Menu

H&M indfører fuld transparens om producenter

Nu kan alle, uanset om det er forbrugere, NGO’er eller konkurrenter, se, hvem der har produceret et givent H&M-produkt. H&M vurderer nemlig, at transparens spiller en nøglerolle i bæredygtighed.

Fra den 23. april kan alle interesserede se, hvilken producent, der har fremstillet et hvilket som helst produkt på hm.com.
Fra den 23. april kan alle interesserede se, hvilken producent, der har fremstillet et hvilket som helst produkt på hm.com.

24. april 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

I går tilføjede H&M et nyt transparent lag. På hm.com kan man fremover se oplysninger om, hvilken producent, der har lavet et specifikt produkt, og både produktionsland, adresse og antallet af ansatte på fabrikken fremgår. For H&M harmonerer transparens nemlig med bæredygtighed.

”Vi er så stolte af at være den første globale mode-reatailer af vores størrelse til at lancere dette niveau af produkttransparens. Vi vil vise verden, at dette er muligt. Ved at være åbne og transparente om, hvor vores produkter produceres, er det vores forhåbninger at sætte barren for vores branche og opfordre forbrugerne til at tage mere bæredygtige valg. Med transparens følger et ansvar, hvilket gør transparens til en vigtig faktor i at skabe en mere bæredygtig modebranche,” siger Isak Roth, Head of Sustainability i H&M.

Ud over at gøre informationen tilgængelig på hjemmesiden, er det også muligt at få informationen i H&M’s butikker ved hjælp af H&M’s egen app, hvor man blot scanner prismærket.

H&M har på forsøgsbasis tilbudt ovenstående information på produkter i deres Conscious-linje, men nu udvider man altså. Et af H&M Groups nyeste koncepter ARKET har siden lanceringen tilbudt lignende informationer. Hvorvidt H&M også planlægger at udrulle transparenskonceptet for de resterende brands i porteføljen er endnu uvist.

"