Flere i branchen outsourcer logistikken: ”De kan gøre det billigere og bedre end os, så hvorfor gøre det selv?”

Urban Brands ApS, der står bag de to brands Clean Cut Copenhagen og Fat Moose, har valgt at outsource deres logistik- og lagerdel til en ekstern partner. Hvordan fungerer det i praksis, og hvilke fordele og ulemper er der? Vi spurgte ham, der traf beslutningen

urban brands
27 apr. 22

Du kan dufte stokroserne, der snor sig langs de gulmalede husmure i de smalle gader, hvor turisterne med blandet held forsøger at spadsere hen over de ujævne brosten.

Idyllen gør sit for at trække kvadratmeterpriserne mod himlen – resten sørger den korte afstand til København for.

Af samme årsag kunne Christian Bisgaard ikke få regnestykket til at gå op med dyre lager-kvadratmeter rundt omkring København eller i Dragør, hvor han og kolleger ellers holder til med stor tilfredshed. Christian Bisgaard er til daglig CEO og desuden medejer af Urban Brands ApS, som siden januar 2018 har haft logistik- og lagerdelen outsourcet til Textile Logistics.

Sidstnævnte driver en virksomhed, hvor de, med egne ord, tager sig af alt det, modevirksomheder hverken synes er sjovt eller er allerbedst til. De sørger nemlig for, at brands får plukket, pakket og sendt varer i stor stil.

Og det er Christian Bisgaard meget tilfreds med, at de gør.

- Vi får langt mere ud af at outsource logistik- og lagerdelen, end ved selv at stå for det. Kunne vi gøre det selv? Det kunne vi nok godt, men priserne ved et lager her er alt for høje, det er en anden type medarbejdere end dem, vi er vant til, og så står vi selv med alt arbejdet. Det slipper vi for på denne måde.

Fordelene slår ulemperne

Samtlige direktionsmedlemmer hos Textile Logistics har rygsækken fuld af erfaringer fra modebranchen, og det mærker man som kunde, mener Christian Bisgaard.

- Vi valgte Textile Logistics som partner, fordi de har erfaringen fra modebranchen. Udefra kan man måske godt tænke, at der er tale om papkasser og reoler, men der er stor forskel på søm og skruer eller tøj. De forstår tøj. Desuden bruger de SPY, ligesom os, og det giver en masse synergi, som kommer alle til gavn.

Faktisk var det igennem netop SPY, der laver forretningssystemer til mode- og tekstilbranchen, at Clean Cut Copenhagen og Textil Logistics kom i kontakt med hinanden.

- Jeg fik anbefalingen af SPY, og allerede ved første møde med Torkild var kemien bare rigtig, og priserne var meget fair. Personligt er jeg indrettet sådan, at kemi og tillid er afgørende i forhold til samarbejdspartnere. Ved første møde med Torkild og teamet var det tydeligt, at vi ikke bare blev et nummer for dem, for det er ikke relationsopbyggende, og sådan er det heller ikke. De kender virkelig vores forretning, understreger Christian Bisgaard.

Blandt de andre fordele nævner han også, at han og resten af Urban Brands ApS bedre kan stille krav og ikke skal bekymre sig om arbejdskraften.

- At vores lager er hos Textile Logistics betyder, at jeg kan stille krav som kunde hos dem. Har vi lageret in-house, kan jeg stadig stille krav, men ultimativt er det mit problem, hvis tingene ikke fungerer. Her er jeg i min gode ret til at brokke mig, hvis tingene ikke fungerer. Ikke at det nogensinde har været nødvendigt, griner Christian Bisgaard, der også ser andre fordele:

- Jo mere vi vækster, jo flere skal Torkild ansætte på lageret, men det er ikke noget, jeg skal bekymre mig om. Der er det en stor fordel at arbejde med professionelle folk.  

Ser du ingen ulemper ved samarbejdet?

- Har du eget lager, kan du selvfølgelig selv gå ned og holde øje med, at alting går, som det skal. Vælger man den model, så følger der også bare en masse andre variabler med, som man selv skal stå for. Pludselig er du ansvarlig for arbejdsmiljø, du er på den, hvis lagerchefen siger op osv. Der følger mange potentielle problemstillinger med, som helt er elimineret her, siger Christian Bisgaard.

At overlade arbejdet til en ekstern partner betyder også, at man som brand slipper kontrollen. Det kan for nogen være en svær disciplin, men med en sund, og vedvarende, dialog kan den slags hurtigt manes i gulvet, mener Christian Bisgaard.

- Vi kan da godt en sjælden gang krydse klinger, men det er altid med en konstruktiv dialog, fordi vi begge gerne vil have det optimale ud af samarbejdet. Når det så sker, så er vi dog hurtigt videre. Og så er det et spørgsmål om tillid. Jeg har fuld tillid til Textile Logistics, hvilket er vigtigt i en relation som vores. Vi betaler leje ud fra, hvor mange kvadratmeter vi optager, og jeg kan jo ikke rende og tjekke, at det nu også stemmer, men det føler jeg heller intet behov for.

- Desuden har vi folk i ejerkredsen, der fortæller os, at de priser, vi får, er yderst fair. Vi kan ikke gøre det billigere eller bedre selv.

Overlad det til eksperterne

Hos folkene i Dragør har samarbejdet med den eksterne logistikpartner gjort det nemmere at holde snuden i sporet. Især i væksttider er det ifølge Christian Bisgaard en fordel ikke at stå med tingene selv.

- Vi er vækstet meget de senere år – blandt andet via nye kunder. Især de store portaler som Boozt, Zalando, About You og ASOS er der kæmpe forskel på hvad angår deres betingelser, hvorfor det er rart at have en partner, der har sat samarbejdet op med dem mange gange før. De sætter sig grundigt ind i tingene, så vi ikke behøver gøre det. Det er især en fordel på eksportområdet, hvor reglerne for ind- og udfortoldning er komplicerede, for eksempel når det gælder Norge og nu også UK efter Brexit.

Hvorvidt samarbejdet med Textile Logistics kan tilskrives væksten, Urban Brands ApS har oplevet, er svært at sige, mener Christian Bisgaard, men det er der helt naturlige årsager til. Der er dog andre fordele, som han gerne giver samarbejdspartneren en del af æren for.

- Vi har ikke prøvet andet end at have lageret outsourcet, men med den vækst, vi igennem længere tid har oplevet, så har lager og logistik i hvert fald ikke været en hovedpine, og vi har ikke selv skulle spekulere på, om de kan håndtere det i Ikast, for det har de vist os hidtil, at de kan.

Man behøver ikke andet end kigge i Textile Logistics egne regnskaber for at spotte, at der de seneste par år er sket en del med omsætningen i positiv forstand. Det skyldes blandt andet flere kunder, men heller ikke det frygter Christian Bisgaard vil forringe samarbejdet eller servicen, hans varer og firma ydes.

- Vi er vanvittigt glade for samarbejdet. Jeg har tænkt tanken, hvorvidt det gik ud over os, at der kommer flere og flere kunder på, men det har på ingen måde været tilfældet. Vi føler stadig, vi er deres bedste kunde, lige meget hvornår vi ringer, lyder det fra Christian Bisgaard.