EU-Kommissionen præsenterer Environmental Omnibuspakke
Den 10. december 2025 præsenterede EU-Kommissionen en Environmental Omnibus-pakke bestående af seks lovforslag, der skal forenkle udvalgte miljøregler og reducere administrative byrder, samtidig med at EU’s mål for miljø og menneskers sundhed fastholdes. Kommissionen vurderer, at pakken samlet kan reducere administrative byrder for virksomheder med omkring 1 mia. euro årligt.
Hvad betyder det for branchen?
Tre forslag berører branchen:
1) EPR: Krav om bemyndiget repræsentant ved grænseoverskridende salg foreslås lempet
Hvad er reglerne i dag?
-
På flere områder under det udvidede producentansvar kan virksomheder i dag blive mødt af krav om at udpege en bemyndiget repræsentant for at opfylde deres producentansvarsforpligtelser. Kravet findes bl.a. i lovgivning om batterier, emballage, elektronisk udstyr, m.fl., og betyder, at virksomheder skal have en bemyndiget repræsentant i hver medlemsstat, hvor de ikke selv er etableret, men sælger produkter.
Hvad foreslår Omnibus?
-
Kommissionen lægger op til, at producenter, der sælger i andre medlemsstater, ikke længere skal være forpligtet til at udpege en bemyndiget repræsentant. Forpligtelsen foreslås suspenderet for europæiske producenter. Virksomheder, der ønsker at fortsætte med repræsentant af praktiske grunde, skal fortsat kunne gøre det.
Hvad betyder det i praksis?
-
Hvis forslaget vedtages, kan det reducere kompleksitet og omkostninger for brands og webshops, der sælger på tværs af EU, fordi kravet om en bemyndiget repræsentant i hvert relevant land ikke længere vil være obligatorisk.
2) SCIP foreslås afskaffet og erstattes af det Digital Product Passport
Hvad er reglerne i dag?
-
SCIP knytter sig til affaldsrammedirektivet og omfatter indberetning om SVHC-stoffer i produkter. Det er den virksomhed, der bringer produktet på EU-markedet, som har pligten til at indsende en SCIP-notifikation, hvis produktet indeholder et stof på Kandidatlisten (SVHC).
Hvad foreslår Omnibus?
-
Kommissionen foreslår at ophæve pligten til at indberette SCIP- data. Planen er, at funktionerne gradvist overtages af ”One Substance One Assessment” samt det digitale produktpas.
Hvad betyder det i praksis?
-
Hvis forslaget vedtages, vil SCIP-indberetning bortfalde. Samtidig flyttes fokus til, hvordan virksomheder fremover skal dele og dokumentere information om problematiske stoffer gennem DPP
3) Industriemissionsdirektivet (IED): Miljøledelsessystemer gjort markant enklere
Hvad er reglerne i dag?
-
IED gælder for industrielle anlæg, der udfører bestemte aktiviteter over fastsatte kapacitetstærskler, herunder anlæg til forbehandling (f.eks. vask, blegning og mercerisering) og farvning af tekstilfibre og tekstiler. Her stilles der bl.a. krav om miljøledelsessystemer, som i dag typisk er knyttet til den enkelte installation.
Hvad foreslår Omnibus?
-
Kommissionen foreslår, at miljøledelsessystemer kan udarbejdes på virksomhedsniveau inden for samme medlemsstat i stedet for pr. installation. Der foreslås samtidig fjernelse af krav som kemikalieinventar, indikative transformationsplaner og uafhængige audits samt mere tid til at udarbejde systemerne.
Hvad betyder det i praksis?
-
For virksomheder med produktion omfattet af reglerne kan det betyde mindre dobbeltarbejde og færre administrative krav knyttet til dokumentation og kontrol af miljøledelsen.
Næste skridt
Forslagene skal nu forhandles i Europa-Parlamentet og Rådet. Kommissionen peger samtidig på, at en Circular Economy Act, der forventes fremlagt ultimo 2026, skal bygge videre på forenkling, digitalisering og harmonisering af reglerne for cirkulær økonomi, herunder producentansvar. Her forventes yderligere forenklinger af producentansvarsordningerne, bl.a. forslag om at reducere omfanget af den rapportering, producenter skal lave om produkter, der bringes på markedet, samt data om indsamling og behandling af affald knyttet til disse produkter. Samtidig lægges der op til, at rapporteringshyppigheden begrænses til maksimalt én gang årligt, og at der indføres forenklinger for producenter fra tredjelande.
DM&T følger forhandlingerne tæt og vil holde branchen opdateret, når der foreligger mere om tidsplan, endelig udformning og de konkrete konsekvenser for mode- og tekstilvirksomheder.
Omnibus-pakken i seks punkter
-
Hurtigere miljøvurderinger og tilladelser med mere digitalisering og enklere processer
-
Enklere miljøledelsessystemer under IED
-
Lempelser i visse rapporteringskrav for husdyr og akvakultur under emissionsportalen
-
Ophævelse af SCIP-indberetning om SVHC i artikler
-
Forenkling af EPR ved at gøre bemyndiget repræsentant mindre byrdefuldt ved grænseoverskridende salg
-
Forenkling af geodata-krav under INSPIRE gennem tilpasning til open data-rammen