Menu

Efter nyt rekordår vil ARKK Copenhagen fokusere på bundlinjen

State of North, selskabet bag ARKK Copenhagen, fortsætter væksten. I det forgangne regnskabsår øgede man toplinjen med 22 %, og nu skal en række strategiske initiativer sikre, at bundlinjen følger med i indeværende regnskabsår.

Grundlæggerne af ARKK Copenhagen, Kasper Høj Rasmussen (tv) og Thomas Refdahl (th).
Grundlæggerne af ARKK Copenhagen, Kasper Høj Rasmussen (tv) og Thomas Refdahl (th).

03. oktober 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Selskabet bag sneaker-brandet ARKK Copenhagen, State of North, leverer endnu en gang en markant toplinjevækst. Det står klart ovenpå opgørelsen af regnskabsåret 2018/19, der byder på en omsætningsvækst på 22 % i forhold til det foregående år. Det indfrier dog ikke ledelsen ambitiøse mål om en 30 % stigning i løbet af året, men man erklærer sig alligevel meget tilfreds, særligt med det in mente at det samlede sneaker-marked i Europa kun voksede 2 %. I ledelsesberetningen skriver ledelsen, at de er ”tilfredse med at slutte året ved at vækste toplinjen 10 gange mere end kernemarkedets generelle vækst”.

Også bruttofortjenesten får et godt nøk i den rigtige retning, da den øges med 39 %, hvilken bringer den op på godt 14 mio. kr. Årets resultat er i den mere beskedne afdeling. Det lander på 92.306 kr., men efter en årrække, hvor State of North har investeret kraftigt i vækst, fokuserer selskabets ledelse i 2019/20 på at levere en sund bundlinje, som man skriver i en pressemeddelelse.

ARKK Copenhagens ene medstifter og CCO, Kasper Høj Rasmussen, fortæller at man efter betydelig omstrukturering i selskabets medarbejderstab, oprydning i kundeporteføljen og en helt ny E-commerce-strategi ser frem til at lade bundlinjen følge med toplinjen i 2019/20-regnskabet.

”Vi har med ARKK været igennem en utrolig kraftig vækst siden de første sneakers med et ”A” på siden ramte markedet i september 2015. Vi har i dag tæt på 600 forhandlere i over 30 lande og har for første gang efter fire år stoppet op og gjort en effektiv indsats for at gøre organisationen mere optimeret og klar til at løfte bundlinjen med op i de kommende regnskabsår,” siger Kasper Høj Rasmussen.

Han suppleres af selskabets anden medstifter og CEO, Thomas Refdahl:

”Vi har blandt andet sagt farvel til kunder i hele verden, som vi ikke mener arbejder godt nok med brandet, vi har strammet organisationen ind og sidder i dag med et team, der er klar til løfte ARKK videre. Samtidig har vi 1. august implementeret en helt ny E-commerce-strategi der på kun to måneder viser de bedste resultater i profitabilitet, vi har set på sitets performance, siden ARKK kom på markedet for lidt over fire år siden. Slutteligt kommer vi til at gå dybere ind i egne retailbutikker, udover vores butik på Nørrebro, og vores nyeste pop-up på Field’s, kigger vi efter et permanent lejemål i København city efter gode resultater med en 4,5 måneds pop-up butik på Strøget over sommeren 2019. Alt sammen er initiativer, der vil gøre, at vi kan løfte en flot bundlinje i 2019/20 regnskabet, det kan vi se allerede nu kommer til at ske pr. 30/6-2020”, slutter Thomas Refdahl.

"