Menu

En modeuge i bæredygtighedens tegn

Copenhagen Fashion Week er ovre. DM&T samler op på en modeuge, hvor bæredygtighed var det altoverskyggende tema, hvilket også prægede mediebilledet.

Designers Remix havde dedikeret show og kollektion til kvinder, brandet beundrer. Derfor var disse også blandt showets modeller. Foto: Copenhagen Fashion Week
Designers Remix havde dedikeret show og kollektion til kvinder, brandet beundrer. Derfor var disse også blandt showets modeller. Foto: Copenhagen Fashion Week

04. februar 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Allerede inden modeugen overhovedet gik i gang, kunne DM&T melde ud, at modebranchen for første gang i 10 år gik tilbage. Markedet har i 2019 generelt været udfordrende, men der var alligevel et emne, er fyldte mere end andre: Bæredygtighed. Dagen inden modeugen blev skud i gang kunne man på Finans læse, at investorerne ser bæredygtighed som afgørende for, hvor de fremover vil lægge deres investeringer. 

Copenhagen Fashion Week åbnede med et pressemøde, hvor modeugens direktør Cecilie Thorsmark præsenterede en handlingsplan, der ikke alene skal styrke bæredygtighedsarbejdet under årets to modeuger, men også fungere som en platform, der understøtter branchens generelle bæredygtige omstilling. Handlingsplanen betyder bl.a. at brands, der ikke lever op til de oplistede krav, ganske enkelt ikke kan være en del af showprogrammet i fremtiden.

Det ambitiøse initiativ fik det internationale branchemedie Business of Fashion til at udråbe København som modens bæredygtige hovedstad. 

Forinden havde Berlingske også behandlet modeugens rolle og branchens bæredygtige omstilling, blandt andet med bidrag fra DM&T’s kreative chef As Øland.
 

Debat og diversitet 

 Efter det indledende pressemøde åbnede Carcel showprogrammet. Det danske brand producerer udelukkende i kvindefængsler, men i forbindelse med åbningsshowet satte man catwalken fri og lod showgæsterne gå showet. Carcel viste dermed ikke deres eget tøj, og i stedet for show blev der mere tale om en happening, som opfordrede branchen til at tænke anderledes.

”Vi er nødt til at forene vores kreative hjerner om at forme måden, hvorpå mode kan være en del af løsningen på samfundets problemer i stedet for selv at skabe dem,” siger grundlægger Veronica D’Souza blandt andet i et åbent brev på brandets hjemmeside

 

Herefter vendte modeugen igen til det mere vante format. Journalister, redaktører og fotografer fra nogle af modebranchens førende medier, bl.a. Vogue fra en række lande, overværede sammen med indkøbere fra blandt andet Harvey Nichols, Browns og Farfetch og førende influencers en række shows fra nye såvel som gamle helte på Københavns showscene. Blandt debutanterne var Rains, som brugte showet i Prismen på Amager til at understrege de internationale ambitioner. Til Børsen fortalte Rains samtidig, at de planlægger at åbne 30 nye butikker i år. En del af de butikker skal åbne i USA, som generelt er et marked, hvor danske modevirksomheder er ved at få bedre fat, hvilket Finans kunne berette i løbet af modeugen. 

Diversitet prægede fortsat modeugens shows, og det fik man for alvor at mærke hos Designers Remix, som havde ladet en række kvinder, brandet beundrer, agere modeller. Castet talte blandt andre solodanser på Det Kongelige teater Ida Prætorius, forfatter Sara Omar og chefredaktør for Elle Cecilie Ingdal. Designers Remix er baseret på et bæredygtigt fundament, og til Finans sagde virksomhedens direktør og medejer Niels Eskildsen, at man ikke har nogen eksistensberettigelse som modevirksomhed uden at arbejde bæredygtigt. 

Også én af branchens allerstørste aktører, DK Company, tog del i debatten om branchens bæredygtige omstilling. Selvom landets næststørste modekoncern i modeugen kunne præsentere endnu et rekordår, er der nødt til at ske ændringer. Til Børsen udtrykte koncernchef Jens Poulsen, at han vil gøre op med tom omsætning, hvilket i samme artikel fik DM&T’s adm. direktør, Thomas Klausen, til at konstatere, at der bliver produceret for meget tøj, og at vi som branche er nødt til at gøre op med dette. 

København byder på stærk show- OG handelsplatform

Modeugens showscene viste et stort spænd, som vidner om, hvor meget Danmark som modenation rummer. Endnu en gang havde svenske, norske og tyske brands henlagt shows og præsentationer til København, og i en tid hvor både Oslo og Stockholm har svært ved at skabe en samlende modeuge, styrkede København sin position, som Nordens epicenter for mode. Et blev understøttet af en forbedret logistik, som gjorde at ingen shows blev nævneværdigt forsinket, og Copenhagen Fashion Weeks initiativ om at samle flere shows inden for en overskuelig radius bar frugt og skabte det bedste flow i 10 år, hvis du spørger denne skribent.

Vil du have et mere overordnet overblik over modeugens shows, har både Børsens Rikke Agnete Dam  og Berlingskes Signe Gerstenberg samlet deres indtryk fra ugen.

Modeugens to messer boblede også af bæredygtighed – og af liv. Både på Revolver og CIFF stod brands på spring for at fortælle om deres bæredygtige initiativer. Det er efterhånden blevet svært at opstøve en (plastic)flaske vand nogen steder, men heldigvis strækker indsatsen fra messernes side sig længere end det. CIFF lancerede i samarbejde med Copenhagen Fashion Summit platformen C+, som også skal understøtte branchens bæredygtige omstilling. Revolver fortsatte med at bruge FN’s Verdensmål til at gøre opmærksom på, hvor udstillerne positionerer sig i forhold til bæredygtighed.

Begge messer bød generelt på en god stemning, livlig aktivitet på standene og flere nye initiativer. CIFF åbnede blandt andet dele for offentligheden, og selvom det ikke lykkedes at brede Revolver ud til både Øksnehallen og Forum, kunne messens bagmand Christian Maibom berette, at han fortsat har planer for Forum allerede fra den kommende sæson.  

Så selvom modeugen startede med en melding om, at den danske modebranche slås med for mange udsalg og rabatter, faldende hjemligt salg og stagnation i eksporten, viste modeugen, at den danske modebranche og København som modeby fortsat står stærkt.

Det internationale digitale livsstilsmagasin Highsnobiety opsummerede, at København på mange måder er fremtidens modeuge. Det giver håb for fremtidige modeuger, og viser med al tydelighed at bæredygtighed spiller en afgørende rolle for både modens og modeugens fremtid.  

"