Menu

Fælles dansk fremstød i Berlin

I dag åbner modemessen Premium med vanlig flittig dansk deltagelse. Som noget ganske nyt finder man 15 danske brands på en fælles stand.

Premium er en af de største fagmodemesser i Nordeuropa med mere end 60.000 besøgende // Foto: Premium
Premium er en af de største fagmodemesser i Nordeuropa med mere end 60.000 besøgende // Foto: Premium

16. januar 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Eksportrådet i Tyskland og Væksthus Midtjylland står bag et fremstød på modemessen Premium, som åbner i dag og løber frem til torsdag. Det skal sikre, at flere mindre modebrands får adgang til det lukrative tyske marked. Derfor finder man denne sæson 15 danske livsstilsbrands på Premium. Fællesstanden er blevet til med tilskud fra udenrigsministeriet.

Fra generalkonsulatet i Hamborgs side glæder man sig over at kunne stable dette arrangement på benene.

”I Tyskland findes der et enormt stort potentiale inden for mode og tekstilbranchen med et købestærkt segment. Hvis vi formår at være synlig på messer har vi mulighed for at øge de danske kreative virksomheders eksportmuligheder i Tyskland, bl.a. ved at eksponere dem over for indkøbere, agenter og andre mulige samarbejdspartnere. Vi håber på, at et eksportfremstød med en dansk fællesstand på en messe som PREMIUM kan være med til at kickstarte danske virksomheders eksport til det tyske marked,” siger generalkonsul Martine Gram Barbry.

De 15 brands, der deltager, er: Izabel Camille, Barberians CPH, Charlotte Lebeck, Löwen CPH, Mille Frydenberg, RQ Jewellery, Ihler, Natures Collection, Pleasant, Raunsborg, E-cooking, Moons & Junes, Nordgren og Claire.

Tyskland er det største eksportmarked for de danske modevirksomheder. Mere end 60 % af den samlede eksport af beklædning sker til Tyskland.

"