Menu

KAFFE vil gøre op med modebranchens evige ungdomsdyrkelse

Tøjmærket KAFFE kan i år fejre, at de har været aktuelle på markedet i 25 år. I den forbindelse lancerer de en ny kampagne og dertilhørende kollektion, der skal gøre op med ungdomsdyrkelsen i modebranchen og påskønne, at mode kan og bør være tilgængeligt for alle kvinder uanset alder.

den 70-årige skuespillerinde Pia Grønning og den 21-årige model Sophie Feline Spang er frontfigurerne i KAFFEs nye kampagne 'Style is Ageless'. Foto: KAFFE Clothing.
den 70-årige skuespillerinde Pia Grønning og den 21-årige model Sophie Feline Spang er frontfigurerne i KAFFEs nye kampagne 'Style is Ageless'. Foto: KAFFE Clothing.

09. november 2018 Af Olivia Lynglund , obl@dmogt.dk

Style is Ageless. Sådan lyder sloganet i KAFFES nye kampagne, der blev lanceret i forbindelse med brandets 25 års jubilæum. En kampagne, der har til formål at understrege, at alder blot er et tal, og at mode er for alle.

For bedst muligt at brænde igennem med budskabet har det Ikast-baserede brand indgået et samarbejde med den 70-årige skuespillerinde Pia Grønning og den 21-årige model Sophie Feline Spang for at vise os, hvordan man kan se stilfuld ud uanset alder.

I modebranchen har der i mange år været en tendens til, at modebrands vælger at bruge yngre modeller i deres markedsføring, og det er man hos KAFFE godt træt af, pointerer Jens Obel, som er direktør i DK Company, der står bag brandet.    

”Vi vil gerne gøre op med dyrkelsen af ungdommen, som dominerer modeindustrien. Med den her kampagne, der stiller skarpt på diversitet, vil vi gerne vise, at alle kvinder burde kunne udtrykke deres stil, og at man ikke nødvendigvis behøver at klæde sig kedeligt, bare fordi man har rundet 60 år,” siger han.

Har ramt rigtigt
’Style is Ageless’ har kørt siden september og falder i god jord hos kunderne. Ifølge Jens Obel har KAFFE modtaget god respons, og det gælder ikke kun kampagnen og den dertilhørende kollektion. 

Det 25-årige brand har redet på en bølge af medgang og har faktisk aldrig haft så meget succes, som de har på nuværende tidspunkt. På ikke mindre end tre år har de fordoblet omsætningen og sælger for over 200 millioner kroner.

”Vi er blevet bedre til at spore tidens tendenser, og det beviser vi også med Style is Ageless-kollektionen, som har vist sig at være populær både blandt yngre og ældre kvinder,” siger han.

Nogle vil måske undre sig over, hvordan man udvikler en kollektion, der kan ramme så bredt. Hvilke krav stiller det egentlig til designprocessen? Man må da gå ud fra, at smag og stil ændrer sig i takt med alderen, og at en pige på 22 år ikke vil gå med det samme tøj som en på moden kvinde på 50 år, men det er netop det, som KAFFE vil modbevise.

”Vi har solgt de samme styles til unge og voksne, og det indikerer jo, at mode er aldersløs. Jeg tror, at branchen i mange år er kommet til at fejlvurdere tøjproduktionen, når det kommer til ældre kvinder, og man skal jo også huske på, at der er mange måder at sammensætte og bære tøjet på,” siger Jens Obel.

Smag og pasform skal matche
Det er efterhånden ikke en nyhed, at mange kvinder, især ældre, har svært ved at vælge tøj, der passer både deres smag og kropsform. Ifølge Ph.d. ved Via Design Mette Terkildsen, som er ekspert i tøjstørrelser og pasform, er det ca. 50 procent af kvinder, der finder det vanskeligt at finde attraktivt tøj, fordi det meste af det tøj, der bliver lavet i dag, kun henvender sig til én figurtype - en såkaldt idealkrop:

”Pasform handler ikke om størrelser, men om form. Derfor er det afgørende, at pasform indtænkes i designprocessen. Kunsten er at få udtrykket på en størrelse 38 til at se lige så attraktivt ud på en størrelse 44. Det handler om måden, man ligger snittene på,” siger hun. 

Hvis man har en intention om at ramme det den ældre aldersgruppe, er det altså ikke uden betydning at arbejde med forskellige proportioner og kropstyper. Ifølge Jens er mange brands for unge i deres æstetiske pasform, og det ekskluderer mange ældre: 

”Af samme grund har vi også fravalgt den smalle standard. Pasformen og designet bliver nødt til at gå hånd i hånd, ellers bliver vores ambition om at nå ud til alle kvinder uanset alder bare noget vi italesætter, men ikke lever op til,” uddyber Jens Obel og understreger, at det er derfor, at et brand som KAFFE kan få lov til at sælge til en så bred målgruppe:

”Vi giver de ældre kvinder valget om at være en del af moden.”

"