E-handel: Hvad gør vi, når vi får brugte varer retur?

DM&T får ofte spørgsmål om de juridiske forhold ved e-handel, og flere af dem handler om de samme emner. Denne gang spørger vores medlemmer om, hvordan de skal forholde sig, når kunderne returnerer brugte varer. Det får du svar på i denne artikel.

dmogt rådgiver e-handel retur brugte varer 1300x650
19 nov. 25

Måske kender du det. Du har solgt en vare i webshoppen, men efter en uge kommer varen tilbage, og den har tydeligvis været brugt, ikke bare prøvet på.

I denne uge spørger vores medlemmer, hvordan forholder man sig, når man modtager brugte varer retur.

Det giver vores knivskarpe advokater Rikke Mynster Johansen og Camilla Christensen svaret på:

Det sker desværre, at forbrugeren bruger tøjet, og alligevel sender det retur og kræver pengene retur. Som virksomhed er dette både omkostningstungt og tidskrævende.

Juraen siger, at forbrugeren har lov til at prøve tøjet på, som om forbrugeren stod i en fysisk butik. For at opnå fuld refundering ved fortrydelse af købet, kræver det dog, at varen er ubrugt og i salgbar stand.

Men kunden har faktisk mulighed for at sende en vare retur inden for fortrydelsesretten, som kunden har brugt. Virksomheden er forpligtet til at tage varen retur, men er til gengæld berettiget til at reducere det beløb, kunden skal have tilbage for varen ved skønsmæssigt at fratrække et beløb svarende til den værdiforringelse, som varen har lidt ved brugen.

Dette er dog kun muligt, hvis man i sine handelsbetingelser oplyser om, at såfremt varen er brugt ved returnering, fratrækkes et beløb svarende til værdiforringelsen af varen. Hvis varen er ødelagt og ikke kan sælges igen, kan værdiforringelsen udgøre hele købesummen. I sådanne tilfælde kan det være en god ide at kontakte kunden og spørge, om kunden ønsker varen retur eller om den skal destrueres.

Hvis kunden ønsker at beholde varen, kan virksomheden kræve, at kunden betaler fragtomkostningen for at få varen sendt tilbage til kunden.

Vil du have viden, vejledning og gode råd til at tackle de juridiske udfordringer ved e-handel?

Besøg vores rådgivningsunivers om e-handel

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen 2025
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen 2025
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384