Menu

hummel vender tilbage til engelsk topfodbold med rekord

Fodboldklubben Everton solgte rekordmange fodboldtrøjer, da klubbens nye trøje blev sat til salg i webshoppen. Trøjen er udviklet af danske hummel, som dermed vender tilbage til den bedste engelske fodboldrække med et brag. Det sker kort tid efter, hummel præsenterede et nyt rekord-regnskab.

I den kommende sæson vil Everton og spillere som Richarlison, Lucas Digne og Dominic Calvert-Lewin være iklædt hummel-trøjer, når de løber på banen i den engelske Premier League.
I den kommende sæson vil Everton og spillere som Richarlison, Lucas Digne og Dominic Calvert-Lewin være iklædt hummel-trøjer, når de løber på banen i den engelske Premier League.

07. juli 2020 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Igennem 13 år har hummel været fraværende som leverandør af spilletrøjer til en klub i den bedste engelske fodboldrække, Premier League. Men det er der nu sat en stopper for, da hummel tidligere på året kunne meddele, at Everton FC fra Liverpool fremover skulle være iklædt hummels vinkler. I fredags blev trøjen så sat til salg Evertons hjemmeside, og allerede efter fire timer var der solgt lige så mange trøjer som på hele første salgsdag de foregående ti år.

”Vi er utrolig glade og stolte over alle de overvældende og positive reaktioner, som vi har oplevet på den nye trøje. Det har været fantastisk at mærke begejstringen fra klubbens fans, og vi kunne ikke have drømt om et bedre comeback til Premier League,” siger hummel-CEO Allan Vad Nielsen og fortsætter:

”Før en stor trøjelancering har man altid sommerfugle i maven, men der er ingen tvivl om, at fansene elsker trøjen lige så meget, som vi gør. Og at trøjen så samtidig er blevet den hurtigst sælgende trøje i klubbens historie er bare prikken over i’et og ikke mindst en fantastisk start på vores samarbejde med en af de mest traditionsrige klubber i engelsk fodbold.”

Også Alan McTavish, kommerciel direktør i Everton, glæder sig over den positive modtagelse af trøjen, som er specialdesignet til Everton. Noget der ikke nødvendigvis er en selvfølge, når de helt store sportswear-brands leverer trøjerne.

På sociale medier er fansene fulde af lovord, og er allerede begyndt efterspørge lanceringsdatoen for Evertons udebanetrøje, men indtil videre er det kun den kongeblå hjemmebanetrøje samt trænings- og rejsetøj, fansene kan få fingrene i. Måske sætter også udebanetrøjen rekord, når den kommer i handlen.

Trøje-rekord ovenpå rekord-år

Den positive melding kommer ovenpå en anden positiv udmelding fra hummel. For et par uger siden præsenterede hummel nemlig et rekordregnskab, hvor omsætningen var steget 8 % til 1,36 mia. kr., mens resultatet før skat landede på 110,5 mio. kr., hvilket er 22 % højere end 2018 og en historisk rekord.

hummel kunne i forbindelse med regnskabet berette om vækst på de fleste internationale markeder, men særligt online er væksten eksploderet. Således blev det digitale salg fordoblet, og hummel fortæller, at udviklingen fortsætter ind i 2020, hvor man til dato har realiseret en firedobling sammenlignet med sidste år.

hummel vil fortsat ikke spå om, hvor stor en effekt Covid-19 får på regnskabsåret 2020, men erkender, at man vil blive påvirket, særligt med tanke på at 2020 oprindeligt var et stort sportsår med både EM i fodbold og OL. Begge begivenheder er udskudt til 2021, og derfor forventer hummel også at være tilbage på vækstsporet allerede næste år.

Sponsorater af en anden verden

Dermed bærer strategien, hvor e-commerce og vækst på tværs af markeder spiller en central rolle, frugt. En ambitiøs strategi, der i 2023 skal bringe hummel op på en omsætning på 2 mia. kr. Allan Vad Nielsen lancerede strategien i 2018, året efter han tiltrådte som CEO i hummel. I et stort interview med DM&T forklarede han dengang, at sponsorater har en central position i vækstambitionen, og at hummel derfor ville rykke en liga op.

”Vi kommer til at se sponsorater af en anden verden nu. Vi kører det gennem partnere, som er sindssygt dygtige på de respektive markeder. Det betyder blandt andet, at vi i de to øverste rækker af den spanske liga kommer til at levere jerseys til ti klubber,” sagde han dengang, hvor han også kunne fortælle, at et Premier League-sponsorat var i støbeskeen. Det viste sig at holde stik, da man indgik aftalen med Everton FC. hummels fodboldsponsorater tæller bl.a. tyske, hollandske og portugisiske klubber samt en række asiatiske, spanske og danske klubber, ligesom man leverer trøjerne til det danske landshold. I løbet af 2020 har hummel også offentliggjort aftaler med en række britiske klubber i de lavere rækker, hvor man allerede var stærkt repræsenteret med klubber som Middlesbrough, Charlton og Coventry. De nye aftaler for den kommende sæson betyder, at klubber som Southend, Newport County og Bristol City bliver en del af hummel-familien, ligesom man også har indgået en aftale med den ældste klub i den bedste skotske fodboldrække, Kilmarnock FC.

Det er dog langt fra kun fodbold, der fylder i hummels portefølje af sponsorater. En række klub- og landshold i håndbold er også iklædt vinkler, og tidligere på året bevægede hummel sig ind i e-sporten med et sponsorat af Astralis Group, som er i den absolutte verdenselite i den arena.

”Astralis Groups hold agerer blandt de bedste på en global scene med en enorm fanskare og antal seere af esport. Vi ser derfor dette partnerskab ud fra et internationalt perspektiv med et stort potentiale for at videreudvikle markedet og den direkte dialog med de mange fans. Vi glæder os til at præsentere fans i Danmark og internationalt for en række nye designs med fokus på både stil og performance. Fuldstændigt i vores og i Astralis Groups ånd,” sagde Allan Vad Nielsen i forbindelse med offentliggørelsen af Astralis-aftalen.

Ud over at øge væksten og styrke sine sponsorater forventer hummel også, at tilkøbene af Newline og HALO - som blev foretaget tidligere i år - vil bidrage positivt til den samlede forretning med effekt fra første kvartal af 2021. 

"