Menu

Fashion Week Stockholm indstiller aktiviteterne

Swedish Fashion Council har offentliggjort, at man har valgt at indstille aktiviteterne for Fashion Week Stockholm, der skulle være løbet af stablen den 27.- 29. august 2019. Beslutningen kommer i kølvandet på svigtende besøg fra indkøbere og international presse, men Swedish Fashion Council vil allerede i løbet af efteråret præsentere et nyt og mere tidssvarende format.

02. juli 2019

Den svenske modeuge, Fashion Week Stockholm, skulle denne sommer være løbet af stablen den 27.- 29. august. I juni offentliggjorde brancheorganisationen for den svenske modebranche, Swedish Fashion Council, at man desværre havde valgt at indstille aktiviteterne for den kommende modeuge. Grundet en branche i forandring og svigtende besøg fra indkøbere og international presse, har Swedish Fashion Council set sig nødsaget til at ændre formatet af Fashion Week Stockholm. Jennie Rosén, Adm. Direktør i Swedish Fashion Council, beskriver i en pressemeddelelse nogle af de udfordringer, den svenske modeuge og modebranche står overfor:

"Fashion Week Stockholm, ligesom modebranchen som helhed, står overfor store udfordringer for at kunne imødekomme kravene til bæredygtighed, innovation, relevans og timing i dag. Utallige rapporter og analyser viser dette, men branchen er i limbo, og det påvirker den svenske modescene i den forkerte retning. Derfor må vi handle for at hjælpe branchen ind i fremtiden."

Norsk og svensk modeuge udfordret

Det er ikke kun Fashion Week Stockholm, der har set sig nødsaget til indstille aktiviteterne – tidligere på året valgte Oslo Runway ligeledes at aflyse modeugen i den norske hovedstad. I dette tilfælde er det dog for nyligt blevet offentliggjort, at en ny ”modefestival” kaldet Fusion snart vil se dagens lys.

”Det er trist, at Oslo og Stockholm har måtte lukke. Det er derfor godt, at vi står med en meget stærk modeuge i København. Copenhagen Fashion Week er i en styrket position, hvor deres nye team har skabt et format, der skal sikre modeugens fremadrettede udvikling. De har skabt en masse nye tiltag, som jeg håber også vil være til gavn for de nordiske brands,” siger As Øland, Kreativ chef hos Dansk Mode & Textil.

Flere norske og svenske brands, som Holzweiler, Rodebjer og Hope, er allerede at finde på showkalenderen ved Copenhagen Fashion Week, der finder sted den 6.-9. august 2019.

Nyt format med fokus på fremtidens talenter

Selvom den kommende modeuge i Stockholm er aflyst, kan man dog snart forvente et nyt format fra Swedish Fashion Council. De har allerede meldt ud, at man i løbet af efteråret vil offentliggøre en ny strategi, der udover ændringer i selve organisationsstrukturen blandt andet vil indeholde en helt ny platform samt relanceringen af inkubatorprogrammet Swedish Fashion Talents. I forbindelse med den nye strategi vil Swedish Fashion Council ligeledes nedsætte et nyt advisory board.
"