Menu

Hummel åbner 2019 med rekordfart

Den igangsatte strategi giver pote for Hummel, som tager nye skridt på vejen mod en omsætning på to mia. kr. Valutakurser påvirkede 2018-omsætningen negativt, men første kvartal af indeværende år tyder på, at 2019 kan slå de hidtidige rekorder.

Hummels adm. direktør Allan Vad Nielsen
Hummels adm. direktør Allan Vad Nielsen

16. maj 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Den danske sportswear-virksomhed Hummel realiserede i 2018 en omsætning på 1,26 mia. kr., hvilket er en smule lavere end det forgangne år. Tilbagegangen kan synes paradoksal, da salget faktisk er vokset i løbet af 2018, og regnskabet udviser faktisk en fremgang på 10 % målt i lokal valuta. Omregner man den samlede omsætning til danske kroner, bliver der ikke desto mindre tale om et mindre minus på 4 %, hvilket skyldes det markante dyk, den tyrkiske Lira har undergået. Den er således svækket 40 % i forhold til Hummels budgetter.

Indtjeningen steg 12 % i 2018, hvor resultatet før skat landede på 91 mio. kr.

Hummels adm. direktør Allan Vad Nielsen, som overtog posten i 2017, fortæller, at den Fit for Fight-strategi, han iværksatte dengang, giver pote. Således oplevede Hummel rekordvækst på en række markeder, hvilket kommer til udtryk i tocifrede vækstrater i Norden, Spanien, Frankrig og UK, mens salget i de tysktalende lande også viser vækst på tværs af varekategorier.

”Da jeg tiltrådte i 2017, var første fokusområde at gøre os mere internationale samt mindre afhængige af enkelt markeder, og vi kan nu se de positive effekter af de strategiske initiativer vi igangsatte for at imødekomme dette,” siger Allan Vad Nielsen. Han fortæller, at onlinesalget er mangedoblet i 2018, og at man på den front er foran de delmål, strategien indeholder.

100 nye butikker i Asien

Ser man på de udenlandske markeder, er det er ikke kun i Europa, Hummel har sat tryk på den internationale vækst. I perioden frem til 2023 forventer Hummel at åbne minimum 100 butikker i Kina, Indien og Sydøstasien, og i 2019 kan op mod 20 butikker allerede være åbnet.

”Vi ser et enormt potentiale for Hummel i Kina, Indien og Sydøstasien, og har derfor accelereret vores tilstedeværelse på både retail og online-forretningen,” siger Allan Vad Nielsen. Den digitale tilstedeværelse kommer til udtryk i et intensiveret fokus på de helt store platforme i Asien i form af Tmall, Alibaba, Myntra og Jabong. Hummel-chefen forklarer, at de hastigt voksende asiatiske økonomier med en stadigt voksende middelklasse betyder, at man i fremtiden finder nogle af Hummels største markeder i Asien.

Allan Vad Nielsen fortæller endvidere, at Hummel oplever stor efterspørgsel flere steder i verden. Ud over Asien er der også bud efter Hummel i Nordamerika samt Mellemøsten og Nordafrika (MENA-regionen). Alle steder ser man Hummel som et attraktivt alternativ til de globale megabrands. Hummel lancerer senere på året et nyt retail-koncept, som skal være med til at løfte væksten i monobrand-retail, og Hummel fortsætter med at åbne nye butikker i MENA-regionen, Tyrkiet, Asien og Europa.

I den vækststrategi spiller Hummels tyrkiske afdeling en nøglerolle, og nu udnytter Hummel, at valutakursen er lav:

”Vi trykker nu på speederen for eksporten fra vores Tyrkiske hub, og udnytter at den tyrkiske lira er lav. Eksporten er især målrettet MENA-regionen hvor vi ekspanderer kraftigt,” fortæller Allan Vad Nielsen.

Hummel sponsorerer den skotske storklub Rangers FC. Her ses klubbens manager Steven Gerrard.
Hummel sponsorerer den skotske storklub Rangers FC. Her ses klubbens manager Steven Gerrard.

Sponsorater styrker teamsport-forretningen

Da Allan Vad Nielsen kort efter sin tiltræden gav Dansk Mode & Textil et indblik i sine visioner for Hummel, stod det klart, at man ville opprioritere teamsport-området.

”Vi vil være Europas førende teamsport-brand. Vi er i top fem i dag, men vi vil være Europas førende,” sagde Allan Vad Nielsen blandt andet i et større interview dengang. De ambitioner er der ikke pillet ved, og derfor fortsætter Hummel med at optimere den del af forretningen.

”Vi har store ambitioner på vegne af vores Teamsport division, som er på rette kurs i forhold til den fastsatte målsætning om at blive Europas førende Teamsport leverandør. Vores næsten 100 års erfaring med teamsport har givet os den fornødne knowhow, forretningsmodel, lagerstyring, fleksibel service samt integrationen af sponsorater som en essentiel del af vores forretning,” siger Allan Vad Nielsen.

Som et led i det arbejde fortsætter Hummel med at finde nye sportsklubber, man kan indgå aftaler med. Senest har Hummel indgået en sponsoraftale med den store tyske håndboldklub THW Kiel, ligesom man har aftaler med fodboldklubber som engelske Middlesbrough, skotske Rangers FC og det danske landshold. Rækken af fodboldklubber med Hummels vinkler på ærmerne kan dog snart blive udvidet:  

” Vi planlægger en endnu stærkere global tilstedeværelse i de bedste fodboldligaer i Europa, herunder Premier League og La Liga, og vi er i skrivende stund i gang med en række spændende forhandlinger,” siger Allan Vad Nielsen.

Men det er ikke kun på banen, Hummel styrker sin tilstedeværelse. Også på modescenen vil man gøre sig gældende, og inden for sports fashion har Hummel relanceret sit koncept, hvilket betyder flere produktgrupper, et øget antal leveringer og aftaler med en række ambassadører og influencers i Asien. Hummel Hive-linjen har været medvirkende til, at Hummel har fundet nye kunder i nogle af verdens største byer som Paris, New York og Tokyo, således at kundeporteføljen blandt andre tæller Barneys i New York, Dover Street Market, Isetan, Opening Ceremony, Selfridges og Luisa Via Roma.

2019 tegner til at blive rekord-år

Hummel er kommet godt fra land i 2019. Første kvartal har således budt tocifret vækst på både top- og bundlinje, og Hummel melder om et rekord-kvartal. Dermed knytter Hummel store forventninger til 2019, som kan ende med at blive et nyt rekord-år. De høje vækstrater skyldes ifølge Hummel nye strategiske tiltag, som har løftet de eksisterende markeder og online-delen, mens etableringen af datterselskaber i Kina, Indien, USA, Frankrig og Spanien også påvirker positivt.

Dermed ser Hummel ud til at være godt på vej mod det store 2023-mål. Og som direktør i en sportswear-virksomhed ved Allan Vad Nielsen, at den slags kommer som følge af stærkt teamplay:

”Jeg er utrolig stolt af alle medarbejderne i hummel, som har arbejdet helt fantastisk med vores nye strategiplan, hvilket giver pote i første kvartal af 2019, hvor vi lander et rekordregnskab. Vi er godt på vej mod vores 2023 målsætning om at nå en omsætning på 2 mia. kr.,” afslutter han. 

"