Forbrugerombudsmanden fastslår: Ulovlig at kræve "tags" i SoMe-konkurrencer

Det er i strid med markedsføringslovens spamforbud at kræve, at brugere tagger andre brugere for at deltage i en konkurrence på instagram. Det har Forbrugerombudsmanden netop slået fast.

dmogt vejleder konkurrenceloven 1300
23 jun. 21

Hvis man vil sende markedsføring til nogen, så kræver det, at man har vedkommendes samtykke. En notifikation på fx Facebook eller Instagram kan også være markedsføring, og derfor må virksomhederne ikke kræve, at nogen bliver tagget, for at andre kan deltage i en konkurrence. De taggede personer vil i så fald blive udsat for markedsføring, som de ikke har bedt om - eller populært kaldet spam.

En cafe har for nylig fået dette indskærpet af Forbrugerombudsmanden, og virksomheden er nu blevet politianmeldt for overtrædelsen.

DM&Ts bemærkninger til sagen

- Der er egentlig ikke noget nyt i afgørelsen, for det har længe været et krav, at man kun må sende markedsføring, hvis man har et gyldigt samtykke. Men nu har vi set det håndhævet af Forbrugerombudsmanden, siger advokat Camilla Christensen.

DM&T har været i kontakt med Forbrugerombudsmandens kontor, som oplyser, at en opfordring til at tagge andre i en konkurrence derimod ikke vil være en overtrædelse af spamforbuddet, da det i så fald ikke anses for at være virksomheden, som belønner brugerne for at tagge andre brugere. Det må blot ikke være en betingelse for at kunne deltage i en konkurrence.

Hvis du har spørgsmål til markedsføringsloven, kan du altid kontakte DM&Ts advokater. Du kan også se vores FAQ om emnet herunder.

FAQ - Design & Marketing

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen 2025
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen 2025
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384