Allan Vad Nielsen har netop præsenteret Hummels nye strategi for medarbejderne i virksomheden. Og det er en ambitiøs én af slagsen, han har lagt på bordet. Den adm. direktør, som tiltrådte sidste år, står sammen med resten af organisationen over for en stor opgave, da omsætningen i løbet af de kommende fem år skal løftes til 2 mia. kr. En ambitiøs udmelding fra Hummel, der i 2016 rundede 1 mia. i omsætning. Allan Vad Nielsen var også nødt til at have det fulde overblik over forretningen, før han turde melde ambitionerne ud.
”Jeg skulle først have mig selv med i det og have mappet forretningen, så jeg vidste hvor vi stod. Det ved jeg nu, og jeg vil gerne vise omverdenen, at jeg tror på det her projekt. Jeg ved jo allerede, hvad vi har gang i, så jeg er er ret komfortabel med den udmelding, selvom den er ambitiøs,” siger han med stor overbevisning i stemmen, da Dansk Mode & Textil møder ham i Hummels hovedsæde på en bidende kold marts-dag.
Ambitionsniveauet er højt, men det er direktørens egne ambitioner, der er drivkraften i strategien, understreger han. Det er altså ikke bestyrelsen med formand Christian Stadil i spidsen, der har defineret den nye strategi.
”Christian har stillet sig fuldstændig på sidelinjen i strategiprocessen. Det er fandeme den ultimative tillid fra hans side. Jo, vi taler sammen og rejser verden rundt sammen, men han har overhovedet ikke blandet sig i strategiprocessen. Han er kun kommet med input, når jeg har spurgt ham, og det skal han have kæmpestor ros for,” siger Allan Vad Nielsen.
Han befinder sig tydeligvis godt med strategien, men gør det hurtigt klart, at strategien ikke er meget værd, hvis organisationen ikke er med.
Medarbejderne i centrum
”Det handler jo om mennesker i langt højere grad end strategi. Vores kultur, teamspirit og DNA er unikt og en vigtig hjørnesten i vores forretning. Hvis vi lykkes med menneskene, så lykkes vi også med vores strategi,” siger Allan Vad Nielsen. Noget han derfor også startede det interne strategi kickoff med at betone vigtigheden af. Netop fordi det er et ”people’s game”, som direktøren udtrykker det, havde Hummel også inviteret den tidobbelte verdensmester i roning og nuværende coach og foredragsholder Arne Nielsson til at sætte fokus på samspillet mellem mennesker, blandt andet hvordan et godt godmorgen og kropssproget spiller en afgørende rolle i hverdagen.
Det er altså hele organisationen, der skal sikre, at Hummel 3.0 bliver en realitet. Allan Vad Nielsen forklarer, at Hummel allerede har været gennem to gyldne æraer, og at de nu sætter sejl og påbegynder rejsen ind i den tredje. Han betoner igen, at det er vigtigt, at det er mennesker og ikke strategien i sig selv, der skal sikre det.
”Det er vigtigt for mig, at alle i organisationen forstår, at strategien er en motorvej; en retning. Det er ikke et spørgsmål om detailstyring, og alle medarbejdere skal være med til at implementere strategien og give den liv. Og en vigtig del af strategien er, at vi skal være agile, så strategien kan udvikle sig over tid,” siger Allan Vad Nielsen.
Sådan har han altid ageret som leder, forklarer han. Med et godt øje for hvordan tingene fungerer i virkeligheden, har han altid kunnet tilpasse retningen uden nogensinde at glemme de overordnede rammer. (Artiklen fortsætter under billedet)