E-handel: Hvornår er en ordre bindende?
DM&T får ofte spørgsmål om de juridiske forhold ved e-handel, og flere af dem handler om de samme emner. Denne gang spørger vores medlemmer, hvornår en ordre egentlig er bindende. Det får du svar på i denne artikel.
I en travl e-handelsvirkelighed kan det virke enkelt: Kunden lægger en vare i kurven, gennemfører købet og ordren er på plads. Men juridisk er situationen en anden.
I denne uge spørger vores medlemmer derfor: Hvornår er en ordre egentlig bindende?
Mange virksomheder overser nemlig, at en ordre først bliver bindende, når virksomheden aktivt accepterer kundens bestilling.
Det har stor betydning både for håndtering af bestillinger, risikostyring og ikke mindst kundekommunikation. Her gennemgår vi, hvad reglerne betyder i praksis, og hvordan virksomheder bedst indretter deres ordreflow.
Ordren er ikke bindende, før virksomheden accepterer den
En ordre bliver først bindende, når virksomheden har accepteret kundens bestilling, typisk ved at sende en ordrebekræftelse pr. e-mail.
Det betyder, at kunden kan fortryde sin bestilling, indtil kunden har modtaget ordrebekræftelsen.
Vil du kunne screene kunden først? Så vent med bekræftelsen
Derfor, hvis man gerne vil have mulighed for at screene kunden, inden der er indgået en bindende aftale, så skal man vente med at sende en bekræftelse af ordren, men eventuelt have et led inden, hvor kunden blot modtager en ”vi har modtaget din ordre, som først er bekræftet, når du modtager den endelige ordrebekræftelse”- mail.
Handelsbetingelser skal sendes med ordrebekræftelsen
Samtidig skal virksomheden sende eller linke til handelsbetingelserne sammen med ordrebekræftelsen. Det sikrer, at kunden er informeret om fx levering, betaling og reklamation, inden aftalen er endeligt indgået.
Sørg for, at kunden kan downloade eller gemme betingelserne, da det er betingelserne på købstidspunktet, der gælder for kundens køb , selv om betingelserne efterfølgende må være blevet ændret.
Vil du have viden, vejledning og gode råd til at tackle de juridiske udfordringer ved e-handel?