Menu

Her er finalisterne til Magasin du Nord Fashion Prize

Danmarks største designkonkurrence, Magasin du Nord Fashion Prize, har netop præsenteret fem brands, som kommer til at kæmpe om den eftertragtede pris og et hæderslegat på 300.000 kr.

Nina Wedell-Wedellsborg er grundlæggeren af Magasin du Nord Fashion Prize.
Nina Wedell-Wedellsborg er grundlæggeren af Magasin du Nord Fashion Prize.

07. august 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Det er efterhånden syvende år i træk, at Magasin du Nord Fashion Prize skal finde sin vinder. Prisen er tidligere gået til navne som Tonsure, Cecilie Bahnsen og Emilie Helmstedt, og onsdag formiddag skulle dette års kombattanter offentliggøres. Som noget nyt foregik det midt i modeugen, og det var ikke den eneste nyskabelse. Modsat de tidligere år, er der denne gang nemlig hele fem nominerede, hvilket er to mere end sædvanligt.

Nina Wedell Wedellsborg, grundlægger af Magasin du Nord Fashion Prize og bestyrelsesmedlem i Magasin du Nord Fonden, forklarede at det faktisk ikke var nogen ny tanke at have fem finalister, og at der er så meget potentiale i den danske modebranche, at det var åbenlyst at udvide feltet. Hun er begejstret for at kunne støtte og hædre de talentfulde designere.

”Dansk design har altid ligget mit hjerte nær og det glæder mig år efter år at opleve den diversitet, den kreativitet og det drive, de danske designere besidder. Fondens, og mit eget store ønske er, at supportere disse talentfulde mennesker på deres rejse med en pris, der både giver en økonomisk støtte men i høj grad også bibringer netværk og ekspertise i form af en jury, der ønsker at hjælpe dem videre med de store visioner,” siger Nina Wedell-Wedellsborg.

De fem finalister er:

Julie Brøgger er kvinden bag det London-baserede modebrand Brøgger.

 
 
 
 
 
 
 
 

Brøgger

Den danske designer Julie Brøgger har base i London men har fortsat stærke bånd til Danmark og den danske modescene. Det blev understreget, da hun i går afholdt show som en del af Copenhagen Fashion Week.

Brøgger laver luksuriøst womenswear og sælges blandt andet i Harvey Nichols i London og Barneys i New York. Varerne produceres i Storbritannien og EU, og Julie Brøgger sætter en ære i også at finde metervarerne inden for Europas grænser.

 

 

 

 

 

 

 

Veronica D'Souza og Louise Van Hauen står bag brandet Carcel.

Carcel

Carcel er grundlagt af Veronica d’Souza og Louise Van Hauen, og navnet er mere end velvalgt. På spansk betyder Carcel nemlig fængsel, og brandet startede med at producere alpakastrik i et kvindefængsel i Cusco, Peru. Sidenhen har brandet udvidet med silkeprodukter, som er produceret i fængslet i Chiang Mai i Thailand. Formålet er skabe beskæftigelse og en meningsfuld dagligdag for de indsatte kvinder.

Carcel følger ikke modens sædvanlige sæsoner, men lader i stedet kollektioner falde i deres eget tempo. Brandet holder aldrig udsalg og prioriterer ansvarlighed ekstremt højt, både hvad angår planeten og dens indbyggere.

 

 

 


 

Brødrene Julius og Victor Juul er grundlæggerne af Heliot Emil.

Heliot Emil

Brødrene Victor og Julius Juul har igennem flere sæsoner været et tilbagevendende indslag på modeugens showkalender med deres brand Heliot Emil. Brandet er kendetegnet ved et monokromt look, hvor sort spiller en dominerende rolle. Brandets konsekvente stil har skaffet dem tilhængere verden over, og tilhængerskaren tæller blandt andre en række amerikanske rappere.

Heliot Emil har fra starten satset benhårdt på et internationalt gennembrud og brandet sælges i mere end 20 lande verden over.

 

 

 

 

 

 


Designeren Maja Brix

Maja Brix

Designeren Maja Brix var igennem næsten et årti ansvarlig for Henrik Vibskovs womenswear, og har blandt andet også lavet balletkostumer til Det Kongelige Teater.

I sit virke under eget navn har Maja Brix fra starten gjort op med sæsonbegrebet i modebranchen. I stedet satser hun på produkter med lang levetid, hvor materialerne enten er genanvendte eller økologisk, ligesom Maja Brix generelt har et stort fokus på at skabe en virksomhed, som har et 360 graders fokus på bæredygtighed.  

 

 

 

 

 

 

 

Sigurd bank står bag brandet mfpen.mfpen

Sigurd Bank er manden bag mfpen, som han grundlagde i 2015. Sigurd har en baggrund inden for produktion, og derfor er materialer og forarbejdning hjørnesten i mfpens kollektioner. mfpen tager afsæt i klassiske herrebeklædningsdele, som har fået et moderne twist med særligt fokus på silhuetter og fit.

Selv har Sigurd Bank kaldt sine styles for kedelige, da der er mange gengangere fra sæson til sæson, men han forklarer ligeledes, at det stiller ekstra store krav til detaljer, materialer og finish, hvilket er elementer han prioriterer højt. mfpen forsøger for så vidt muligt at benytte dead stock-materialer og andre bæredygtige alternativer.

Magasin du Nord Fashion Prize

Hæderslegatet Magasin du Nord Fashion Prize afholdes årligt og er åben for danske designere, som har produceret mindst én, men ikke mere end seks ready-to-wear kollektioner. Vinderen modtager et hæderslegat på i alt 300.000 DKK samt et mentorshipforløb med 6 etablerede navne fra modeindustrien, der vil rådgive om alt fra bæredygtighed og forretningsdrift til branding og kommunikation. Prisen er stiftet af Nina Wedell-Wedellsborg og mentorship programmet er med følgende profiler: Sustainability - Rune Orloff - Founder, Sardin, Sourcing and production - Alan Blond, Sales and distribution - Rich & Hanc, Image and branding - Martin Gjesing og Frederik Bjerregaard, Co-founders, Moon, PR and communication – Annika Kopp, COO og co-founder, Patriksson Communication, Entrepreneurship - Nicolaj Reffstrup, Founder, Ganni, Retail - Margrethe Dal Lehrmann, Magasin Du Nord .
"