Den danske sportswear-virksomhed Hummel realiserede i 2018 en omsætning på 1,26 mia. kr., hvilket er en smule lavere end det forgangne år. Tilbagegangen kan synes paradoksal, da salget faktisk er vokset i løbet af 2018, og regnskabet udviser faktisk en fremgang på 10 % målt i lokal valuta. Omregner man den samlede omsætning til danske kroner, bliver der ikke desto mindre tale om et mindre minus på 4 %, hvilket skyldes det markante dyk, den tyrkiske Lira har undergået. Den er således svækket 40 % i forhold til Hummels budgetter.
Indtjeningen steg 12 % i 2018, hvor resultatet før skat landede på 91 mio. kr.
Hummels adm. direktør Allan Vad Nielsen, som overtog posten i 2017, fortæller, at den Fit for Fight-strategi, han iværksatte dengang, giver pote. Således oplevede Hummel rekordvækst på en række markeder, hvilket kommer til udtryk i tocifrede vækstrater i Norden, Spanien, Frankrig og UK, mens salget i de tysktalende lande også viser vækst på tværs af varekategorier.
”Da jeg tiltrådte i 2017, var første fokusområde at gøre os mere internationale samt mindre afhængige af enkelt markeder, og vi kan nu se de positive effekter af de strategiske initiativer vi igangsatte for at imødekomme dette,” siger Allan Vad Nielsen. Han fortæller, at onlinesalget er mangedoblet i 2018, og at man på den front er foran de delmål, strategien indeholder.
100 nye butikker i Asien
Ser man på de udenlandske markeder, er det er ikke kun i Europa, Hummel har sat tryk på den internationale vækst. I perioden frem til 2023 forventer Hummel at åbne minimum 100 butikker i Kina, Indien og Sydøstasien, og i 2019 kan op mod 20 butikker allerede være åbnet.
”Vi ser et enormt potentiale for Hummel i Kina, Indien og Sydøstasien, og har derfor accelereret vores tilstedeværelse på både retail og online-forretningen,” siger Allan Vad Nielsen. Den digitale tilstedeværelse kommer til udtryk i et intensiveret fokus på de helt store platforme i Asien i form af Tmall, Alibaba, Myntra og Jabong. Hummel-chefen forklarer, at de hastigt voksende asiatiske økonomier med en stadigt voksende middelklasse betyder, at man i fremtiden finder nogle af Hummels største markeder i Asien.
Allan Vad Nielsen fortæller endvidere, at Hummel oplever stor efterspørgsel flere steder i verden. Ud over Asien er der også bud efter Hummel i Nordamerika samt Mellemøsten og Nordafrika (MENA-regionen). Alle steder ser man Hummel som et attraktivt alternativ til de globale megabrands. Hummel lancerer senere på året et nyt retail-koncept, som skal være med til at løfte væksten i monobrand-retail, og Hummel fortsætter med at åbne nye butikker i MENA-regionen, Tyrkiet, Asien og Europa.
I den vækststrategi spiller Hummels tyrkiske afdeling en nøglerolle, og nu udnytter Hummel, at valutakursen er lav:
”Vi trykker nu på speederen for eksporten fra vores Tyrkiske hub, og udnytter at den tyrkiske lira er lav. Eksporten er især målrettet MENA-regionen hvor vi ekspanderer kraftigt,” fortæller Allan Vad Nielsen.