E-handel: Forbrugeren henter ikke pakken – kan man opkræve et gebyr?

DM&T får ofte spørgsmål om de juridiske forhold ved e-handel, og flere af dem handler om de samme emner. Denne gang spørger vores medlemmer, om man må pålægge forbrugeren et gebyr, hvis de ikke afhenter pakkerne. Det får du svar på i denne artikel.

dmogt rådgiver e-handel uafhentede pakkede 1300x650
4 dec. 25

Black Friday er netop overstået, og det ligner endnu en rekord-dag. Men ikke alle pakker bliver afhentet af forbrugerne, og hvad gør man så?

Meget nærliggende spørger et medlem derfor: Kan man opkræve forbrugerne et gebyr hvis forbrugeren ikke henter sine pakker?

For at fortryde et onlinekøb skal forbrugeren give udtrykkelig besked om, at denne ønsker at fortryde købet. Uafhentede pakker udgør ikke en sådan besked, og udgangspunktet er derfor, at uafhentede pakker stadig tilhører kunden.

Virksomheden skal først og fremmest forsøge at få kontakt til kunden og få afklaret, om kunden ønsker at fortryde købet.

Hvis kunden ikke svarer inden for rimelig tid, må virksomheden gå ud fra, at kunden ønsker at fortryde. Det vil i sådanne tilfælde være i orden at fratrække et beløb svarende til de faktiske returomkostninger, som kunden skulle have afholdt. Man må ikke opkræve et gebyr for håndtering af returforsendelsen, men kun modregne den reelle fragtomkostning, som virksomheden har afholdt ved returnering af den uafhentede pakke, inden beløbet betales retur til kunden.

Husk dog altid at oplyse om det i handelsbetingelserne, så kunden er oplyst om konsekvensen ved uafhentede pakker.

Vil du have viden, vejledning og gode råd til at tackle de juridiske udfordringer ved e-handel?

Besøg vores rådgivningsunivers om e-handel

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen 2025
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen 2025
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384