Menu

”Hvis vi kan gennemføre en bæredygtig transformation, kan andre også”

Torsdag under modeugen præsenterede Designers Remix deres SS19-kollektion, hvor ca. 50 procent består af bæredygtige tekstiler. Kollektionsvisningen blev efterfulgt af en snak om bæredygtighed mellem Charlotte Eskildsen, Eva Kruse og modellen Arizona Muse. DM&T var til stede.

Foto: Sarah Buthmann
Foto: Sarah Buthmann

04. februar 2019 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

’From Waste to Wardrobe’ hedder den nyeste kollektion fra Designers Remix, der blev præsenteret torsdag under modeugen. Lanceringen blev krydret med en snak om bæredygtig omstilling, og her kunne man opleve brandets kreative direktør Charlotte Eskildsen, CEO i Global Fashion Agenda, Eva Kruse, samt modellen og miljøforkæmperen Arizona Muse.  

 

Designers Remix havde inviteret en udvalgt skare af branchefolk til at se og høre, hvordan industriaffald kan dekonstrueres, genbruges og dermed blive transformeret til en feminin garderobe.

 

Ligeledes præsenterede brandet en ny upcycling-kollektion, der er baseret på et take back-system, som de lancerede tilbage i 2017. I samarbejde med KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering) har de lavet nye items ud af gammelt, henlagt Designers Remix-tøj, som kunder har doneret til genbrug.

 

100 procent cirkulære i 2020

Ca. 50 procent af Designers Remix’ SS19-kollektion består af miljøvenlige tekstiler med alt fra genanvendt polyester, udvundet af plastikflasker fra verdenshavene, og bomuldsrester fra tidligere produktion, der er blevet genbrugt. 

Som noget nyt introducerer brandet også genanvendt uld, der er håndsorteret i Italien. Ulden er blev brudt ned til fibre og derefter farvet uden brug af tilsatte kemikalier.

 

”Vi føler, at vi er forpligtet til at gøre noget, og ved at lave en kollektion som denne, kan vi vise, at det er muligt, trods mange år på markedet, at ændre strategi undervejs og gennemføre en bæredygtig transformation. Hvis vi kan ændre os, kan andre virksomheder også,” lød det fra Charlotte Eskildsen til kollektionsvisningen.

 

Med 17 år på bagen som kommercielt brand valgte Designers Remix for få år tilbage at gå ind kampen mod forurening og udledning af CO2 ved at formulere et mål om at blive 100 procent cirkulære i 2020.

 

”For hver kollektion rykker vi en smule tættere på målet. Omtrent 54 procent af denne kollektion er produceret af bæredygtige tekstiler, mens den næste vil ligge på 66 procent for derefter at nå 100 procent,” forklarede den kreative direktør.

Artiklen fortsætter under billedet

Fra venstre: Arizona Muse, Charlotte Eskildsen og Eva Kruse. Foto: Sarah Buthmann
Fra venstre: Arizona Muse, Charlotte Eskildsen og Eva Kruse. Foto: Sarah Buthmann

”Man skal turde at starte forfra”

Mode- og tekstilindustrien er ansvarlig for ca. 8 procent af verdens forurening, hvilket svarer til mere end flytransport og shipping til sammen, oplyste Eva Kruse. Tal der stammer fra en nylig kortlægning foretaget af Quantis, en konsulentvirksomhed der arbejder med at skabe bæredygtige løsninger.

 

Det store spørgsmål under bæredygtighedssnakken var, hvordan vi fortsætter med at være en branche, der trives og skaber smukke kollektioner, men med en mindre negativ indflydelse på miljøet. For det må da medføre begrænsninger at omstille sig til den bæredygtige udvikling som brand, eller hvad?

 

Ifølge Charlotte Eskildsen har det ikke være tilfældet for Designers Remix, faktisk tværtimod. Det, der måske starter med at føles som en begrænsning, bliver på den lange bane et naturligt fravalg:

”Man skal selvsagt sige nej til en masse ting, som man normalt plejer at sige ja til. Vi har for eksempel valgt at tage afstand fra læder og pels, hvilket var en stor del af vores oprindelige DNA,” forklarede hun og fortsatte:

”I starten føltes det en smule begrænsende, men vi opdagede, at det skyldtes den traditionelle og meget bestemte måde at gøre tingene på, som vi var underlagt. Da vi begyndte at revidere og se på vores brand med nye øjne, var det nemmere at gennemføre ændringerne. Det er svært at ændre på noget, som er indordnet en fastgroet struktur. Man skal turde at starte forfra.”

 

Snakken tog også et mere forbrugerorienterede perspektiv, hvor Arizona Muse understregede, at bæredygtig omstilling ikke nødvendigvis handler om at benægte sig selv noget. Mode skal stadig være sjovt:


 ”Som forbruger benægter jeg aldrig mig selv noget. Men gennem min bæredygtige uddannelse har jeg oplevet, at jo mere jeg ved og er bevidst om, desto mere påvirker det, hvad jeg ønsker mig. Min lyst til at eje netop dén taske forsvinder, hvis jeg ved, at den er produceret under kummerlige forhold eller på miljøskadende vis,” sagde hun.

 

Det er endnu en grund til, at mode- og tekstilvirksomheder bør tilpasse sig den bæredygtige retning, idet forbrugerne bliver mere og mere oplyste, lød opråbet til branchens aktører. 
Designers Remix har fået ny visuel identitet, hvor kommaet spiller en nøglerolle. Foto: Sarah Buthmann
Designers Remix har fået ny visuel identitet, hvor kommaet spiller en nøglerolle. Foto: Sarah Buthmann

Ny visuel identitet markerer ny æra

For Designers Remix’ vedkommende har den bæredygtige retning også resulteret i en ny visuel identitet. En identitet, hvor kommaet spiller en nøglerolle. Selv skriver brandet:


”Vi går ind i en ny æra ved at sætte et komma, ikke et punktum. Et komma der starter den næste sætning i Designers Remix, men stadig med en sammenhæng med vores hidtidige historier. Et komma der repræsenterer vores mission om at gøre mode bedre.” 


Det nye logo lanceres i butikkerne i løbet af den første halvdel af 2019.  


"