Greenwashing-klager over modebranchen i hastig vækst
Forbrugerombudsmanden har i løbet af de senere år fået langt flere klager over påstået greenwashing i modebranchen. Og selvom det kun er omkring halvdelen, der medfører sanktioner, er det alligevel en påmindelse om at have styr på sin markedsføring, lyder det fra DM&T, som netop har lanceret en ny vejledning, der skal hjælpe medlemmerne med at overholde de strikse regler.

I 2024 toppede antallet af klager over greenwashing i modebranchen med 25, mens det året forinden var blot fire. I indeværende år er der allerede kommet ti klager. Det skriver DetailWatch, som har fået aktindsigt i tallene.
Erhvervsmediet oplyser, at godt 40 procent af anklagerne siden 2020 har ført til, at de implicerede virksomheder har fået en orientering om reglerne, mens enkelte er endt med en indskærpelse. Kun én af sagerne er endt med en politianmeldelse, som er den strengeste sanktion i Forbrugerombudsmandens værktøjskasse.
Vejledning og webinarer skal hjælpe med at undgå greenwashing
At der er kommet en stigning i antallet af klager, undrer ikke DM&T’s Chief Sustainability Officer i DM&T Marie Busck.
”Forbrugerombudsmanden meldte for år tilbage ud, at man ville skærpe fokus på tekstilområdet, og samtidig er reglerne blevet skærpet i løbet af de seneste år. Heldigvis oplever vi, at vores medlemmer er meget opmærksomme på dette, og kommer til os for rådgivning for at være sikre på, at de overholder reglerne,” siger hun og uddyber:
”Derfor har vi også netop udsendt en opdateret vejledning, der hjælper med at undgå greenwashing. Vejledningen gennemgår på en enkel måde reglerne og præciserer, hvad man må og ikke må. Og vores medlemmer er naturligvis fortsat mere end velkomne til at få personlig rådgivning om reglerne.”
Den nye vejledning gennemgår reglerne og indeholder samtidig eksempler på afgørelser om greenwashing. Du finder link til vejledningen nederst på siden.
Ud over vejledningen og den personlige rådgivning, arrangerer DM&T løbende webinarer om emnet. Det næste løber af stablen den 23. oktober, og her får du en gennemgang af reglerne, ligesom du kan få svar på netop dine spørgsmål. Læs mere og tilmeld dig her.
Ekstra bevilling til greenwashing-bekæmpelse udløber
Forbrugerombudsmanden har indtil sidste år prioriteret en præventiv indsats, men fra 2024 ville Forbrugerombudsmanden i højere grad gribe ind, hvis de finder overtrædelser. Alligevel vil fokus ikke i lige så høj grad være rettet mod tekstilbranchen i det kommende år.
”Vi vil stadig have fokus på tekstil næste år, men vi vil nok ikke tage lige så mange sager op, som vi har gjort i år,” siger chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Camilla Schaumann Nederveen til DetailWatch.
Forbrugerombudsmanden har i årene fra 2022-25 været tildelt en ekstra bevilling til at bekæmpe greenwashing, men i de hidtidige udspil til finansloven for 2026, ser den bevilling ud til at forsvinde.