Menu

Julehandlen forventes at sætte ny rekord

Ifølge Dansk Erhvervs prognoser er der udsigt til et rekordhøjt julesalg. Det skyldes en generelt positiv udvikling i dansk økonomi og kommer både fysiske butikker og webshops til gode.

20. november 2018 Af Simon Hansen , sh@dmogt.dk

Julen har bragt velsignet bud. I hvert fald hvis man driver butik eller webshop. Dansk Erhverv har netop sendt deres prognose for julesalget på gaden, og den viser, at mersalget i julemånederne vil nå 14,4 mia. kr., hvilket er 700 mio. kr. mere end sidste år. Det betyder, at hver husstand bidrager med et mersalg på 5.400 kr., og grunden til dette skal findes i den vækst, dansk økonomi oplever for tiden. Ledigheden er lav og reallønnen har været stigende i de senere år. Dermed har danskerne flere penge mellem hænderne. Penge der altså ser ud til at blive brugt i julemånederne.

Det er især supermarkeder og varehuse, som får glæde af den øgede julehandel. De dækker således 40 % af julehandlen, mens detailhandel med tekstiler og husholdningsudstyr m.v. står for 3,6 mia. kr. af julehandlen. Også detailhandel med beklædning og fodtøj tager sin del af julens øgede forbrug og tegner sig således for 1,3 mia. kr.

Årets julehandel ser også ud til at blive ekstra velsignet for e-handlen. Dansk Erhverv forventer nemlig, at 26 % af julehandlen bliver foretaget på nettet, som dermed kan se frem til et julesalg på 3,6 mia. kr. I forhold til sidste år, er der tale om en stigning på 4 procentpoint, og Dansk Erhverv forudser, at syv ud af ti danskere vil julehandle på nettet.

Dansk Erhverv bemærker også, at julesalget generelt starter tidligere, hvilket betyder at 30 % af julesalget sker allerede i november, hvilket er markant højere end tidligere. Dansk Erhverv tilskriver Black Friday en stor del af æren for denne forskydning, men hæfter sig alligevel ved, at december fortsat er den klart vigtigste måned for julehandel.

Vil du dykke længere ned i tallene for julehandlen, finder du Dansk Erhvervs prognose her

"