Menu

Er mode- og tekstilbranchen blevet bedre til at arbejde med bæredygtighed?

Hvordan ser det egentlig ud med den danske branches arbejde med cirkulære initiativer? Er kendskabet til EU’s tekstilstrategi blevet bedre? Og er bæredygtighed egentlig stadig på den strategiske agenda? Vær med, når DM&T den 19. februar præsenterer resultaterne af den store bæredygtighedssurvey, og få svarene. Vi giver dig et sneak peek her.

08. februar 2024

Hvert år tager DM&T temperaturen på den danske mode- og tekstilbranches arbejde med bæredygtighed og de mange forhold, der ligger herunder. Tallene fra 2023 er nu klar, og DM&T præsenterer dem den 19. februar kl. 14-16 ved et fysisk arrangement i København, som samtidig bliver livestreamet.

Du kan sikre din plads til arrangementet her.

Du kan blandt andet glæde dig til at høre mere om, hvordan det står til med branchens kendskab EU’s tekstilstrategi, som bliver en gamechanger for hele branchens måde at arbejde på. Sidste år, var det 64 procent, der kendte til strategien. Men i år er det tal vokset til 82 procent.

Tallene viser også, at branchens virksomheder i højere grad er begyndt at lave CO2-regnskaber. Andelen af virksomheder, der helt eller delvist laver CO2-regnskaber, er på tre år steget fra 23 til 44 procent, så også her er der sket en positiv udvikling.

Men der er også mindre gode nyheder i undersøgelsen. Generelt er der sket et fald i branchens cirkulære indsatser, og det er en smule bekymrende, da det er et vigtigt element i EU’s tekstilstrategi. Den 19. februar dykker vi dybere ned i den udvikling og ser nærmere på de enkelte initiativer.

Du kan også glæde dig til at få svar på, hvilke barrierer branchen oplever i den grønne omstilling. Blandt andet, om ledelsens opbakning er faldende eller stigende.

Og du får ikke kun tallene og DM&T’s kommentarer til dem. Vi har nemlig inviteret Forbrugerrådet TÆNK og CONCITO til at give deres perspektiv på udviklingen og vurdering af, om branchen er på rette vej.

Derudover kan du glæde dig til at høre, hvordan branchen arbejder med diversitet og inklusion, holdbarhed samt kollektionsstruktur og overproduktion; tre helt nye fokusområder for 2023-undersøgelsen.

Glæd dig til at få masser af ny viden, som måske vil give anledning til refleksion i din egen virksomhed.

Du kan tilmelde dig både det fysiske og digitale arrangement her

"