Menu

Global Fashion Agenda lancerer CEO Agenda 2019 under World Economic Forum

Global Fashion Agenda er klar med en ny udgave af CEO Agenda, der indeholder otte bæredygtighedsprioriteter, som enhver administrerende direktør i modeindustrien bør forholde sig til. Den lanceres sammen H.K.H. Kronprinsessen i forbndelse med World Economic Forum.

Global Fashion Agenda står CEO Agenda 2019, som fremhæver otte kerneindsatser, som branchedirektører skal være opmærksomme på, hvis de vil skabe en mere bæredygtig virksomhed.
Global Fashion Agenda står CEO Agenda 2019, som fremhæver otte kerneindsatser, som branchedirektører skal være opmærksomme på, hvis de vil skabe en mere bæredygtig virksomhed.

23. januar 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

I dag lancerer Global Fashion Agenda CEO Agenda 2019 i Davos House under World Economic Forums årlige topmøde, hvor organisationens protektor H.K.H. Kronprinsessen deltager. CEO Agenda 2019 er udviklet i samarbejde med nogle af de førende aktører på den globale modescene, som tæller ASOS, Bestseller, H&M group, Kering, Li & Fung, Nike, PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target. CEO Agenda er opdateret, så den afspejler branchens og verdens udvikling, og den har et særligt fokus på klimaforandringer som en ny kerneprioritet.

 

Global Fashion Agenda fortæller i en pressemeddelelse, at modebranchen i stigende grad arbejder med udfordringer som vand, kemikalier, arbejdstager-rettigheder og cirkulær økonomi men er også nødt til at adressere dens påvirkning på klimaet yderligere. Ifølge ny forskning fra UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change, red.) er den totale drivhusgasudledning fra tekstilproduktion på nuværende tidspunkt 1,2 milliarder tons om året, hvilket svarer til 8 % af verdens fossile brændstoffer. Dette er mere end udledningen af alle internationale fly og skibsfart kombineret.

 

”Klimaforandringerne er en kolossal trussel mod mennesker og planeten. Vi har kun få år til at rette op på den katastrofale påvirkning, vi allerede har haft på vores planet. Dette kræver en koordineret og aktiv indsats mellem den private sektor og myndighederne ellers misser vi målet med Parisaftalen om at holde den globale opvarmning under 1,5 C. Den nødvendige forandring er ikke let, men i det nuværende tempo går det for langsomt og vi har ikke råd til at miste endnu et år. Modeindustrien er en af verdens største, mest ressourceintensive og mest magtfulde industrier, fordi den også er så stærkt et talerør til den almene befolkning, bør vi tage lederskab og gøre det omgående for at sikre både industrien og planetens fremtid,” siger Eva Kruse, adm. direktør hos Global Fashion Agenda.

 

Beslutningstagere samles i Davos til lancering af CEO Agenda 2019

Lanceringen i Davos samler topledere fra modeindustrien og andre relaterede industrier for at diskutere, hvordan mode kan blive mere bæredygtig - hurtigere. Noget som kræver samarbejde i hele værdikæden og engagement fra de eksterne interessenter, der spiller en central rolle i denne forandring i leverandørkæden.

 

CEO Agenda 2019 er modeindustriens bidrag i Davos til at bidrage til den globale bæredygtige dagsorden. Som en af de mest ressourcetunge industrier er det afgørende, at modeindustrien forandrer måden hvorpå tøj bliver produceret, markedsført og brugt. Jeg er stolt af at være protektor for en organisation, der opfordrer til samarbejde på tværs af industrien og som insisterer på, at den eneste fremtid for modeindustrien er en bæredygtig én,” udtaler H.K.H. Kronprinsesse Mary.

 

Den globale modebranche står over for markante forandringer, og det kan i den sammenhæng vise sig at være fornuftigt for forretningen at investere i bæredygtige initiativer. Beregninger fra Pulse of the Fashion Industry 2018 rapporten (udgivet af Global Fashion Agenda og The Boston Consulting Group, red.) beskriver, at ved at investere i bæredygtighed vil modevirksomheder kunne reducere deres sociale og miljømæssige fodaftryk og samtidig forbedre bundlinjeresultater med en potentiel stigning i EBIT-margin. 

Selvom et stigende antal modevirksomheder har iværksat bæredygtige initiativer, er der fortsat lang vej igen. Ifølge ’Pulse of the Fashion Industry’ mangler 50% af den globale modebranche fortsat at komme i gang med arbejdet. CEO Agenda 2019 har til formål at inspirere og guide flere af branchens ledere til at begynde transformationen af deres virksomheder.

CEO Agenda 2019 fremhæver otte prioriteter, som modevirksomheders administrerende direktører skal være opmærksomme på.

Fire kerneprioriteter til øjeblikkelig implementering:

  • Sporbarhed i forsyningskæde
  • Bekæmpe klimaforandringer
  • Effektivt af vand-, energi- og kemikalieforbrug
  • Respektfulde og sikre arbejdsmiljøer

Fire transformerende prioriteter til grundlæggende forandring:

  • Bæredygtigt materialemix
  • Et cirkulært modesystem
  • Fremme bedre lønsystemer
  • Den fjerde industrielle revolution
Læs CEO Agenda her.

Dansk Mode & Textils anbefaling

Dansk Mode & Textil anbefaler sine medlemmer at arbejde med ansvarlig virksomhedsadfærd i henhold til internationale retningslinjer som OECD Guidelines, UN Global Compact og UN Guiding Principles on Human Rights and Business.

Dansk Mode & Textil understreger, at det er afgørende, at ledelsen anser bæredygtighed og ansvarlig adfærd som strategiske valg, der er essentielle for forretningen.

For at sikre at branchens virksomheder kan arbejde struktureret med at leve op til de internationale minimumstandarder, har Dansk Mode & Textil udarbejdet en toolbox til ansvarlig virksomhedsadfærd. Den finder du her

"