Menu

Global søfragt under fortsat pres

Der er store kapacitetsproblemer i containertrafikken, og det medfører fortsat høje priser. Vi har bedt Frank Buchmann fra Greenway Logistics om at give en status, ligesom vi også opdaterer dig på situationen i Suezkanalen, som lige nu er blokeret.

26. marts 2021 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Det globale logistiklandskab er fortsat under pres. Siden coronapandemien brød ud sidste år, har der været store udfordringer med at sikre kapacitet og leverancer i rette tid, ligesom priserne er braget i vejret.

Vi har bedt Frank Buchmann, direktør i den danske afdeling af Greenway Logistics – som er en af DM&T’s rammeaftalepartnere – om at give en status på særligt søfragt. Kommentaren er indhentet, inden Suezkanalen blev blokeret af et stort containerskib, hvilket kun har forværret situationen. Derfor har vi opdateret med et afsnit om situationen i Suezkanalen sidst i artiklen.  

Hvordan ser det globale søfragtsmarked ud lige nu?

”Det korte af det lange er, at Asien for alvor mærker trykket nu. Der mangler containere over hele linjen, men især Sydøstasien er hårdt ramt, og vi oplever netop nu, at rederierne ikke engang vil tilbyde rater fra Sydøstasien. I stedet prioriterer de baseports i Kina for hurtigere ’turnarounds’,” siger Frank Buchamnn og fortsætter:  

”I Asien ser vi, at mange europæiske kunder har valgt at tilbageholde containere i håb om, at priserne ville vende efter det kinesiske nytår, men det har nærmeste haft den modsatte effekt.”

”Vi oplever, at flere rederier fortsætter med eller genindfører peak season surcharge, og generelt må vi konstatere, at raterne ligger på et rigtig højt niveau i forhold til, hvad vi normalt ser på denne årstid. Vi forventer, at det vil fortsætte hele foråret,” lyder det fra Frank Buchmann.   

Han forklarer, at udfordringerne, vi oplever nu, udspringer direkte af coronapandemien, som har medført, at der i flere havne er opstået flaskehalse på grund af personalemangel og generel mangel på containere. Noget der også har fået containerprisen til at brage i vejret.  

Ikke bare Sydøstasien er udfordret.

”Indien er fortsat hårdt ramt, og det er en kombination af normalt peak og mangel på containere og plads. Også her er raterne på rekordniveau. I Tyrkiet har vi aldrig oplevet noget lignende, de han ganske enkelt ingen containere, og de få, der dukker op, bliver solgt af bookingagenter til højstbydende,” siger Frank Buchmann, som forklarer, at det globale billede også vanskeliggør arbejdet for de danske logistikselskaber, men at man kæmper for at finde løsninger.

Også alternative fragtformer, eksempelvis tog, er steget markant i pris, fordi selskaberne er bevidst om, den begrænsede kapacitet på søfragt.

'Evergreen' blokerer centralnerve i containertrafikken  

Suezkanalen er normalt en centralnerve i søfragt fra Kina til Nordeuropa. Den nerve er netop nu kappet over, da det 220.000 tons tunge containerskib Evergreen er stødt på grund og blokerer kanalen. En stribe skibe ligger allerede i kø, og for hver dag, der går, stiger trykket på den globale fragt. Flere rederier er allerede begyndt at omlægge ruter, som nu går syd om Afrika, hvilket blot betyder, at fragttiden forøges og at det globale udbud af søfragt bliver mindre.

"Det her kommer til at betyde, at manglen på containere bliver endnu større, og at fragtpriserne stiger endnu mere. Hvor meget kommer selvfølgelig an på, hvor hurtigt situationen bliver løst, men det er et uheld, der kommer på det absolut forkerte tidspunkt i forhold til containermarkedet," siger Layland Barker, adm. direktør i Titan Containers til Jyllands-Posten

Den aktuelle situation i Suezkanalen lægger dermed et endnu tungere pres på et i forvejen udfordret fragtmarked.

”Til at starte med vil det give en lille smule pause i de områder, hvor vi har set skibe ligge i kø udenfor havnene og vente med at komme af med varer. Til gengæld vil der komme flere efterfølgende. Vi ser generelt et stort pres på logistikkæderne, og det her gør ikke situationen bedre,” siger Peter Sand, chefanalytiker den globale organisation for bl.a. skibsejere og agenter Bimco til Jyllands-Posten.

Han fortæller ligeledes, at de fleste lige nu håber og tror, at kanalen åbnes i løbet af weekenden eller i starten af næste uge. 

Læs mere om DM&T's rammeaftale med Greenway Logistics

"