Menu

Influencer marketing: Læs Forbrugerombudsmandens hovedbudskaber her

Hvornår skal et opslag markeres som reklame? Hvornår skal virksomhedens medarbejdere markere opslag som reklame? Og hvad er en ”kommerciel hensigt”? Alt dette svarede Forbrugerombudsmanden på den 28. juni 2018 ved et informationsmøde.

Dansk Mode & Textils handelsjuridiske afdeling hjælper virksomheder med kopisager, kontrakter, salgs- og leveringsbetingelser og meget mere.
Dansk Mode & Textils handelsjuridiske afdeling hjælper virksomheder med kopisager, kontrakter, salgs- og leveringsbetingelser og meget mere.

02. august 2018 Af Camilla Christensen , cc@dmogt.dk

Den 28. juni 2018 havde Forbrugerombudsmanden inviteret til informationsmøde for at uddybe reglerne for, hvornår opslag på sociale medier skal markeres som reklame.

Se budskaberne her.  

Forbrugerombudsmanden sluttede af med tre overordnede budskaber:

1. Det er tilladt at bruge medarbejdere og influenter til at reklamere for virksomheder!

2. Men det skal være tydeligt, når en virksomhed står bag et budskab!

3. Et opslag skal kun markeres, hvis de kommercielle interesser ikke fremgår tydeligt af opslaget i sig selv! Hvis man er i tvivl om, hvorvidt og hvordan et opslag skal markeres, anbefaler vi, at man tydeligt oplyser, hvad der er baggrunden for opslaget!

Husk, at det som udgangspunkt er den virksomhed, der bliver reklameret for, som har ansvaret for korrekt markering af opslagene. Influenter og andre kan dog også straffes.

Dansk Mode & Textil anbefaler, at virksomhederne indgår tydelige aftaler med influenterne, og at samarbejdet afbrydes, hvis influenten ikke sørger for tydelig markering. Virksomheder kan med fordel benytte sig af DM&T’s standard influentaftale, som kan hentes her.

"