Menu

Julekort fra DM&T's direktør

Thomas Klausen ser tilbage på årtiet, vi nu siger farvel til, men samtidig kigger han også frem mod 20’erne, som venter lige om hjørnet. Et emne kommer til at spille en afgørende rolle, hvis mode- og tekstilbranchen skal fastholde sin styrkeposition i det kommende årti.

Foto: Annie Spratt on Unsplash
Foto: Annie Spratt on Unsplash

20. december 2019

På vegne af Dansk Mode & Textil vil jeg gerne sige tak til hele mode- og tekstilbranchen for et godt og begivenhedsrigt 2019.

Den 31. december siger vi ikke alene farvel til året 2019 men også til et helt årti. Et årti der har været fyldt med positiv udvikling for mode- og tekstilbranchen. Branchen er siden 2010 blevet større, stærkere og mere betydningsfuld. Den har udbygget sin internationale position og øget eksporten markant siden 2010, og det er sket både med udvidelse til nye markeder og videreudvikling af de eksisterende. I 10’erne manifesterede mode- og tekstilbranchen på den måde sin position blandt Danmarks vigtigste eksporterhverv. Det er noget, der bliver bemærket, og vi har som branche været i stand til at præsentere en eksportvækst, som har medført både respekt og måske også en kende misundelse i andre brancher. Det skal vi være stolte af, men tiden er ikke til at hvile på laurbærrene og sole sig i fortidens succes.

For 2019 har været et definerende år. Særligt i modebranchen har man mærket, at den fysiske detailhandels udfordringer har konsekvenser. Året har budt på en række konkurser, nationalt og internationalt, ligesom flere af branchens virksomheder har konsolideret sig. Det vidner om, at markedsforholdene fortsat er udfordrende, og det ser ud til at fortsætte i det nye årti. Brexit banker for alvor på, flere store økonomier er udfordret og forbrugerne viser mange steder mindre velvilje til at bruge penge. 

Midt i disse tider, fylder et emne dog mere end alt andet. I den nyligt offentliggjorte The State of Fashion 2020, som McKinsey og Business of Fashion står bag, pegede topcheferne i verdens største modevirksomheder på bæredygtighed som det vigtigste strategiske fokusområde i 2020. I Dansk Mode & Textil kan vi kun være enige, og i året, der gik, stod bæredygtighed også meget højt på vores agenda. Vi sammensatte et nyt team, der skal styrke hele branchens bæredygtighedsarbejde, vi blev en del af regeringens klimapartnerskaber og vi har generelt styrket vores indsats på området.

Det gør vi, fordi det er afgørende for at fremtidssikre branchen. Den investering, virksomheder i disse år foretager i bæredygtighed, er en investering i fremtiden. En fremtid hvor kravene om, at du driver en bæredygtig og ansvarlig virksomhed, kun tiltager og kommer fra forbrugere, kunder, civilsamfundet og politiske instanser. Derfor vil du også opleve, at vi i 2020 sætter et stort fokus på bæredygtighed, for vi har en ambition om, at den danske mode- og tekstilbranche skal være førende, når det kommer til bæredygtighed. Vi har i Danmark en unik designarv, og bæredygtige løsninger ligger i vores samfunds DNA. Lad os kombinere de to ting og udnytte det til at skabe en ny styrkeposition for den danske mode- og tekstilbranche. Vi har allerede en række glimrende brancheeksempler på, at det er en rigtig god forretning at tænke bæredygtighed ind i virksomhedens strategi, og derfor er jeg overbevist om, at dette er den rette – og den rigtige - vej for hele den danske mode- og tekstilbranche.

Jeg håber, at starten på et nyt årti også markerer starten på en ny epoke, hvor hele branchen bidrager til at skabe den nødvendige bæredygtige omstilling igennem hele værdikæden. Jeg garanterer, at Dansk Mode & Textil er parat med den rådgivning og viden, din virksomhed har behov for, for at sikre at det bliver en succes.

Med ønsket om en glædelig jul og et godt nytår. 

Thomas Klausen

"