Menu

Globale modegiganter i fælles front for klimaet

43 af modebranchens giganter, herunder brands, retailere og organisationer, har underskrevet et nyt charter, der skal sikre en klimavenlig branche. Det ambitiøse charter blev underskrevet og præsenteret i forbindelse med COP24, og initiativtagerne opfordrer nu andre brancheaktører til at tilslutte sig.

Foto: Laura Mitulla on Unsplash
Foto: Laura Mitulla on Unsplash

11. december 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Det skorter ikke på ambitioner i modebranchen. Heller ikke når det kommer til klimaet. Det står klart, efter at 43 af branchens førende aktører nu har tilsluttet sig the Fashion Industry Charter for Climate Action, som ved hjælp af 16 initiativer blandt andet skal sikre en nettoudledning af drivhusgasser på 0 i 2050. listen af aktører tæller blandt andet H&M, Inditex, Puma og adidas men også organisationer som Sustainable Apparel Coalition (SAC), Textile Exchange og China National Textile and Apparel Council. Derudover har Mærsk og Verdensnaturfonden WWF tilsluttet sig charteret, som er stiftet i regi af FN’s klimakonvention.

Modebranchen er blandt de store syndere, når det kommer til udledning af drivhusgasser, og charteret anerkender det faktum samt den afgørende rolle branchen spiller, hvis der skal ske en positiv forandring.

Charteret er afstemt med Parisaftalen fra 2015, hvor de 196 medlemslande i FN har bundet sig til at reducere udledningen af drivhusgasser. Visionen er en netto nul-udledning i 2050, men allerede i 2030 skal underskriverne have reduceret deres drivhusgasudledning med 30 %. Dermed er der også tale om det mest ambitiøse brancheinitiativ hidtil.

De omfattende forandringer skal blandt andet ske gennem CO2-eliminering i produktionsfasen, brug af mere klimavenlige materialer, transport med et minimum af CO2-udlending og cirkulære modeller.

”Modebranchen er altid to skridt foran, når det kommer til at definere verdenskulturen, derfor er jeg glad for, at den nu også går forrest i forhold til klimahandling,” siger FN’s klimachef, Patricia Espinosa, og fortsætter:

”Jeg vil gerne lykønske underskriverne af dette charter, som repræsenterer et unikt engagement og samarbejde fra en række af modebranchens foregangsmænd. Præcis som de anerkendte catwalks verden over statuerer charteret et eksempel, som jeg håber andre vil følge.”

Samarbejde er afgørende

Blandt charterets underskrivere er der bred enighed om, at der er behov for handling. Men underskriverne er også bevidste om, at en reel og markant ændring kun sker ved at samarbejde i branchen.

”Vi er bevidste om, at mere end 90 % af Puma’s CO2-aftryk genereres i delte forsyningskæder. Hvis vi vil reducere CO2-udledningen i vores forsyningskæde er vi nødt til at samarbejde med vores ligesindede i branchen,” siger Bjørn Gulden, CEO i Puma.

Han bakkes op af H&M Groups CEO, Karl-Johan Persson:

”Dette charter skal samle branchen om det vigtige klimaarbejde. Vores branche har en global rækkevidde, og kun sammen kan vi skabe den forandring, der er akut behov for.

Arbejdet med klimacharteret startede tidligt i 2018, og blev i går præsenteret på FN’s klimatopmøde, COP24, som i disse dage foregår i den polske by Katowice. De principper og handlingspunkter, der er oplistet i charteret, vil man nu gå videre med og udvikle i fællesskab i arbejdsgrupper. FN’s klimakonvention sørger for at indkalde arbejdsgrupperne allerede i starten af 2019 og understreger, at alle aktører, der tilslutter sig charterets principper, får mulighed for at deltage i det arbejde.

Du kan læse mere om charteret og finde information om, hvordan din virksomhed tilslutter sig her.

The Fashion Industry Charter for Climate Action

Virksomheder der har tilsluttet sig charteret:

adidas, Aquitex, Arcteryx, Burberry Limited, Esprit, Guess, Gap Inc., H&M Group, Hakro Gmbh., Hugo Boss, Inditex, Kering Group, Lenzing AG, Levi Strauss & Co., Mammut Sports Group AG, Mantis World, Maersk, Otto Group, Pidigi S.P.A, PUMA SE, re:newcell, Schoeller Textiles AG, Peak Performance, PVH Corp., Salomon, Skunkfunk, SLN Textil, Stella McCartney, Sympatex Technologies, Target og Tropic Knits Group.

Organisationer der har tilsluttet sig charteret

Business for Social Responsibility (BSR), China National Textile and Apparel Council (CNTAC), China Textile Information Center (CTIC), Global Fashion Agenda (GFA), Global Organic Textile Standard (GOTS), International Finance Corporation (IFC), Outdoor Industry Association (OIA), Sustainable Apparel Coalition (SAC), Sustainable Fashion Academy (SFA), Textile Exchange, WWF International og ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals Foundation). 

"