Menu

Hummel scorer rekordomsætning og -indtjening

Både omsætning og indtjening vokser til nyt rekordniveau i Hummels 2017-regnskab. Adm. direktør Allan Vad Nielsen glæder sig over udviklingen, og at de igangsatte initiativer allerede giver resultater. Det betyder nemlig, at Hummel er foran planen, der skal sikre en omsætning på 2 mia. i 2023.

Hummel sponsorerer en række fodboldhold verden over, og det gælder også det danske landshold. Derfor er det også Hummel, der står bag spillertrøjen til sommerens VM. Foto: Hummel
Hummel sponsorerer en række fodboldhold verden over, og det gælder også det danske landshold. Derfor er det også Hummel, der står bag spillertrøjen til sommerens VM. Foto: Hummel

29. maj 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

I 2016 rundede Hummel en omsætning på 1 mia. kr., men det har langt fra fået den danske sportswear-virksomhed til at hvile på laurbærrene. Hummel har lagt en offensiv linje, der skal sikre en omsætning på 2 mia. kr. i 2023, og man er allerede godt på vej. Det viser tal fra det netop offentliggjorte 2017-regnskab.

I 2017 præsterede Hummel således en omsætning på 1,3 mia. kr., hvilket er 12 % højere end året forinden.

Også indtjeningen er stigende. Resultatet før finansielle poster udviser i 2017 178,77 mio. kr. mod 146,10 mio. kr. året forinden. 

Både omsætning og indtjening er ny rekord for Hummel, og det er første gang adm. direktør Allan Vad Nielsen kan præsentere årets resultater, efter han tiltrådte posten i maj 2017.

”Vi har i 2017 oplevet en tilfredsstillende organisk vækst på over 12 % fordelt på de knap 30 markeder, vi opererer i. Vi er tilfredse med væksten på omsætningen i et yderst konkurrencepræget marked, som, vi forventer, kun bliver hårdere i årene fremover. For netop at imødekomme denne ”nye normal” implementerede vi strategiplanen Hummel 3.0 for at sikre, at vi er i konstant udvikling, bliver dygtigere og stadigt mere konkurrencedygtige,” siger Allan Vad Nielsen i forbindelse med præsentationen af 2017-regnskabet.

Forstærker alle salgsplatforme

Væksten i omsætningen er skabt på flere forskellige markeder, og en række af disse har i 2017 realiseret tocifrede vækstrater. Det gælder Norge, Sverige, Spanien, Frankrig, Indien og Tyrkiet, mens Hummel har oplevet en mindre tilbagegang på de tysktalende markeder, Tyskland, Østrig og Schweiz. Det forventer Hummel dog at vende takket være et strategisk fokus på netop disse markeder, hvilket udmønter sig i strukturelle ændringer med optimering af ledelse og salgsstab.

Det danske marked har været stabilt, mens der er langt mere fart på online-omsætningen. Hummels generelle online-handel er således blevet fordoblet i løbet af 2017, og selvom det sker fra et lavt udgangspunkt, forventer Hummel at fortsætte de vækstrater de kommende år.

”Onlinehandel er blevet en naturlig del af vores forretning og vil fortsat være en del af de primære kilder til vækst, i takt med at vi ekspanderer vore globale E-com-platforme. Vi har investeret i og åbnet en central E-com-afdeling i vores hovedkvarter samt investeret i nye medarbejdere med de nødvendige digitale kompetencer,” siger Allan Vad Nielsen, som også fortæller, at der er blevet investeret i nye systemer, ligesom Hummel har lanceret optimerede B2C og B2B platforme. Sidstnævnte skal øge væksten på de eksterne webplatforme, men skal også ses som en investering i at flytte Hummel strategisk, taktisk og kommercielt på det digitale område.  

Den øgede digitalisering betyder dog ikke, at Hummel fokuserer mindre på de fysiske butikker. Tværtimod har Hummel i gennemsnit åbnet en butik om ugen i 2017, og de forventer at fastholde den frekvens i 2018, hvor der er særligt fokus på blandt andet Polen, Tyrkiet, Ukraine, Saudi-Arabien og Tunesien.

Også på engrossiden er Hummel vokset i 2017, og det skyldes ifølge Allan Vad Nielsen primært, at man har udbygget samarbejdet med de eksisterende kunder, ligesom Hummel også har fået nye kunder inden for alle tre divisioner; kids, sport og sport/fashion. Og Hummel har i sinde at fortsætte med at udvikle engrosdelen.

”Vi ønsker i 2018 at komme endnu tættere på både kunder og markeder og investerer i et øget salgsberedskab, primært på eksisterende markeder som Danmark, DACH (Tyskland, Østrig, Schweiz, red.), Norge og Sverige. Mange af vore større konkurrenter skærer ned på dette område, men vi ønsker at gøre det modsatte,” siger Allan Vad Nielsen.

Foran planen om to mia. i omsætning

Allan Vad Nielsen har i løbet af sin første tid stået i spidsen for en række ændringer for at optimere Hummels forretning. Organisationen er blevet skåret til og inddelt i tre nye forretningsenheder, og generelt er der sket markante ændringer under den nye direktørs ledelse. De har været nødvendige, og Allan Vad Nielsen roser medarbejdernes forandringsvillighed og positive attitude i den forbindelse:

”Som ny direktør har det været fantastisk at fornemme så stor loyalitet og opbakning  fra alle medarbejdere og ledere. Derfor er det også positivt og vigtigt at se, at de nye forandringer - faktisk tidligere end forventet - begynder at give resultater, hvilket bringer os foran planen frem mod de 2 mia. i omsætning i 2023,” siger han, og fortæller, at selvom der fortsat er områder, der skal forbedres, er fundamentet nu på plads, hvilket giver arbejdsro og motivation i hele organisationen.

2018 tegner også til at blive et fremgangsrigt år for Hummel, som forventer at fortsætte den positive udvikling fra det forgangne år.

”Vi er optimistiske for året og har realistiske forventninger til, at de gode takter opretholdes. Vi kan se og mærke, at den nye organisering i tre divisioner samt den nye E-com-afdeling begynder at tage fart og vise resultater. Vi er allerede godt inde i indeværende regnskabsår og kan se ordrebeholdningen ligger foran – og vi forventer også i 2018 et positivt løft – uden at jeg dog kan afsløre detaljer,” siger Allan Vad Nielsen.

Dermed er banen kridtet op for Hummel til at tage næste skridt mod omsætningen på 2 mia. kr.

"