Menu

Fælles initiativer og innovative løsninger fra Fashion Summit

Global Fashion Summit bød på masser af debatter og keynotes, som dog var forbeholdt de besøgende. Til gengæld blev der lanceret en række nye initiativer og redskaber. Vi præsenterer udvalgte her og giver samtidig et overblik over nogle af de innovative løsninger, man også kunne opleve under Summit.

Foto: Global Fashion Agenda
Foto: Global Fashion Agenda

16. juni 2022 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Den internationale modebranche var samlet i København i sidste uge, hvor Global Fashion Summit fandt sted. Hovedbegivenhederne var henlagt til Operaen med keynotes, en række paneldebatter og inspiration tiltrak mere end 900 ledere fra hele verden, ligesom en række innovative leverandører af services og produkter, fremviste deres bud på, hvordan de kan understøtte branchen i den bæredygtige omstilling.

De mange paneldebatter og talere havde fokus på en række emner, men fællesnævneren var ubetinget, at der er behov for alliancer, samlede initiativer, cirkulære løsninger og mere transparens, hvis branchen som helhed skal rykkes i en bæredygtig retning.

Der blev præsenteret en række nye initiativer og alliancer i forbindelse med Global Fashion Summit, blandt andet præsenterede Apparel Impact Institute en fond på i første ombæring 250 mio. dollars, Fashion Climate Fund, som skal nedbringe CO2 og modernisere branchens supply chain.

Global Fashion Agenda, som står bag det store bæredygtighedstopmøde, lancerede selv the GFA Monitor, en rapport som skal hjælpe branchens ledere med at gøre modebranchen nettopositiv i 2050. GFA Monitor bygger CEO Agenda, som Global Fashion Agenda lancerede i 2018, og udpeger fem indsatsområder, hvor modebranchens ledere opfordres til at binde sig til ambitiøse mål og forbedre fremtiden for deres brands, partnere i værdikæden, de ansatte i produktionen og planeten.

”Med den store mængde af information, der cirkulerer om bæredygtighed, kan det være udfordrende for ledere at identificere de handlinger, der vil lede dem ind på fremskridtets veje. Med denne rapport sigter vi på at skabe en fælles ressource for branchen,” siger CEO i Global Fashion Agenda Federica Marchionni, som forklarer, at man har allieret sig med adskillige ekspertorganisationer for at samle eksisterende viden og reducere kompleksiteten. Hun fortsætter:

”Løsningerne og værktøjer, modebranchen behøver for at forbedre sig, findes allerede. Nu er det på tide at bruge dem ambitiøst. Jeg håber, at denne rapport kan blive en følgesvend på branchens rejse mod at blive nettopositiv i 2050.”

Apparel Impact Institute, Ellen MacArthur Foundation, Fair Labor Association (FLA), Social & Labor Convergence Program og Textile Exchange har alle bidraget til rapporten, som du finder her: Download GFA Monitor

Sporbarhed i højsædet blandt innovatører

Som tidligere beskrevet var der under årets Fashion Summit stort fokus på transparens, og det gælder i høj grad også hos TrusTrace, en af de 24 udstillere i det såkaldte Innovation Forum. TrusTrace tilbyder en platform, der hjælper brands og retailere i modebranchen med at skabe transparens og sporbarhed i deres supply chain med henblik på at accelerere den bæredygtige transformation i retning af science based targets. På deres stand møder jeg Head of Marketing, Anja Sadock, som fortæller, at interessen for sporbarhed nærmest er eksploderet, hvilket kan mærkes i antallet af henvendelser, TrusTrace modtager fra brands. Virksomheden, der har hovedsæde i Stockholm, har gennem en årrække samarbejdet med blandt andre Adidas, Fjällräven og Filippa K for at øge deres transparens.

”Transparens er praktisk talt umulig uden sporbarhed, og vi oplever generelt, at branchen anser sporbarhed som et must-have fremfor noget valgfrit,” siger hun og fortæller, at TrusTrace netop har udgivet en manual til sporbarhed i samarbejde med Fashion Revolution, som blandt andet står bag Fashion Transparency Index, og Fashion for Good, som er en innovationsplatform med fokus på bæredygtige løsninger til modebranchen.  

The Traceability Playbook, som den hedder, indeholder definitioner af begreber, cases og giver et samnlet overblik over de forhold, man som virksomhed er nødt til at overveje, når det kommer til transparens. Den giver blandt andet overblik over materialer, samspillet med leverandører og de forretningsmæssige drivere for mere sporbarhed. Hvis du savner overblik over, hvad sporbarhed betyder, kræver og hvordan det kan gavne din virksomhed, er den absolut anbefalelsesværdig. Manualen indeholder blandt andet et underholdende afsnit om de mange misforståelser, der hersker, om materialer, og her kan du blandt andet få punkteret myter om vegansk læder og bomuld.

Du kan selv studere the Traceability Playboook nærmere her.

Teknologi, materialer og gensalg fyldte godt blandt udstillere

Rundturen i Innovation Forum bød på flere interessante produkter og services. For eksempel hos Blue Bite, som binder det fysiske og digitale produkt sammen, hvilket giver muligheder for salg af digitale tvillingeprodukter, men det åbner også for mulighederne for at levere skræddersyede produktinformationer til forbrugerne via QR-koder eller NFT-teknologi. ID Factory tilbyder også muligheden for sporbarhed og et digitalt ID.

Der var også masser af fokus på materialer med branchekendte navne som Birla Cellulose, Lenzing og YKK. Sporbarhed er også et tema, når det kommer til materialer, og her præsenterede Aware en såkaldt tracer som tilsættes fiberen, og ved hjælp af blockchain-teknologien gør den det muligt at spore produktet gennem hele dets livscyklus.

Innovationsområderne bød også på flere aktører, som hjælper modebranchen med at vinde en plads på gensalgsmarkedet. Blandt dem var Archive, som kunne fortælle, at de netop nu oplever en hastigt stigende interesse fra brands, som gerne vil i gang med gensalg. Det samme budskab lød der fra Reflaunt, som også var blandt udstillerne.

Du finder en oversigt over alle udstillerne på Innovation Forum her.

"