydelse, er det lovligt ikke at refundere fragtomkostningerne, hvis virksomheden har oplyst tydeligt herom i handelsbetingelserne. Det anbefales, at virksomheden i returpolitikken inkluderer et afsnit med overskriften ”delvis fortrydelse” og angiver her, hvilke vilkår der gælder for forbrugere, som ønsker at fortryde dele af købet.
Hvis virksomheden ikke oplyser om konsekvenserne ved delvis fortrydelse, er virksomheden forpligtet til at betale hele den oprindelige fragtomkostning retur til forbrugeren.
Husk også, at der ikke er krav om, at virksomheden skal betale for selve returfragten. Man må gerne bede forbrugeren om selv at betale for returfragten eller opkræve et gebyr for at benytte en vedlagt returlabel, hvis man oplyser tydeligt om gebyrets størrelse.

