E-handel: Kan vi bruge kundeanmeldelser på webshoppen?
DM&T får ofte spørgsmål om de juridiske forhold ved e-handel, og flere af dem handler om de samme emner. Denne gang spørger vores medlemmer, om man må bruge kundeanmeldelser på webshoppen. Det får du svar på i denne artikel.
Det kan være fristende at bruge de mange positive kundeanmeldelser direkte i webshoppen.
Et af vores medlemmer spørger meget passende: Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi bruger kunders anmeldelser på webshoppen?
Det giver vores knivskarpe advokater, Rikke Mynster Johansen og Camilla Christensen, svaret på:
Man må kun bruge ægte anmeldelser , som stammer fra rigtige kunder.
Hvis man modererer eller viser udvalgte anmeldelser, skal man fortælle, hvordan man udvælger dem, f.eks. “Kun verificerede kunder kan skrive en anmeldelse”.
Det er ulovligt at købe eller selv skrive falske anmeldelser.
Man må heller ikke slette en anmeldelse, fordi den er negativ eller kritisk. Hvis man giver kunder mulighed for at skrive anmeldelser, skal man behandle både positive og negative på en fair og gennemsigtig måde.
Man må kun slette en anmeldelse, hvis den f.eks.
-
Indeholder chikane, trusler eller stødende sprog
-
Er åbenlyst falsk, f.eks skrevet af nogen, der aldrig har handlet hos jer
-
Indeholder personfølsomme oplysninger om andre
-
Overtræder jeres retningslinjer for anmeldelser, som skal være offentligt tilgængelige
Hvis en kunde f.eks. skriver “Dårlig service, jeg ventede to uger på min vare”, må man ikke slette den, selvom man er uenig. Man kan i stedet svare høfligt og professionelt.
Det er derfor en god idé at have en politik for brugeranmeldelser, f.eks.:
“Vi forbeholder os retten til at fjerne anmeldelser, der indeholder personangreb, trusler eller falske oplysninger.”