Menu

I svære tider støtter Claire-stifter sig til erfaring og værdier

Claires grundlægger Anders Hust kunne mærke coronakrisens konsekvenser, allerede da produktionen i Kina gik i stå. Efterfølgende blev udfordringerne kun større, men på intet tidspunkt har Anders Hust mistet roen eller sin tro på bedring. Han har brugt sin erfaring og aldrig givet køb på sine værdier og virksomhedens kerne-DNA.

DM&T sætter fokus på mode- og tekstilbranchens strategiske læring i forbindelse med covid-19 i samarbejde med Aalborg Universitet
DM&T sætter fokus på mode- og tekstilbranchens strategiske læring i forbindelse med covid-19 i samarbejde med Aalborg Universitet

27. august 2020

OBS: Interviewet er foretaget i april og efterfølgende bearbejdet. 

DM&T sætter i samarbejde med professor (mso) ved Aalborg Universitet Mette Vinther Larsen fokus på de ledelsesmæssige og strategiske konsekvenser og den læring, Covid-19 medfører. Vi dykker i en artikelserie ned i nogle af de 20 virksomheder, Mette Vinther Larsen har interviewet, og giver dig et unikt indblik i, hvordan de har ageret strategisk og ledelsesmæssigt i forhold til coronakrisen.

I denne artikel går vi tæt på Claire Groups grundlægger Anders Hust, som har holdt fast i sit værdigrundlag, taget afsæt i virksomhedens bæredygtige fundament og brugt 80/20-reglen som en rettesnor.

Anders Hust har oplevet lidt af hvert i sine mange år i tekstilbranchen. 1. april fejrede han og Claire Group således 45-års jubilæum, men det var ikke just en festlig periode, jubilæet fandt sted i. Coronakrisen havde et fast greb om Danmark, og dermed også i landets mode- og tekstilvirksomheder 

 Også i Claire Group, hvor grundlægger Anders Hust var hurtig til at lægge taktikken, der skulle bringe virksomheden, som udover engrossalget til cirka 800 butikker, har 21 butikker i Norge og en enkelt i Danmark, tilbage på sporet. Anders Hust ejer fortsat 10 % af virksomheden, efter et igangsat generationsskifte, der betyder, at sønnen Nikolaj Hust har overtaget 90 % af aktierne. Når Claire fylder 50 i 2025, overtager Nikolaj Hust de resterende aktier fra den i dag 68-årige Anders Hust.

Selvom Covid-19-udbruddet har betydet store udfordringer, har det været vigtigt for Anders Hust at holde fast i de værdier, Claire Group er skabt på. For Anders Hust har det nemlig altid været et omdrejningspunkt at opføre sig ordentligt og have respekt for både mennesker og miljø. Derfor er Ikast-virksomheden bl.a. SA8000-certificeret, har langvarige relationer med producenterne og arbejder ud fra en generelt ansvarlig tankegang.

”Det startede helt tilbage i 1979, da jeg første gang gik ind i Kina. Da jeg havde set de første tre-fire fabrikker i Kina, konstaterede jeg, at hvis vi skulle producere under de forhold, så måtte jeg tilbage og være bankmand igen, for det her ville jeg simpelthen ikke være med til,” siger Anders Hust om den øjenåbner, der gjorde CSR til en banevej for Claire Group, længe før det var noget kunderne krævede. Ja, faktisk længe før begrebet CSR havde et bredt tag i erhvervslivet.  (Artiklen fortsætter under billedet)

Far og søn, Anders og Nikolaj Hust, ejer og driver Claire Group.
Far og søn, Anders og Nikolaj Hust, ejer og driver Claire Group.

Loyal mod mangeårige leverandører

Anders Hust har derfor holdt fast i sit og virksomhedens værdisæt – de to ting er nemlig svære at skille ad - hele vejen gennem coronakrisen, selvom virksomheden har været påvirket af forholdene, siden covid-19 brød ud i Wuhan-provinsen og satte den kinesiske produktion i stå.

Det vanskeliggjorde tingene gevaldigt, for Claire har en stor del af sin produktion i Kina. Allerede på daværende tidspunkt, skinnede Claire Groups ansvarlighed tydeligt igennem det ellers mørke skydække. Claire Group har samarbejdet med flere af deres producenter igennem mere end 40 år, og derfor var det heller ikke til diskussion at flytte produktionen.

”Når jeg har haft brug for dem, har de været der for mig. Så skulle det da lige passe, at når de så har brug for mig, så kommer jeg bare og flytter al produktionen et andet sted hen, til Bangladesh for eksempel. Nej, den tanke gjorde ondt helt ind i hjertet på mig, for så er det jo ikke et samarbejde. Så handler det kun om profit,” fortæller Anders Hust. Derfor gjorde han det eneste rigtige:

”Jeg ringede til samtlige leverandører for at høre, hvordan de havde det. Primært fordi jeg ville høre, hvordan det gik med deres familier. Jeg kender jo efterhånden mange af dem personligt, og det giver et godt indtryk af, at vi er en samarbejdspartner, så vi vil hinanden det godt,” forklarer Anders Hust.

52-punktsplan blev drejebog for at komme igennem

Det lykkedes Claire Group at overholde de aftalte leveringstidspunkter, men det krævede flere krumspring, og man måtte blandt andet skifte transportform fra skinner til fly, hvilket bestemt ikke er hverdagskost i en virksomhed, der prioriterer miljøhensyn.

Udfordringerne i Kina skulle dog vise sig kun at være begyndelsen. Pandemien spredte sig hastigt i Europa, og flere lande lukkede ned, hvilket betød, at detailhandlen gik i stå.

Da Mette Frederiksen lukkede Danmark ned 11. marts, var Anders Hust hurtigt klar over, at han måtte skrue på en del knapper, hvis Ikast-virksomheden skulle komme igennem krisen på bedste vis.

”Da det (nedlukningen af Danmark, red.) kom, var jeg - som trods alt har været med siden Kartoffelkuren over 9/11 - godt klar over, at det her ville komme til at få stor impact, og derfor tog jeg fat i vores bank og aftalte hurtigt et møde. Indtil da havde jeg muligheden for sammen med vores lederteam at kigge ind i, hvilken betydning det ville få for os,” siger Anders Hust.

Han vurderede, at Claire Group ville komme til at miste 20 % af ordremassen, og at nedgangen i deres egne butikker ville være det samme. Det var ikke det eneste tilfælde, hvor den rutinerede tekstilmand gjorde brug af 80/20-reglen. Det ville komme til at gøre ondt, hvis ikke de reagerede. Derfor lancerede Anders Hust en 52-punktsplan, som adresserede, hvordan de kunne få medarbejderne med og sikre, at banken bakkede op i forhold til likviditet. Anders Hust kastede i løbet af ganske få dage et 365 graders syn på virksomheden for at se, hvor der skulle sættes ind. Kunderne fik 45 dages ekstra kredit, mens Claire selv – for første gang i mange år – også bad om forlængede kreditter.

”Vi kunne også godt tænke os, at 20 % af de metervarer, der endnu ikke var gået i produktion, blev liggende. Så kunne vi jo eventuelt farve dem sorte og lave en ekstra 45-års jubilæumskollektion, så vi undgik at lade metervarer ligge unødigt,” siger Anders Hust.

”Vi kan ikke bruge lønkompensationen til noget”

Også hjemme i Ikast skete der forandringer. Virksomhedens medarbejdere gik i frivillig karantæne, og der blev indført to daglige digitale møder. Anders Hust afsøgte muligheden for at benytte de offentlige hjælpepakker, men han realiserede hurtigt, at det ikke var en mulighed. Virksomheden var nødt til at fortsætte i næsten normal drift.

”Jeg samlede alle medarbejdere og sagde til dem, at vi ikke kan bruge lønkompensation til noget. Den er for kompleks for os. Vi står midt i at skulle produktudvikle for hele 2021, så vi har brug for hele designteamet; bogholderne har lige afleveret regnskaber osv. Så jeg kan jo ikke sende 30 % hjem; der er brug for dem alle sammen,” siger Anders Hust, som var i tæt dialog med DM&T og fagforeningerne i den periode. For noget skulle gøres for at komme igennem.

”Det endte med, at jeg fik lukket en aftale en lørdag kl. 21. Ingen skulle fyres, men alle medarbejdere gik med til at gå 20 % ned i løn og samtidig 20 % ned i tid. Når vi så er tilbage igen og når over 5 mio. kr. i overskud, så får medarbejderne 1 mio. tilbage som tak for, at de gik med til det her,” siger han.

Den aftale affødte ros, hvilket Anders Hust og Claire har fået mange gange gennem coronakrisen; fordi de har været proaktive. Nikolaj Hust har sendt videohilsner ud på tysk og engelsk, de 45 dages ekstra kredit er blevet godt modtaget og banken har været positivt stemt. Salgstallene har på de dårligste dage ligget omkring indeks 71, men Anders Hust har hele tiden troet på, at det nok skulle gå. Den tidligere fodboldspiller og -træner har nemlig en indgroet tro på, at fællesskabet nok skal bære, selvom det ser sort ud.

Naiv med tro på fællesskabet

”Hvis vi står sammen; kunder, leverandører, ansatte og ejere, så har vi en fair chance for at komme igennem,” siger han, så det ikke er til at misforstå, at han virkelig tror på sammenholdets kraft. Han fortsætter:

”Jeg er nordjyde, blåøjet og naiv, og jeg tror på, at vi kan komme ud på den anden side ved at hjælpe hinanden. Men jeg ved jo godt, at kunderne ikke handler med Claire for mine blå øjnes skyld. De handler med os, fordi de kan lide vores produkter, og fordi de tjener penge på de produkter. Så forhåbentlig vil de også se de nye kollektioner, når der bliver åbnet op igen,” siger Anders Hust.

Selvom man ikke har haft mulighed for at vise kollektionerne på traditionel vis, har Claire Group ikke ligget på de lade side. De været nødt til at præsentere og sælge produkterne på nye måder bl.a. med video og 3D-illustrationer. Trods coronakrisen er 45-årige Claire og 68-årige Anders altså fortsat i fuld vigør. Sidstnævnte forventer ikke, at udviklingen vender lige med det samme. Men indeks 80 kan han også leve med i de kommende måneder. Det der skinner klart igennem i interviewet med Anders Hust er, at han hele vejen igennem har han bevaret roen og troet på, at bøtten vender. Den slags har en afsmittende effekt.

”Vi vil jo også gerne give vores kunder noget optimisme, selvom det har været svære tider. Det var også derfor, vi blandt andet gav dem bedre betalingsbetingelser. Vi vil jo sådan set bare gerne hjælpe og har trods alt noget erfaring med det her. Vi prøver at gøre det på vores måde,” afslutter Anders Hust. 

Om artikelserien 'Det har branchen lært af coronakrisen'

Dette er én i en række af artikler. Artiklerne tager afsæt i et forskningsprojekt på Aalborg Universitet, hvor professor (mso) Mette Vinther Larsen taler med en række af branchens virksomheder om covid-19’s effekt på deres virksomhed i en strategisk kontekst. De første interviews er foretaget i foråret, og disse følges op i udgivende stund.

Denne artikelrække er baseret på de første interviews, og DM&T følger op på artiklerne senere på året.

Præcis som Winston Churchill er det DM&T’s holdning, at vi ikke må lade en god krise gå til spilde. Med denne artikelserie håber vi at inspirere branchen til at reflektere og overveje, om der er noget i den eksisterende strategi og forretningsmodel, som måske skal ændres, og handle ud fra det. 

"