Menu

Investeringer i vækst koster Karup Design på bundlinjen

Møbelvirksomheden Karup Design har investeret markant i oprganisation, salg og digitalisering efter flere års toplinjevækst. Investeringerne skal sikre en stærk platform for fremtiden i den ambitiøse midtjyske virksomhed.

Foto: Karup Design
Foto: Karup Design

09. oktober 2019 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Den midtjyske møbelvirksomhed Karup Design kommer ud af regnskabsåret 2018/19 med et overskud før skat på 3,8 mio. kr., hvilket er 1,1 mio. kr. lavere end året forinden. Ledelsen forklarer selv, at flere år med vækst har krævet en ny og intern fokusering på at skabe et slagkraftigt fundament, og den proces har kostet på bundlinjen.

”Væksten gennem de senere år gjorde det nødvendigt for os at fokusere internt og bygge nye fundamenter op omkring virksomheden. Vi har blandt andet ryddet op i omsætningen ved at sige farvel til en række kunder. Det har taget toppen af væksten. Det drejer sig om kunder, der enten brugte os som underleverandører, gav dårlig indtjening eller havde en for os uønsket markedsposition,” siger Anders Stampe, adm. direktør og medejer. Han fortsætter:
”Vi opnåede en vækst på 15 procent på vores primære forretning, som er salg gennem møbel- og interiørwebshops. Det er, hvad vi hæfter os ved.”

Karup Design har igennem en årrække skabt deres vækst med salg af futonmøbler til internationale onlineforhandlere. Blandt mange andre tyske Otto Versand, onlineforhandlere i Asien og på det amerikanske marked til giganten Amazon og Wayfair.

Anders Stampe peger på en række andre områder, hvor Karup Design i årets løb har foretaget væsentlige strategiske investeringer:

”Vi har styrket vores organisation både i salg, marketing og i operations med en del nye medarbejdere, der kompetencemæssigt matcher vores forretning i dag. Dertil kommer en ny digital platform og it-struktur, som understøtter vores fortsatte digitale transformation. Den indeholder både en B2B-webshop, et Product Information Management-system og en online self- service marketing hub. Alt sammen investeringer der skal underbygge Karup Designs fuldt digitale mindset,” siger han.

Fortsætter investeringer: Samler lagerfunktion i Polen 

Og investeringerne fortsætter ind i det igangværende regnskabsår, hvor Karup Design netop har færdiggjort en udflytning af sit lager i Karup for at samle alle lageraktiviteter i Polen. Et vigtigt skridt på vejen mod at blive 100 procent lagerførende. Det vil nemlig give den Karup Design en unik position i den internationale møbelhandel, hvor rigtigt mange leverandører er ordreproducerende.
”Vi vil kunne tilbyde leveringstider på bare én dag på vores komplette sortiment, hvilket indenfor e-commerce har stor betydning,” siger Anders Stampe.

For Karup Design giver det rigtig god mening at samle lagerfaciliteterne i netop Polen. Kun fem procent af salget sker nemlig nord for Flensborg.
”Med vores nye setup i Polen kan vi målrette vores lagerfunktion til e-commerce, og hvad der dertil hører af serviceydelser, siger Anders Stampe, som også peger på det miljømæssige aspekt i placeringen af det nye lager:

”Vi kommer til at spare 100 tons C02-udledning bare i reduceret intern fragt mellem lagrene. Desuden kan vi nedbringe CO2-udledningen med yderligere cirka 80 tons, fordi vi reducerer fragten af indkøbte varer fra henholdsvis Letland og Polen,” afslutter han.

"