Menu

Kabooki fejrer 25 år i parløb med Lego

Siden grundlæggelsen har fundamentet i Kabooki været at lave tøj på licens fra legetøjsgiganten Lego. Børnetøjsvirksomheden kan i år fejre 25 års jubilæum.

Holdet bag Kabooki, som er virksomheden bag Lego Wear
Holdet bag Kabooki, som er virksomheden bag Lego Wear

21. marts 2018

Den 29. marts 1993 blev Kabooki A/S grundlagt med det ene formål at designe, producere og markedsføre Lego Wear, tøj til børn fra 0-12 år, på licens fra Lego Koncernen, og dermed blev Herning-virksomheden en af de første licenstagere i Lego Koncernen nogensinde. Den oprindelige tanke blev skabt af Evald Klausen fra tekstilfirmaet Spectre, og det blev den daværende adm. direktør Torben Klausen, som kom til at stå i spidsen for det nye projekt. Han havde allerede Lego-brandet inde under huden:

”Jeg kom direkte fra Lego-koncernen og havde haft syv år i virksomheden. Jeg ville gerne bevise, at vi kunne sælge Lego-tøj, som var quality driven frem for character driven – for kvalitet var det, vi var rigtig gode til. Det blev til en fantastisk rejse i både ind- og udland, og den dag i dag, ligger Kabooki stadig mit hjerte meget nært,” fortæller Torben Klausen, som i dag er CEO i arkitektvirksomheden Årstiderne Arkitekter.

Navnet Kabooki er i øvrigt afledt af det japanske ord kabuki, som er en traditionel japansk teaterform, der blandt andet er kendetegnet ved farverige kostumer.

Alle virksomheder må starte i det små, og sådan var det også for Kabooki. Siden er virksomheden vokset betragteligt, men virksomhedens første ansatte er stadig en del af Kabooki. Da Torben Klausen stiftede Kabooki var den første medarbejder, der blev ansat Berit Andreasen, og hun spiller fortsat en central rolle i virksomheden, og dermed kan hun også fejre sit 25 års jubilæum.

”Jeg har været rigtig glad for at være med på hele Kabookis rejse. Fra at være to mand til i dag at være en virksomhed med 55 medarbejdere har været sjovt. Specielt har åbning af nye markeder været en spændende rejse, og så er det meget sjovt at se tilbage på de ældre kollektioner, som jo er langt fra det, vi udvikler i dag – dog er kvalitet fortsat omdrejningspunktet,” siger Berit Andreasen, som til daglig er ansvarlig for HR og løn.

Direktør ser stort uforløst potentiale

Helt så længe har direktøren ikke været en del af firmaet. I 2014 kom Christopher Silcowitz til Kabooki som CEO fra en lignende stilling hos finske Reima. Tidligere på året købte Christopher Silcowitz aktiemajoriteten i KABOOKI.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg har planer og ambitioner om at udvikle vores forretning i endnu højere grad. Jeg tror på, at vi fortsat har et stort uforløst potentiale, som jeg har i sinde at forfølge. Med vores brand har vi demonstreret, at vi gennem FUNCTIONAL ACTIVE PLAY WEAR har vores berettigelse i børnetøjsverdenen, og vores 25 år beviser, at kunderne værdsætter funktionel kvalitetsbørnetøj med udgangspunkt i Lego-universet og -værdierne,” siger Christopher Silcowitz.

Kabooki ser dog ikke ud til at hvile på laurbærrene, og i en pressemeddelelse skriver Kabooki, at de næste 25 år byder på udvidelse af de eksisterende markeder samt åbning af nye markeder.

25 års jubilæet markeres med en reception for kunder, samarbejdspartnere og venner af huset den 23. april kl. 15-17 på Kabooki i Herning.
Historiske nedslag i Kabookis historie
Historiske nedslag i Kabookis historie
"