Menu

Forbrugerombudsmanden skærper fokus på greenwashing

Med den nye finanslov får Forbrugerombudsmanden tilført 28 millioner over de kommende fire år for at styrke indsatsen mod greenwashing. Der er dog også behov for reviderede og letforståelige regler, lyder det fra DM&T.

16. december 2021 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Greenwashing har allerede i år fået større opmærksomhed fos Forbrugerombudsmanden, som blandt andet har modtaget en anmeldelse af nogle af de største webshops i Nordeuropa i det forgangne år. Men greenwashing får et endnu større fokus de kommende år i Danmark, når Forbrugerombudsmanden får tilført 7 mio. kroner ekstra hvert år.

Dermed kan Forbrugerombudsmanden ansætte flere medarbejdere til sagsbehandling, og det glæder forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

“Det (at ansætte flere medarbejdere, red.) i sig selv skulle gerne kunne påvirke virksomhedernes markedsføring, således at den forbrugerbeskyttende lovgivning i videre omfang bliver overholdt, ikke mindst i forhold til miljø- og klimaanprisninger,” siger hun ifølge Fashion Forum

DM&T har gennem længere tid været i dialog med Forbrugerombudsmanden for at få et mere forenklet og letforståeligt regelsæt.

DM&T: Behov for regler branchen forstår

”Vi mener på ingen måde, at det skal være muligt at pynte sig med lånte fjer, og derfor er greenwashing heller ikke en farbar vej. Ikke desto mindre er det afgørende, at virksomhederne har en mulighed for at kommunikere deres gode initiativer, og det er en udfordring på nuværende tidspunkt,” siger Marie Busck, CSR- og bæredygtighedschef i DM&T. Hun fortsætter:

”Vi står med en branche, der har svært ved at afkode de eksisterende retningslinjer, og det vidner om, at der er behov for at revidere dem.  Langt størstedelen af branchens virksomheder er SMV’er, og de har ikke nødvendigvis ressourcerne til at sætte sig ind i reglerne. Det nytter ikke at øge kontrollen, hvis man ikke samtidig giver erhvervslivet bedre mulighed for at efterleve reglerne.”

Christina Toftegaard Nielsen erkender, at det er en udfordring.

”Reglerne er for mig at se enkle, nemlig at man ikke må vildlede, at det, man kommunikerer, skal være rigtigt, og at man skal kunne dokumentere faktiske forhold. Men lovgivningen kan være svær at læse,” siger hun til Fashion Forum.

Forbrugerombudsmanden har igennem flere måneder barslet med en ny kvikguide, der skal gøre det lettere at forstå reglerne, og Christina Toftegaard Nielsen fortæller til Fashion Forum, at den vil være klar inden jul, og at der i det nye år vil blive afholdt flere oplæg, hvor man orienterer om reglerne.

Alligevel risikerer branchens virksomheder snart at skulle forholde sig et helt nyt sæt spilleregler. EU er på vej med to initiativer, Substantiating Green Claims og Empowering Consumers, som begge skal understøtte EU’s ambitiøse forbrugerpolitik og gøre det nemmere for forbrugerne at træffe oplyste valg.

Derfor ærgrer Marie Busck sig over timingen. Det er nemlig afgørende, at virksomhederne ikke skal forholde sig til et væld af nationale særregler.

”Modebranchen skaber to tredjedele af sin omsætning på eksportmarkederne, primært i Europa. Samtidig er konkurrencen global, og derfor har vi behov for en fælles europæisk ramme. Det vil stille både virksomheder og forbrugere langt stærkere,” siger hun.

DM&T anbefaler
  • At man orienterer sig om ændringer på Forbrugerombudsmandens hjemmeside og dmogt.dk
  • At man downloader og nærlæser DM&T’s vejledning om bæredygtighed & markedsføring. Her får du et overblik over do’s & don’ts og får gode eksempler.
  • At man nøje gennemgår sin egen hjemmeside og andre kommunikationskanaler med et kritisk blik. Er der noget, der kan betegnes som vildledende?
  • At man aldrig greenwasher.
  • At man kontakter DM&T for yderligere rådgivning.
"